سلامت نیوز :  متن پیام دكتر مرضیه وحید دستجردی به شرح زیر است:

در ابتدای سخن مایلم با مغتنم شمردن فرصت، تقدیر و امتنان قلبی خود را از فعالیت‌های مخلصانه تمامی فعالان عرصه سلامت ابراز نمایم. بدون هیچ شبهه، توفیقات حاصله در نظام سلامت كشور، بیش از هر امر دیگر، مرهون زحمات مجدانه بهورزان، كاردانان، كارشناسان و پزشكان شریفی است كه در جای جای میهن اسلامی به ارائه خدمت مشغولند. دست مریزاد و خدا قوت.

از آنجا كه شمارگان جمعیت و كم و بیش شدن آن فی نفسه نه مذموم است و نه ممدوح و آنچه مورد تایید همگان است، تامین شرایطی است كه با توجه به تعریف سلامت، انسان‌ها بتوانند در آن شرایط حسی مطلوب نسبت به زندگی مادی و معنوی خود در تمام دوره‌های سنی داشته باشند، اینجانب اجازه می‌خواهم به نمایندگی از نظام سلامت جمهوری اسلامی این پیشنهاد را مطرح نمایم كه عنوان «روز جهانی جمعیت» به «روز جهانی سلامت جمعیت» تغییر یابد. براین اساس تمامی نظام‌ها و سیستم‌های متولی سلامت، این فرصت را خواهند یافت تا ضمن بررسی فعالیت‌های ماضی انجام یافته، به تبیین برنامه‌های آتی مداخله‌ای منجر به حفظ و ارتقای سلامت جمعیت خود، با توجه به هدف جهانی در نظر گرفته شده برای هر سال بپردازند.

بدون شك توجه به سلامت تمامی نفوس انسانی، در تمام دوران زندگی و گروه‌های سنی، از جنینی تا سالمندی، دارای اهمیت خاص خود می‌باشد، اما با توجه به این مهم كه حدود 1/8 میلیارد انسان جوان از جمعیت 7 میلیاردی جهان در دوران باروری خود قرار دارند، فراهم نمودن امكان دسترسی همگانی به خدمات سلامت خانواده و باروری، اهمیتی مضاعف می‌یابد.

علیرغم عزم جهانی و تمامی مساعی انجام یافته به منظور اعتلای سلامت خانواده‌ها و علی‌الخصوص زنان و مادران به عنوان محور هر خانواده، مشكلات مرتبط با سلامت خانواده و باروری، همچنان در صدر علل ناتوانی و مرگ و میر زنان در سن زایمان و باروری، باقی مانده است. زنان بویژه در كشورهای در حال توسعه، هنوز در معرض حاملگی‌های برنامه ریزی نشده، مرگ مادران، معلولیت‌ها، عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی از جمله HIV‌ و سایر مشكلات مرتبط با سلامت دوران باروری‌اشان قرار دارند وجمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی از خانواده بزرگ جهانی، خود را موظف می‌داند نسبت به كاهش آلام جامعه بشری اقدام نماید، همچنانكه شیخ اجل، سعدی شیراز می‌فرماید:

بنی آدم اعضای یك پیكرند                        كه در آفرینش ز یك گوهرند

جمهوری اسلامی ایران در طول حیات خود و علیرغم مواجهه با تمامی محدودیت‌ها و مشكلات داخلی و خارجی، همواره بر بهبود شاخص‌های سلامت، از جمله شاخص‌های مرتبط با سلامت باروری و سلامت خانواده، تاكید نموده و در این راستا از هیچگونه تلاشی مضایقه ننموده است. اگر چه بهبود چشمگیر شاخص‌های سلامت مادران، نوزادان و كودكان، همواره موجب مباهات نظام جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی و مبین تلاشهای موفقیت‌آمیز نظام سلامت كشور بوده است، اما با كمال تاسف و اندوه، هنوز هم، من و شما، گاه شاهد اشك كودكان مادر از دست داده می‌شویم. اینجانب اعتقاد راسخ دارم تنها دسترسی آحاد جامعه به برنامه‌های سلامت خانواده بصورت آزادانه و آگاهانه است ه می‌تواند با كاهش حاملگی‌های برنامه‌ریزی نشده و سقط‌های غیرایمن، زمینه كاهش مرگ و معلولیت مادران را فراهم سازد.

حق مسلم هر مادر آن است تا با برخورداری از خدمات پیش و هنگام زایمان، دسترسی به عوامل ماهر در طی هر زایمان و برخورداری از مراقبت‌های تخصصی در زایمان‌های مشكل‌دار و كمپلیكه، از لذت یك املگی خواسته و ایمن و در نهایت داشتن فرزندی سالم بهره‌مند گردد. جمهوری اسلامی ایران خود را موظف می‌داند از هیچ تلاشی برای تامین این حق كوتاهی ننماید و این انتظار را نیز از سازمان‌های بین‌المللی متولی سلامت دارد تا با اندیشیدن به وظایف خود مبنی بر تلاش برای تامین سلامت جامعه جهانی و با پرهیز از مناقشات و منازعات سیاسی، همدوش نظام سلامت كشور، در محقق شدن شعار دسترسی همگانی به خدمات سلامت خانواده و باروری، تلاش نماید.

فراهم آوردن امكانات استفاده از وسایل مدرن پیشگیری از بارداری برای تمام زنانی كه تمایل به اجتناب از بارداری دارند، موجب خواهد شد تا تعداد حاملگی‌های برنامه‌ریزی نشده، سالانه در دنیا از 75 میلیون به 25 میلیون كاهش یابد. رفع نیازهای برآورده نشده خانوارها درخصوص روش‌های مدرن پیشگیری از بارداری، مرگ و میر سالانه مادران را از 358000 مورد در سال 105000 مورد كاهش خواهد داد. باید توجه نمود كه این كاهش صرفاً معادل عدد 253000 نیست بلكه به معنای فراهم آوردن امكان حیات برای 253000 مادر، 253000 انسانی است كه حیات از حضرت اقدس ربوبی یافته‌اند و به معنای نجات 253000 انسانی است كه پروردگار عالمیان فرمود، نجات یك تن از آنان همچون نجات تمام جهانیان است.

حق مسلم هر كودك است كه بلافاصله پس از تولد از همه خدمات لازمی كه برای سلامت او تعیین شده است برخوردار باشد. ارایه خدمات ایمن‌سازی، مراقبت‌های دوران نوزادی و دوران كودكی، آموزش خانواده‌ها برای استفاده انحصاری از شیرمادر برای تغذیه تا شش ماهگی و تداوم آن تا دوسالگی در كنار تغذیه تكمیلی، رشد و تكامل یكپارچه اوان كودكی از مهم‌ترین اصول و خدماتی است كه از مرگ و میر كودكان زیر یكسال و زیر پنجسال پیشگیری نموده و ارتقای سلامت كودكان ایران اسلامی را موجب می‌گردد.

از درگاه خداوند، آرزوی توفیق و عاقبت نیك برای خود، شما و تمام افرادی را دارم كه در این مسیر گام بر می‌دارند.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha