پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 52375

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: سرطان از جمله بیماری هایی است که تغذیه صحیح در پیشگیری و حتی درمان آن نقش مهمی دارد.

تغذیه صحیح موثر در پیشگیری و درمان سرطان
سلامت نیوز :کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: سرطان از جمله بیماری هایی است که تغذیه صحیح در پیشگیری و حتی درمان آن نقش مهمی دارد.

سمیه صمدی در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهارداشت: نقش تغذیه صحیح در درمان بسیاری از امراض انسانی از بیماری های قلبی عروقی ، سرطان و آلرژی مورد تایید است وسرطان نیز از جمله بیماری هایی است که تغذیه صحیح در پیشگیری و حتی درمان آن نقش مهمی دارد.وی ادامه داد: درصد قابل توجهی از موارد بروز سرطان ارتباط نزدیکی با نحوه زندگی و عادات غذایی افراد دارند و می توان از بسیاری از سرطان ها با تغییر تغذیه ، کنترل وزن، فعالیت فیزیکی و ترک دخانیات پیشگیری کرد.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: اغلب مبتلایان سرطان در زمان تشخیص آن به دلیل رعایت رژیم غذایی نامناسب ، شیوه نادرست زندگی ، تاثیرات متابولیکی و کمبود بسیاری از مواد مغذی سلامتی خود را در مخاطره قرار داده‌اند.صمدی خاطرنشان کرد: محاسبه و کنترل دقیق نیازمندی‌های انرژی، مایعات، ویتامین ها و سایر مواد مغذی و در نهایت رعایت برنامه غذایی استاندارد براساس نوع سرطان و نیز مرحله پیشرفت آن اجتناب ناپذیر است.

وی اظهار داشت: به یاد داشته باشید وقتی صحبت از بیماری سرطان است هر ماده غذایی وارد دهان شود می تواند به روی مسیر پیشرفت این بیماری اثر مثبت یا منفی داشته باشد.کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه چربی های رژیم غذایی برای بیماران سرطانی باید آگاهانه انتخاب شود، افزود: برای درمان بیماری سرطان مصرف چربی‌های غیر اشباع از جمله روغن زیتون، روغن کانولا، آفتابگردان و سویا را افزایش دهید و مصرف چربی‌های اشباع حیوانی و روغن های نباتی هیدروژنه را کاهش دهید.

صمدی ادامه داد: سعی کنید تمام چربی های قابل مشاهده گوشت را بردارید و پوست مرغ را نیز قبل از طبخ جدا کنید، بهتر است از مواد غذایی که کلسترول بالایی دارند از جمله روغن حیوانی، روغن جامد و غذاهایی که منشاء حیوانی دارند از جمله گوشت قرمز، امحا و احشاء ، زرده تخم مرغ ، لبنیات پرچرب و سس مایونز کمتر استفاده کنید.وی تصریح کرد: استفاده از غذاهای آماده از جمله سوسیس ، همبرگر ، گوشت خشک شده ، ماهی دودی و ترشی های فرآوری شده به حداقل برسانید و سعی کنید که این غذاها را خودتان در منزل آماده کنید.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه روش های تهیه و نگهداری غذا مهم محسوب می شود گفت: بهترین روش های پخت غذا به صوت آبپز، بخارپز ، فریز و آهسته پختن است و مطالعات زیادی افزایش خطر سرطان را در جریان روش های پخت با حرارت بالا از جمله سرخ کردن ، کباب کردن و دود دادن به موادغذایی نشان داده اند بنابراین همیشه روش های سالم پخت مواد غذایی را انتخاب کنید.

صمدی با اشاره به اینکه استفاده از انواع ماهی به صورت مداوم در برنامه غذایی بیماران سرطانی گنجانده شود افزود:به خاطر بسپارید کسانی که از اسیدهای چرب امگا 3 ماهی ها بهره می برند احتمال گسترش سرطان در بدنشان کمتر است.وی با تاکید بر اینکه مصرف میوه و سبزیجات خام سبب رساندن ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر به بدن می شود اظهارداشت: از رژیم غذایی غنی از فیبر غفلت نکنید که در واقع قهرمانان جنگ با سرطان میوه ها و سبزی ها هستند.

این کارشناس و مشاوره علوم تغذیه یادآور شد: سعی کنید هر روز سالاد و سبزی خام یا پخته مصرف کنید به جای آب میوه خود میوه را میل کنید و برای پیشگیری از یبوست تا حد امکان از میوه خام یا یبوست استفاده کنید در ضمن مصرف روزانه روغن زیتون در سالاد نیز توصیه می شود.

صمدی خاطرنشان کرد: مصرف قندهای ساده ، شیرینی ها و نمک را در رژیم غذایی تان در حد اعتدال حفظ کنید و از نمک در هنگام پخت غذا و سر سفره کمتر استفاده کنید.وی با بیان اینکه خطر ابتلا به سرطان در افراد چاق بیشتر است، گفت: نداشتن تحرک و انرژی دریافتی بالا سبب افزایش خطر سرطان در مردان و زنان خواهد شد بنابراین ورزش را جزیی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

این کارشناس رژیم درمانی اظهارداشت: با اینکه هیچ کس در هیچ شرایطی نباید الکل بنوشند در عین حال باید متذکر شوم که بیماران سرطانی با نوشیدن الکل در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر افراد قرار دارند.صمدی ادامه داد: مواجهه با برخی از موادشیمیایی ، آفت کش ها و دریافت مقادیر افزودنی های غذایی از جمله نمک و نیترات عوامل مستعد کننده برای ابتلا به سرطان است.

وی با بیان اینکه استفاده از مکمل ها به هیچ وجه جایگزین تغذیه مناسب نیست گفت: در صورتی که رژیم غذایی افراد مناسب باشد نیازی به مصرف انواع مکمل ها نیست و بهترین روش برای بهبود وضعیت سلامتی و پیشگیری از سرطان استفاده از مواد مغذی موجود در منابع غذایی است.

وی با تاکید بر اینکه رژیم غذایی در درمان سرطان نقش مهمی دارد افزود: خوردن مواد غذایی مناسب قبل ، هنگام و بعد از درمان سبب تسریع بهبودی و بقای توانایی شما خواهد شد.صمدی یادآور شد: در طبیعت هیچ سلاح جادویی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و یا جلوگیری از گسترش آن وجود ندارد در حالی که مجموعه ای از تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی وجود دارند که اگر با هم ترکیب شوند خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهند.وی متذکر شد: هر چه زودتر این تغییرات را شروع کنید شانس بیشتری برای مقابله با سرطان خواهید داشت به دلیل اینکه تغذیه اثرات خود را در مراحل آغازین سرطان بهتر اعمال می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha