جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 55158
سلامت نیوز: به گفته یك متخصص داخلی و فوق تخصص غدد و متابولیسم، كم‌ كاری تیروئید در مادران باردار به كاهش ضریب هوشی در فرزندان آنها می‌انجامد.

دكتر محسن خوش‌نیت نیكو در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه گفت: كسانی كه قصد بارداری دارند یا باردار شده‌اند حتما باید از نظر كم‌كاری تیروئید آزمایش بدهند زیرا عدم تشخیص به موقع كم‌كاری تیروئید تاثیر بسیار مخربی بر ضریب هوشی نوزادان می‌گذارد.

علل كم كاری تیروئید

وی با بیان اینكه به طور متوسط 1.5 تا 2 درصد افراد جامعه مبتلا به كم‌كاری تیروئید هستند، افزود: شایع‌ترین علت كم‌كاری تیروئید خودایمنی تیروئید است به این معنی كه ایمنی بدن علیه آن فعال شده و باعث تخریب آن می‌شود.

به گفته وی، این بیماری كه به آن‌ «هاشیموتو» گفته می‌شود در خانم‌ها شایع‌تر از مردان است.

دكتر خوش‌نیت ادامه داد: عمل جراحی تیروئید و برداشتن قسمت‌هایی از آن، تزریق ید رادیواكتیو برای درمان پركاری تیروئید و كمبود ید از عوامل كم‌كاری تیروئید است. برخی از اختلالات آنزیمی نیز در ساخت هورمون‌های تیروئیدی اختلال ایجاد كرده و نحوه تیروئید را كم‌ كار می‌كنند.

این فوق تخصص غدد تصریح كرد: كم‌كاری مادرزادی در نوزادان به این علت به وجود می‌آید كه غده تیروئید در دوران جنینی تشكیل نمی‌شود.

نشانه‌های كم‌ كاری تیروئید

دكتر خوش‌نیت با تاكید بر اینكه علائم كم‌كاری تیروئید بر حسب سن و جنسیت متفاوت است، افزود: پف آلودگی، خشكی پوست، احساس سرما، افزایش وزن به صورت مختصر، یبوست، اختلالات عادت ماهیانه در خانم‌ها، ریزش مو و در بعضی از مواقع ابرو، افزایش چربی و فشارخون، تنگی نفس، ضعف، خستگی، بی‌حالی، كاهش تمركز، گرفتگی‌های عضلانی، كمردرد، كاهش ضربان قلب و گاهی افسردگی از علائم كلی كم‌كاری تیروئید است.

به گفته وی، در سنین جوانی اگر كم‌كاری تیروئید به صورت تدریجی ایجاد شده باشد ممكن است علائم آن به صورت واضح مشاهده نشود.

وی افزود: در نوزادان نشانه‌های كم‌كاری تیروئید به صورت طول كشیدن زردی نوزادان، گریه‌های خشن، اختلال در تغذیه و شیر خوردن، یبوست و زبان بزرگ مشاهده می‌شود كه اگر به موقع تشخیص داده شود باعث آسیب رسیدن به رشد و تكامل مغزی آنها شده و صدمات جبران ناپذیری را به آنها می‌زند.

این فوق تخصص غدد تاكید كرد: همه نوزادان باید از روز دوم تا پنجم بعد از تولد از نظر كم‌‌كاری غربالگری شوند چون ممكن است در بعضی از نوزادان هیچ علامتی از كم‌كاری تیروئید مشاهده نشود.

درمان كم‌كاری تیروئید چگونه است؟

دكتر خوش‌نیت با اشاره به نقش هورمون تیروئید در سوخت و ساز سلول‌های بدن افزود: اگر هورمون تیروئید در بدن كاهش یابد، سوخت و ساز تمام سلول‌ها مختل شده و اعمال حیاتی بدن كند می‌شود.

وی تصریح كرد: درمان كم‌كاری تیروئید یا هورمون تیروكسین می‌تواند از طریق دارو صورت گیرد. اگر غده تیروئید به صورت جدی تخریب شده باشد و توان بازسازی خود را نداشته باشد، بیمار باید به صورت مادام‌العمر آن را مصرف كند اما در بعضی از موارد تیروئید مجددا بازسازی و ترمیم شده و نیازی به ادامه درمان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha