یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 55571

بیشتر اوقات ممكن است ناگهان حس كنید شنوایی‌تان كم شده است و نگران شوید. در اكثر این موارد حتی به یاد نمی‌آورید كه چه چیزی ممكن است در این مشكل شما تاثیر گذاشته باشد، در اینجا به شما می‌گوییم كه چه چیزهایی ممكن است ناگهان شما را ناشنوا كند.

چرا ناگهان گوش‌هایمان نمی‌شنوند؟
سلامت نیوز : بیشتر اوقات ممكن است ناگهان حس كنید شنوایی‌تان كم شده است و نگران شوید. در اكثر این موارد حتی به یاد نمی‌آورید كه چه چیزی ممكن است در این مشكل شما تاثیر گذاشته باشد، در اینجا به شما می‌گوییم كه چه چیزهایی ممكن است ناگهان شما را ناشنوا كند:

وقتی هم سرگیجه دارید هم نمی‌شنوید

رشدهای نابه‌جای سلولی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ برخی رشدهای سلولی غیرسرطانی مانند استئوما، اگوستوز و پولیپ‌های خوش خیم مجرای گوش را مسدود کرده و موجب کاهش شنوایی می‌شوند (اینها همان‌هایی هستند كه اصطلاحا به آنها می‌گویند غده‌های غیرسرطانی). در برخی موارد، درآوردن توده موجب برگشت شنوایی می‌شود. اکوستیک نروما (نوعی تومور گوش داخلی) روی عصب شنوایی و تعادل در گوش میانی رشد می‌کند. در این مورد مشکلات تعادلی، بی‌حسی صورت و وزوز گوش نیز ایجاد می‌شود. درمان این تومور در برخی موارد قسمتی از شنوایی را برمی‌گرداند.

وقتی آشغال موجب ناشنوایی می‌شود

انباشت واکس گوش

واکس یا موم گوش از مجرای شنوایی در برابر آلودگی و میکروب‌ها محافظت می‌کند، اما همین واکس گوش نیز ممکن است انباشته و سخت شود که این انسداد روی کیفیت شنوایی تاثیر می‌گذارد، حتی ممکن است موجب گوش درد شده یا حس گرفتگی به همراه داشته باشد. اگر احساس کردید گوش‌تان گرفته است، سعی نکنید با واردکردن گوش ‌پاک‌کن یا هر وسیله دیگر به داخل گوش، آن را پاک کنید. این کار را به پزشک خود بسپارید که هم سریع تر است و هم مطمئن‌تر.

وقتی گیرنده مشكل دارد

مشكل در مسیر شنوایی

شنیدن صدا اینگونه است كه موج صدا وارد گوش خارجی شده و درون کانال گوش به سمت جلو حرکت می‌کند. حرکت موج صدا موجب لرزش پرده گوش و استخوان‌های ظریف گوش میانی، استخوان‌های چکشی و سندانی می‌شود. این لرزش به سمت مایع حلزون گوش حرکت می‌کند، جایی که رشته‌های عصبی بسیار كوچك و میکروسکوپی سیگنال‌های عصبی به مغز می‌فرستند و با پردازش مغز صدا شنیده می‌شود. در صورت آسیب به هر یک از قسمت‌های مذکور یا در صورت وجود مانعی در راه‌های مذکور، افت شنوایی بروز می‌کند.

مواظب گوش پاك‌كن خود باشید


 جراحت یا تغییر فشار

ضربات شدید وارده به سر می‌تواند باعث جابه‌جایی استخوان‌های گوش میانی یا آسیب به عصب شود که افت دائمی شنوایی نتیجه آن می‌شود. تغییرات ناگهانی فشار- از پرواز با هواپیما گرفته تا غواصی- می‌تواند به پرده گوش، گوش میانی یا گوش داخلی آسیب رسانده و منجر به افت شنوایی شود، البته در این حالت‌ها عموما پرده گوش ظرف مدت چند هفته بهبود می‌یابد. در صورت آسیب شدید گوش داخلی جراحی اهمیتی خاص پیدا می‌کند، حتی وارد کردن گوش پاک‌کن و سایر اشیا به داخل گوش نیز دردسرساز است زیرا احتمال پارگی پرده گوش و آسیب دائمی شنوایی بیشتر می‌شود.

صداهای خیلی بلند

موتورسیكلت‌ها و ابزار كار

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض صدای بلند و مداوم موجب افت دائمی شنوایی و گاهی حتی ناشنوایی كامل می‌شود. در این میان در بسیاری مواقع مقصر اصلی سر و صدای محیط کار مانند ماشین‌آلات است. طبق بررسی‌های صورت گرفته در ایالات‌متحده، حدود 30 میلیون نفر تقریبا هر روزه در معرض سطوح بالا و خطرناک صدا در محیط کار خود هستند. برخی وسایل نظیر موتورسیکلت و ابزار تولید برق نیز در طول زمان و به حالت مزمن قادر به ایجاد آسیب شنوایی هستند، پس در صورت امکان از فعالیت‌ها و ابزار پرسر و صدا دوری كرده یا حتی‌المقدور فاصله خود را با آنها بیشتر کنید.

وقتی مشكل جای دیگری است

 بیماری‌های مزمن

برخی بیماری‌های مزمنی که مستقیما به گوش مرتبط نیستند نیز می‌توانند افت شنوایی و حتی ناشنوایی كامل را به همراه داشته باشند. برخی از این بیماری‌ها با قطع جریان خون به سمت گوش داخلی یا مغز موجب صدمه به شنوایی می‌شوند، به عنوان مثال بیماری قلبی، سکته، فشارخون بالا و دیابت. بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید نیز به برخی انواع افت شنوایی مرتبط هستند.

استامینوفن دوست دارید؟

 داروها

عوارض جانبی برخی داروها افت شنوایی است. از این گروه داروها می‌توان به برخی آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای شیمی‌درمانی و ضدسرطان اشاره کرد كه طی دوره مصرف این داروها چكاپ شنوایی توصیه می‌شود. مصرف مکرر آسپیرین، داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (مثل خانواده بروفن‌ها) و استامینوفن نیز خطر افت شنوایی را افزایش می‌دهند که خوشبختانه اینگونه عوارض جانبی مربوط به شنوایی با قطع مصرف دارو رفع می‌شود.

اگر عاشق كنسرت هستید...

کنسرت‌ها، و وزوز گوش

اخیرا به کنسرت رفته‌اید؟ هنوز صدای آن را در گوش خود احساس می‌کنید؟ به این حالت وزوز گوش گفته می‌شود.

میانگین سطح دسی‌بل یک كنسرت زنده موسیقی راک 110 است یعنی به اندازه‌ای بلند است که ظرف فقط 15 دقیقه آسیب دائمی به گوش وارد کند. امکان بروز آسیب شنوایی با قرار گرفتن هر چه طولانی‌تر در معرض صداهای بالای 85 دسی‌بل بیشتر می‌شود. از دیگر صداهای خطرناک می‌توان به صداهای اره برقی و دستگاه باغبانی مکنده برگ اشاره کرد. شدت صدای مکالمه عادی 60 دسی‌بل است. وزوز گوش گاهی برای ساعت‌ها، روزها و هفته‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند و گاهی دائمی می‌شود. به منظور پیشگیری از آسیب دائمی یا افت شنوایی، از محافظ گوش استفاده کرده و تماس خود را محدود کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha