شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 60648

در سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به خصوص فارسی وان و زمزمه شاهد هستیم مدیران این شبکه‌ها به دنبال عادی سازی روابط فرازناشویی در جامعه هستند. این سریال‌ها نقش گمراه کننده دارند و دسترسی آسان خانواده‌ها به ماهواره و این سریال‌ها باعث افزایش کج رفتاری‌های اجتماعی می‌شود.

خیانت علت 67 درصد قتل همسران
سلامت نیوز : شبیه بازیگران فیلم‌های دهه ۴۰ تا ۵۰ حرف می‌زند، بیشتر از ۴۰ سال ندارد و هنوز جوان است، موهای پشت بلند و پری دارد، ابروهای مشکی‌اش به هم پیوسته است و تمام انگشتان دستان بزرگ و چاقش پر از انگشترهای بزرگ است و‌گهگاهی هم تسبیحی در دستانش می‌چرخد. حتی چهره‌اش با همه آنهایی که به دادگاه خانواده شهید محلاتی آمده‌اند کمی تفاوت دارد. پس از چند سال زندگی تنها به دادگاه آمده تا همسرش را طلاق دهد. «حدود ۸ سال پیش ازدواج کردم. آقا عزت هم از بستگان دورم است. من و او تقریبا همزمان ازدواج کردیم، هر دو در یک مغازه مشغول به کار بودیم و به همین خاطر رفت و آمدهای خانوادگی زیادی با هم داشتیم.»  زندگی این مرد و خانواده‌اش به خوبی در این سال‌ها بدون داشتن فرزند می‌گذشت تا اینکه از چندماه پیش او نسبت به همسر و شریک خود بد گمان می‌شود. «زن آقا عزت اولین بار به من چیزهایی گفت، او اول شک کرده بود و می‌گفت یک بار آن‌ها را در یک ساندویچی دیده است. وقتی گفت من هم کمی مشکوک شدم تا اینکه یکبار گوشی تلفنش را برداشتم و دیدم شماره آقا عزت در گوشی او است و حتی دیدم از او اس‌ام هم دارد. دیگه همه دنیا جلوی چشمانم تیره و تار شد.» او بعد از دیدن اس‌ام اس تصمیم می‌گیرد همسرش را طلاق دهد، اما به گفته خودش هنوز با شریکش چشم در چشم می‌شود. «دیگر نمی‌خواهم بیشتر از این پیگیری کنم تا اوضاع بد‌تر شود نمی‌توانستم به آقا عزت چیزی بگویم او دوستم است و برای همین طلاق را انتخاب کردم.»

   مردی که تولد دخترش را ندید و رفت
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ او تنها فردی نیست که با موضوع رابطه پنهانی درگیر است و در گوشه این دادگاه پای درد دل خیلی‌ها به خصوص زنان که بنشینید یکی از دلایل طلاق خود را رابطه پنهانی همسرشان می‌دانند.  معصومه یکی از همین زنان است، دختر ۲ ساله‌اش را زیر چادر پنهان کرده است، قد بلندی دارد و بسیار آرام اما محکم راه می‌رود، حرف زدنش هم بسیار شمرده است. می‌خواهد اول درخواست نفقه فرزندانش را به دادگاه بدهد و بعد از آن درخواست طلاق کند. وقتی پای حرف‌هایش می‌نشینم متوجه می‌شوم دل پری از همسرش دارد، می‌گوید: «دو سال است که ما را ترک کرده و رفته است، حتی هنوز فرزند کوچکمان را ندیده و نمی‌داند دخترش چه شکلی است.» همسرش از چند سال پیش رابطه‌های پنهانی خودش را شروع کرده بود، از زمانی که در دانشگاه قبول شد. معصومه اگر خودش اشاره نکند، از صحبت کردن، جملات و رفتارش به نظر نمی‌رسد که تحصیلات دانشگاهی داشته باشد اما خودش می‌گوید فقط به خاطر خانه دار بودنش همسرش او را ترک کرده است.

«دانشگاه که قبول شد دیگر رفتارش تغییر کرد، من را در سطح خودش نمی‌دید، کم کم متوجه شدم با یکی از همکلاسی‌هایش رابطه دارد، شنیدم آن دختر هم به او گفته بود یا من را انتخاب کن و یا همسرت را. او هم تصمیمش را گرفت و او را انتخاب کرد.» معصومه می‌گوید این ماجرا مربوط به دو سال پیش است. آن زمان یک دختر ۴ ساله داشته و دختر دومش را باردار بوده است اما شوهرش دیگر آن‌ها را ترک می‌کند و حتی زمان تولد دختر دومش خبری از او نمی‌شود. به گفته او درحال حاضر نیز به خاطر فرزندانش به دادگاه آمده و اگر تا به حال نیز مراجعه نکرده به خاطر امید به بازگشت شوهرش بوده است اما دیگر امید چندانی ندارد و این انتظار او را خسته کرده است. «می‌خواهم برای بچه‌هایم نفقه بگیرم، دیگر حتی فراموش کرده که فرزندانی دارد.»

چرا برخی از همسران خیانت می‌کنند؟
معصومه و آن مرد مانند همه آن‌هایی که به دادگاه خانواده شهید محلاتی آمده‌اند راهروهای این دادگاه را همچون گذشته خود طی کرده و پشت سر می‌گذارند و به این امیدند که قضات با صدور حکمی زندگی دیگری را پیش روی آنان قرار دهند. اما وجود رابطه‌های پنهانی در جامعه همچنان در انتظار بسیاری از خانواده‌هایی است که هنوز پایشان به راهروهای دادگاه‌ها کشیده نشده و شاید روزی آن‌ها نیز پایشان به دو مجتمع دادگاه خانواده تهران در خیابان شهید محلاتی و دادگاه خانواده میدان ونک باز شود. روابط فرازناشویی طی چند سال اخیر به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است. معضلی که در اغلب موارد مخفی مانده و گاهی افشای آن باعث ارتکاب یک جنایت می‌شود. این روابط به دو صورت عاطفی و جنسی برقرار می‌شود که در میان زنان و مردان دارای تفاوت هایی است.پس از ازدواج افراد از همسران خود انتظار دارند در طول زندگی مشترک، از نظر عاطفی و جنسی وفادار بمانند و برقراری روابط فرازناشویی را خیانت می‌دانند. این در حالی است که بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته ۹۰ درصد زنان به دلیل کمبود‌های عاطفی در زندگی مشترک به سمت روابط فرازناشوئی می‌روند. از طرف دیگر انگیزه بیش از ۹۶ درصد مردان در برقراری این روابط مسائل جنسی است.


  شخصیت افرادی که خیانت می‌کنند
دکتر مهدی صابری، رئیس بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی درباره خصوصیات این افراد می‌گوید: این افراد رفتاری اغواگرانه و انفجاری دارند. شاد و سرخوش بوده و خیلی زود ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها پس از برقراری ارتباط از مشکلات خود در زندگی می‌گویند و اگر از آن‌ها درباره گذشته‌شان سوال کنید می‌توانند برای مدتی طولانی برای شما گریه کنند تا از پرسش خود منصرف شوید. آن‌ها اگر وارد عشقی شوند ویرانگر عمل کرده و کم کم مسئله تغییر می‌کند. ناگهان با فردی روبه رو خواهید شد که شروع به غر زدن می‌کند و می‌خواهد تمام زندگی شما باشد. اگر فرد جدیدی وارد زندگی شما شود سیری از بدبینی را برای او به  همراه خواهد داشت.  به گفته وی، این فرد در صورتی که کم محلی ببیند سریع سراغ روابط با افراد دیگر می‌رود. این افراد نیاز به بستری شدن دارند و از لحاظ منطق حالت نرمالی ندارند. بیشتر قتل‌های که به خاطر خیانت رخ می‌دهد از سوی این بیماران است. این افراد برای جلب توجه طرف مقابل گاهی اقدام به خودزنی نیز می‌کنند.


  تفاوت در خیانت مردان و زنان
دکتر محسن دهقانی، عضو هیات علمی پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی درباره تفاوت‌های برقراری روابط فرازناشویی در مردان و زنان می‌گوید: زنان زمان زیادی طول می‌کشد تا به فرد دیگری تعلق عاطفی پیدا کرده و پس از پایان این روابط دچار ضربه‌های روحی روانی می‌شوند اما مردان در زمان کمی این ارتباط را برقرار می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد ۳۰ الی ۵۵ درصد مردان پس از ازدواج به دنبال ارتباط با زن دیگری هستند. یعنی به طور میانگین یک سوم مردان مرتکب روابط فرا زناشویی می‌شوند. این آمار در زنان بین ۳ تا ۳۰ درصد است.


  خیانت علت ۶۷ درصد قتل‌ها
دکتر لیلا بهنام، روان‌شناس بالینی نیز در این باره می‌گوید: نتایج تحقیقی که در ۱۵ استان کشور انجام شده نشان می‌دهد خیانت علت ۶۷ درصد قتل مردان از سوی همسرانشان بوده است. ۳۳ درصد مردان هم با واکنش در برابر خشونت، حمله ناگهانی و تهدید از سوی همسر خود مواجه بوده‌اند. تاثیری که به وسیله خیانت به وجود می‌آید به طور چشمگیری روابط را ویران می‌سازد. تاثیر خیانت بر هر دو زوج احساس گناه، بی‌وفایی، از بین رفتن اعتماد، از دست دادن هویت، خشم، استرس و بی‌قراری است.


  نقش سریال های ماهواره
یک کار‌شناس رسانه هم می‌گوید: تماشای سریال های شبکه‌های ماهواره‌ای و چت در فضای مجازی از عوامل رواج روابط فرازناشویی در ایران هستند. در موضوع ماهواره کشورهای مصرف کننده مانند ایران تحت تاثیر آثار تخریبی قرار گرفته‌اند. البته اقدام سازمان صدا و سیما برای افزایش تعداد کانال‌های تلویزیونی طی سال‌های اخیر در کاهش این آثار تخریبی موثر بوده است.کیا افزود: در سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به خصوص فارسی وان و زمزمه شاهد هستیم مدیران این شبکه‌ها به دنبال عادی سازی روابط فرازناشویی در جامعه هستند. این سریال‌ها نقش گمراه کننده دارند و دسترسی آسان خانواده‌ها به ماهواره و این سریال‌ها باعث افزایش کج رفتاری‌های اجتماعی می‌شود. سست کردن اعتقادات و مورد هجمه قرار دادن کانون خانواده‌ها از دیگر اهداف این شبکه‌ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha