یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 62773

اینکه آیا نمی‌دانیم یا نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم مشکل آلودگی هوا حل شود را باید برای حل این چالش بزرگ پاسخ دهیم چراکه شهر موجود زنده‌ای است و این چالش سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.

سیاست‌های کنترل آلودگی هوا اشتباه بود
سلامت نیوز : شهردار تهران راهکارهای موقت برای حل معضل آلودگی هوا همچون طرح زوج و فرد و یا افزایش قیمت بنزین را موثر ندانست و گفت: این سیاست‌ها پاسحگو نبود چراکه روش کار مبنای علمی و منطقی نداشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ محمدباقر قالیباف در نخستین همایش آلودگی هوا و صدا که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه با اشاره به اینکه ۴۰ درصد جمعیت کشور دچار چالش بزرگ آلودگی هوا و صوت است تصریح کرد: در زمان ورودم به مدیریت شهری تهران، ۵ چالش مهم شناسایی شد که بعد از بررسی‌های بیشتر تنها یک چالش به عنوان اصلیترین چالش شناسایی شد که آن الودگی هوا و صدا بود.

وی با بیان اینکه این چالش بزرگ قابل حل است به شرط آنکه نگاه وسیع‌تر وجامع تری به موضوع داشته باشیم تاکید کرد: اینکه آیا نمی‌دانیم یا نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم مشکل آلودگی هوا حل شود را باید برای حل این چالش بزرگ پاسخ دهیم چراکه شهر موجود زنده‌ای است و این چالش سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.

به گفته شهردار تهران مساله آلودگی هوا یکی از مسائل معمول سایرکشور‌ها است و بهتر است با تخصص‌ها و رشته‌های علمی مختلف راهکار آن را بیابیم و سعی کنیم با استفاده از پارامترهای منطقی و اثرگذار به نتیجه مطلوب برسیم.

قالیباف خطاب دانشجویان حاضر در جمع گفت: به عنوان شهردار تهران در پی شانه خالی کردن از مسئولیت شهرداری تهران در بحث آلودگی هوا همچون علم سیاست نیستم و نمی‌خواهم با رفتار پینگ پنگی به آلودگی هوا بپردازم قطعا شهرداری تهران وظایفی برعهده دارد و باید آن‌ها را انجام دهد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در عرصه علم به همت نخبگان و دانشگاهیان در میان ده کشور بر‌تر قرار داریم تاکید کرد: متاسفانه درعرصه اجرای این علم و پیاده‌سازی آن با وجود دستیابی به شاخصه‌های مهم جزو کشورهای بر‌تر نیستیم برای نمونه در میان ۲۲ کشور جنوب غرب آسیا در برخی پارامتر‌ها جزو کشورهای پانزدهم و حتی نوزده هستیم و ناچارم بگویم در برخی از شاخص‌ها در میان کشورهای جهان در رده‌های بالای صد قرار داریم.

شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد علت این معضل نداشتن دانش نیست بلکه ما در بحث مدیریتی دچار چالش ساختاری وکارکردی هستیم و این به معنای آن نیست که دانشگاه‌ها مشکل دارند چراکه این معضل به مدیران یعنی کسانی همچون من برمی گردند البته باید بگویم ما در علم مدیریت نیز جزو برتر‌ها هستیم اما در پیاده سازی آن مشکل داریم یعنی در بخش اجرای علم مدیریت نیز دچار ضعف هستیم و باید آن را حل کنیم.

قالیباف از ارائه برخی از راهکارهای موقت برای حل معضل آلودگی هوا همچون طرح زوج و فرد و یا افزایش قیمت بنزین به عنوان راهکار اصلی را موثر ندانست و گفت: دیدیم که افزایش قیمت بنزین نیز مشکلی را حل نکرد چراکه روش کار علمی و منطقی نبود ما باید محل انتشار آلودگی هوا را بیابیم تا بتوانیم با کنترل آن بر موضوع غلبه کنیم اینکه بخواهیم شهروندی از خودروی شخصی خود را استفاده نکند و ساعت‌ها منتظر بماند درست نیست این سیاست‌ها بسیار نادرست هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به جرأت می‌گویم که منابع تولیدکننده آلودگی در شهر تهران خودرو‌ها هستند گفت: امروز بالغ بر ۴۰ تا ۴۸ درصد از خودروی تولیدی در استان تهران فعال می‌شوند و ۵۷ درصد از این آمار نیز تنها در شهر تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد در واقع روزانه ۱۲۰۰ دستگاه خودرو درشهر تهران پلاک می‌شود و خروجی نیز ندارد باید بگویم سرانه هر خانواده که روزی یک خودرو بود امروز به سه خودرو افزایش یافته است و ما دغدغه تامین پارکینگ موردنیاز را نیز داریم این مساله و افزایش تعداد خودرو‌ها امکان تمیز کردن شهر را از ما گرفته است و عده‌ای بدون نگاه به این مساله می‌گویند شهرداری در نظافت شهر در خواب است.

به گفته شهردار تهران مدیریتی شهری در ورود خودرو و سوخت نمی‌تواند تصمیم گیرداما به جرات می‌گویم که امروز مدیریت واحد شهری چالش بزرگی برای شهرداری است و ما باید به دنبال مدیریت یک پارچه شهر باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری تهران اولویت اصلی خود را برای توسعه حمل و نقل عمومی قرار داده است گفت: ۵۸ تا ۶۳ درصد از کل بودجه شهر تهران مربوط به حمل و نقل عمومی و مترو است و باید بگویم در چند سال مدیریتم تعداد ایستگاه‌های مترو از ۳۴ ایستگاه در طول ۲۵ سال مدیریت هم اکنون در دوره مسئولیت من به ۸۵ ایستگاه رسیده است و اگر مشکلات مالی نداشته باشیم سالانه باتوجه به بومی کردن علم مترو می‌توانیم ۳۰ کیلومتر مترو بسازیم.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۶۵ کیلومتر مترو در تهران ایجاد شده است و باید برای نجات تهران از بحران آن را به ۲۱۸ کیلومتر برسانیم که در صورت پشتوانه مالی در دو سال آینده تمام شده است.

وی گفت: زمانی دوستان با ایجاد بی‌ار تی مخالف بودند اما امروز همه آن راتایید می‌کنند مدیریت شهری تهران از دیدگاه مصرف کننده به توسعه حمل و نقل عمومی نگاه می‌کند و به دنبال آن است تا هر شهروندی حداکثر با ۳۰۰ متر پیاده روی خود را به ایستگاهی حمل و نقل عمومی برساندو بداند که از آنجا با چه قیمتی و چه زمانی و چه نوع وسیله حمل و نقل عمومی به مقصد خود می‌رسدانجام این کار یعنی ما به وظیفه خود در حوزه آلودگی هوا فائق شده‌ایم.

وی گفت: ‌هم اکنون آمار سفرهای روزانه ما با حمل و نقل عمومی از مرز ۱۰ میلیون نفر گذشته است و به دنبال آن هستیم تا بدون ایجاد محدودیت نیاز مردم را در حوزه شهری حل کنیم که خوشبختانه از زیرساخت‌های آی تی در راستای مدیریت یک پارچه شهری اقدامات خوبی در حال انجام است.

شهردار تهران درادامه با بیان اینکه قول من این است که نسخه‌های پیچیده شده و راهکارهای ارائه شده در حوزه علم را در شهر تهران درصورت نزدیک بودن به واقعیت عملیاتی کنم تصریح کرد: البته مدیریت شهری به انسان‌ها و شهروندان اهمیت بیشتری می‌دهد.

وی گفت: اگر بتوانیم به اهدافمان درحوزه حمل و نقل عمومی دست یابیم در آن زمان است که فرد خود مختار است که آیا خودروی شخصی خود را به شهر بیاورد یا نه درآن زمان است که آن فرد می‌تواند با پرداخت هزینه‌های سنگین بنزین، پارکنیگ و طرح ترافیک به سطح شهر بیاید و حتی پز خودروی خود را نیز بدهد.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه با تخصص و علم امروز موفق به ساخت پروژه صدر شدیم ادامه داد: خوشبختانه با فراگیری علم مورد نیاز هم اکنون روزانه می‌توانیم یک کیلومتر پل دو طبقه همچون صدر را در شهر تهران ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha