موج سوم ایدز بیشتر جوانانی را که روابط جنسی نامناسب و کنترل نشده‌ای دارند، تهدید می‌کند و به دنبال آن بی‌بند و باری اخلاقی رواج می‌یابد که اگر در این امر دقت‌ لازم صورت نگیرد، شاهد گسترش ایدز خواهیم بود.

موج سوم ایدز بیشتر جوانان را تهدید می‌کند
سلامت نیوز : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از علما و روحانیون درخواست کرد که در حوزه سلامت ورود کنند و مردم و به ویژه جوانان را دربرابر مقابله با بیماری‌هایی همچون ایدز، آگاهی، مشاوره و آموزش‌های اخلاقی دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر رضا سعیدی در نشستی با موضوع "ایدز و راه‌های پیشگیری از آن" که در مشهد برگزار شد، افزود: موج سوم ایدز بیشتر جوانانی را که روابط جنسی نامناسب و کنترل نشده‌ای دارند، تهدید می‌کند و به دنبال آن بی‌بند و باری اخلاقی رواج می‌یابد که اگر در این امر دقت‌ لازم صورت نگیرد، شاهد گسترش ایدز خواهیم بود.

وی تصریح کرد: موج اول رواج ایدز از طریق فرآورده‌های خونی سال‌های پیش وارد ایران شد و به بیماران هموفیلی تزریق شد، موج دوم معتادان تزریقی بودند که از سرنگ آلوده به صورت جمعی استفاده می‌کردند که 70 تا 80 درصد علت ایدز مربوط به معتادان تزریقی است و موج سوم انتقال ویروس ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده است.

سعیدی ادامه داد: طبق آمارهای اعلام شده 25 هزار بیمار ایدزی در کشور وجود دارد که آمار واقعی آن چهار برابر این آمار یعنی 100 هزار بیمار ایدزی است. در خراسان رضوی 580 بیمار مبتلایان به ویروس HIV شناسایی شده‌اند.

سعیدی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم از شیوع و گسترش بیماری ایدز جلوگیری کنیم مهم‌ترین راه کنترل و پیشگیری است که مشاوره و آموزش‌های اخلاقی و علمی در این مورد اهمیت زیادی دارد و طلاب اگر به این امر توجه داشته و اهمیت آن را بدانند، باید در بحث تبلیغات روی این امر تاکید بسیاری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اگر افراد مبتلا به ویروس ایدز تحت کنترل نباشند ممکن است ده‌ها نفر دیگر را به این ویروس مبتلا کنند، عنوان کرد: بیماری ایدز از طرفی جنبه روحی و روانی دارد چرا که این افراد می‌خواهند از جامعه انتقام بگیرند.

وی در خصوص طردشدگی این افراد در جامعه تصریح کرد: این بیماری علاوه بر جنبه جسمی به دلیل بار روانی که به همراه دارد بسیاری از افراد خود را به مراکز درمانی معرفی نمی‌کنند.سعیدی عنوان کرد: از 538 بیماری که دارای HIV مثبت هستند، 149 نفر از استان مهاجرت کردند و در دسترس ما نیستند، 147 نفر فوت کرده‌اند، 108 نفر تحت درمان هستند و دیگران به نوعی مانند آدرس‌های اشتباهی ارتباط‌شان با ما قطع شده و تنها 108 نفر تحت نظر مراکز بهداشتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: ایدز ویروسی است که 60 سال پیش شناخته شد و بعد از این همه مدت هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده و درمان‌های فعلی به طور نسبی می‌تواند بیماری را کنترل کند اما راهکار اصلی پیشگیری است.

سعیدی با بیان اینکه درمان‌های موجود هزینه و عوارض زیادی را به همراه دارد، ادامه داد: ویروس ایدز از راه‌های مختلفی وارد بدن می‌شود و سلول‌های دفاعی را از بین می‌برد که به آن اصطلاحا نقص ایمنی نیز می‌گویند و پس از آن هر ویروسی مانند ویروس سرماخوردگی می‌تواند جان فرد را بگیرد.

وی عنوان کرد: این بیماری عمدتا ازطریق تزریق خون، سرنگ آلوده، رابطه جنسی و ترشحات به جز اشک چشم و تعریق انتقال می‌یابد و دوره نهفته آن حدود 10 تا 20 سال است و فرد در این دوران که هیچ علامتی از بیماری بروز نکرده توانایی انتقال بیماری به دیگران را دارد.

سعیدی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل و پیشگیری ایدز به حساب می‌آید که باید به آن توجه زیادی شود و این امر تا حدودی با کار علما برای فرهنگ‌سازی عملی است و سبک زندگی در جامعه ما یکی از غیرعلمی‌ترین سبک‌هاست.

وی اضافه کرد: در سبک زندگی یکی از قسمت‌های فراموش شده زنان هستند که نیمی از جمعیت جامعه ما را نیز تشکیل می‌دهند لذا باید فضاهای مناسبی برای فعالیت این افراد ایجاد کرد تا از بیماری‌هایی در آینده مانند دیابت، سکته، فشار خون جلوگیری کرد.

سعیدی تصریح کرد: کسی که رفتار پرخطری ندارد مبتلا به بیماری ایدز نمی‌شود اما افرادی که به ویروس HIV مبتلا شده‌اند؛ 81 درصد با سرنگ مشترک، 9 درصد آمیزش،‌ 7 درصد نامشخص،‌ 9.5 درصد فرآورده‌های خونی و 0.5 درصد مادر به نوزاد بوده است.

وی در خصوص راه‌های درمان این بیماری گفت: داروهای ضد ویروسی برای درمان این بیماری وجود دارد که قطعی نبوده و پرخطر و گران نیز هستند و تنها باعث افزایش کیفیت و طول عمر افراد می‌شود.سعیدی عنوان کرد: آمار ابتلا به ایدز در خراسان رضوی نسبت به آمار کشوری به دلیل وسعت آموزش‌ها، کمتر بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه علما باید در حوزه سلامت ورود کنند، عنوان کرد: بخش عمده سلامت فرهنگ‌سازی است و خود مراقبتی یکی از راه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری‌هاست لذا اگر ما به این باور برسیم که خودمان بیشتر از دیگران مسوول هستیم نباید صبر کنیم بیمار شویم سپس به پزشک مراجعه کنیم بلکه باید قبل از بروز بیماری از آن پیشگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha