سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 63527
سلامت نیوز : تغذیه سالم به عنوان مهم‌ترین عامل زمینه ساز سلامت جسم و روان فرد است به‌طوری‌که در جوامع مختلف به منظور تربیت افراد سالم برنامه‌های مدونی در راستای تشویق مردم به شیوه‌های مناسب تغذیه به اجرا درآمده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این در حالی است که با وجود شیوع بیماری‌های گوارشی در استان‌های مختلف كشور خلأ برخورداری از برنامه های فرهنگ ساز به شدت احساس شده و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه بهداشت و درمان در این‌باره عملکرد مناسبی را ارائه نداده‌اند.این مهم در ادامه موجب شده عادات سنتی تغذیه در استان‌های مختلف از بین برود و شهروندان بدون توجه به ضرورت‌های تغذیه سالم، سلامت خود را با فرهنگ‌های نادرست تهدید کنند. گفت‌وگو با برخی شهروندان نشان می‌دهد عادات تغذیه غلط بدون مطالعه و آگاهی ایجاد شده و دقت به تغذیه در اولویت‌های رفتاری خانواده‌ها به شکل نادری دیده می‌شود.

رواج سنت‌های غذایی نادرست

یک کارشناس تغذیه معتقد است تمامی سنت‌های تغذیه صحیح نیست به‌طوری‌که در گذشته خوردن غذاهای پر چرب عادی بود و اکثر غذاهای سنتی نیز به شکل پر‌چربی طبخ می‌شود. صمد قربانی تصریح کرد: ضروری است اشخاص هم از شیوهای قدیمی و هم روش‌های جدید تغذیه مناسب‌ترین آن را انتخاب و بر اساس آن رفتار کنند.به گفته این کارشناس با وجود اینکه عادات تغذیه سنتی به استفاده از مواد غذایی سالم بیشتر تاکید دارد اما در برخی موارد نیازمند بازنگری است.

همخوانی نداشتن تغذیه با زندگی روزمره

قربانی ادامه داد: در حال حاضر سبک زندگی افراد در بیشتر مواقع با تغذیه آنها تناسبی ندارد که این موضوع زمینه ساز شیوع بیماری‌های مختلف از جمله چاقی است.وی اضافه کرد: در گذشته افراد غذاهای پر چرب و مصرف برنج به شکل روزانه را با فعالیت های مداوم و کالری سوزی جایگزین می‌كردند و این در حالی است که این نوع از تغذیه با فرهنگ زندگی آپارتمان نشینی امروز هم خوانی ندارد.کارشناس تغذیه متذکر شد: کسل بودن در طول روز، تنبلی، عادت نداشتن به تحرک زیاد، افزایش وزن و سرحال نبودن از جمله تجربیات اکثر شهروندان در طول روز است که ضعف تغذیه به آن دامن زده است.

مصرف مواد غذایی اسیدی در زمستان

قربانی اضافه کرد: همخوانی نداشتن تغذیه با عادات زندگی در فصول مختلف سال نیز دیده می‌شود به‌طوری که مصرف ترشیجات و مواد اسیدی در فصل زمستان بیماری‌های گوارشی را افزایش می‌دهد. وی با بیان اینکه در برخی استان‌ها هشت ماه از سال سرد است، اضافه کرد: شهروندان بدون توجه به تناسب تغذیه با شرایط اقلیمی‌در فصول سرد به مواد‌غذایی روی می‌آورند که در این مقاطع زمانی موجب تشدید بیماری‌های مختلف می‌شود. اظهارات این کارشناس در حالی است که به عقیده شهروندان نبود مختصصان تغذیه موجب شده شهروندان مشاوره تغذیه مستمر نداشته باشند.

یک فروشنده گیاهان دارویی معتقد است نبود ارتباط بین طب سنتی و دارویی موجب شده افراد عادات غذایی خود را جسته گریخته از هر دو گزینه انتخاب کنند. سعید برخوردار اضافه کرد: توجه به طبع غذاها و سردی و گرمی مزاج فرد دو موضوعی است که در طب گیاهی به آن توجه ویژه شده و هنگام تهیه علفیات گیاهی نیز در این خصوص ازفرد سوال می‌شود.وی اضافه کرد: در عین حال در شیوه‌های جدید تغذیه که مشاوران تغذیه ارائه می‌كنند بیشتر از این موارد به کالری،ویتامین و فیبر تاکید می‌شود و در این خصوص اطلاعی به بیمار نمی‌دهد. برخوردار معتقد است این عدم همسویی موجب شده برنامه مشخص و تعریف شده‌ای که هم کارشناسان تغذیه و هم اطبای گیاهی تایید کنند استفاده نشود و افراد نسبت به هر دو برنامه دچار تردید شوند.

شیوع بیماری‌های گوارشی زنگ خطر تغذیه ناسالم

اما مهم‌ترین عارضه بی توجهی به فرهنگ تغذیه شیوع بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌های گوارشی است که مسئولان عقاید مختلفی در خصوص علل آن دارند. مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی اردبیل با بیان اینکه اردبیل قطب شیوع سرطان‌های مری و معده در کشور است، تصریح کرد: بر اساس آمارهای ثبت شده شیوع دو سرطان مری و معده در این استان بیش از سایر سرطان‌هاست و از این رو می توان گفت اردبیل رتبه نخست کشوری را در این دو بیماری از آن خود کرده است. علی سرابیان یکی از مهم‌ترین علل شیوع این سرطان‌ها را موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی و همچنین تغذیه نادرست دانست و گفت: با توجه به آمار روبه گسترش مراجعان به انجمن‌های حمایت از بیماران سرطانی لزوم توجه جدی به کنترل این بیماری و درمان بیماران به شدت احساس می‌شود. در حالی که زمزمه افزایش مرگ و‌میر توسط سرطان هر روز در بین شهروندان به گوش می‌رسد.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با رد افزایش آمار بیماران سرطانی در اردبیل علت بیشتر این بیماری را صرفا افزایش تجهیزات آزمایشگاهی برای شناسایی این بیماریها که پیش از این پنهان مانده بود، برشمرد. حسن قبادی در حالی که سبک زندگی، رژیم غذایی و وضعیت آب‌وهوایی را در شیوع سرطان موثر می‌داند، این ایده را که کاهش سلامت روانی و رژیمهای غذایی ناسالم همراه با فرهنگ زندگی مخرب از علل افزایش سرطان در سال‌های اخیر بوده است را نپذیرفت. در عین حال فوق تخصص بیماریهای گوارشی معتقد است سرطان گوارش جزو شایع ترین بیماریها در سطح استان اردبیل است و یافتن دلیل شیوع این بیماری و درمان به‌موقع آن ضرورت ویژه ای دارد.

عباس یزدان اجرای طرح تست بیماری سرطان گوارشی در راستای شناسایی بیماران مبتلا به سرطان در مرحله بدون علامت را از جمله ایده‌هایی عنوان کرد که جهت شناسایی عوامل و نحوه شیوع این بیماری‌ها در اردبیل انجام می‌شود.

اما این همخوانی نداشتن در اظهار نظرها موجب شده شهروندان حتی در برنامه‌ریزی اولویت‌های کنترل و پیشگیری بیماری‌ها نیز دچار مشکل شوند و حتی برای بیماری‌های جزئی نیز دارو را به اصلاح تغذیه ارجح بدانند. در این میان هر یک از نهادهای مسئول مرتبط با موضوع بدون ارائه برنامه مشخص جهت کنترل این مهم تنها به تایید صوری اهمیت تغذیه بسنده کرده و در ردیف برنامه‌های فرهنگی خود عملا خروجی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha