یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 63896

امروزه اکثر افراد برای رفع اضطراب، سراغ داروهای مدرن می‌روند اما این را بدانید كه طبق گزارش ژورنال روانپزشکی کانادا در سال 2010، افرادی که برای مدت طولانی داروی ضداضطراب مصرف می‌کنند خطر مرگ‌ومیر در آنها 26درصد افزایش می‌یابد.

چند وعده نوشیدنی آرامش‌بخش
سلامت نیوز : امروزه اکثر افراد برای رفع اضطراب، سراغ داروهای مدرن می‌روند اما این را بدانید كه طبق گزارش ژورنال روانپزشکی کانادا در سال 2010، افرادی که برای مدت طولانی داروی ضداضطراب مصرف می‌کنند خطر مرگ‌ومیر در آنها 26درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ در حالی که این داروها در شرایط خاص می‌توانند نجات‌دهنده زندگی باشند اما باید بدانید كه در بیشتر موارد جایگزین‌های طبیعی دارند. چای‌هایی که در ادامه این مطلب معرفی می‌شوند، همگی در کمک به کاهش استرس، ایجاد آرامش و التیام دردهای بدن که همگی می‌توانند محرک‌های تنش‌زا باشند، موثر هستند.

زاناكس طبیعی بنوشید

1. گل ساعتی

گل ساعتی (Passiflora incarnata) دارای ماده شیمیایی فلاوون کریسین و دارای فواید شگفت‌انگیز ضداضطراب است و تا اندازه‌ای می‌تواند شبیه به داروی زاناکس (آلپرازولام) عمل کند.

2 مطالعه جداگانه روی 200 نفر نشان داده که بین داروهای موثر و رایج اضطراب و دمنوش گل ساعتی تفاوتی وجود ندارد حتی جالب‌تراینكه این داروی گیاهی ممکن است باعث خواب‌آلودگی کمتری شود.چای گل ساعتی را می‌توان با دم کردن یك قاشق سوپ‌خوری از گیاه در یک فنجان آب جوش تهیه كرد. اجازه دهید این مخلوط حدود 10 دقیقه بماند. این چای را قبل از خواب بنوشید تا خواب آرامی را ایجاد كند. به افراد بسیار مضطرب پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواب حدود 50 قطره از افشره آن را در آب گرم بریزند و به عنوان چای بنوشند. برای کسانی که بسیار مضطرب هستند می‌توان از تركیب 10قطره از این گیاه در یك فنجان آب استفاده کرد.

مجازها، ممنوع‌ها

گل ساعتی برای افراد مضطربی که در سرشان افکار و درگیری‌های زیادی دارند و اندیشه‌های سرگیجه‌آور یا وسواسی بسیاری را تجربه می‌کنند، مفید است. نام لاتین گل ساعتی یا Passiflora incarnate به عنوان «اشتیاق و شور به واقعیت پیوسته» ترجمه می‌شود. دمنوش و چای این گیاه همچنین می‌تواند یک داروی گیاهی بسیار عالی برای کسانی باشد که آنچه می‌خواهند انجام دهند را پیدا نکرده‌اند و در نتیجه آن، مضطرب هستند. این گیاه می‌تواند برای جوانان در سنین 20 سال که به دنبال اهدافشان در زندگی هستند، مفید باشد. به طور کلی گل ساعتی داروی گیاهی بی‌ضرری است و فعل و انفعالات مخالفی با سایر داروها در آن یافت نشده، البته خانم‌های باردار و شیرده نباید از گل ساعتی استفاده کنند، همچنین برای کودکان زیر 6 سال نیز استفاده نشود.

دمنوش عروسكی-گیاهی

2. عروسک پشت پرده

عروسک پشت پرده (WithaniaSomnifera)  یک گیاه دارویی آداپتوژن اســت (تنظیـــم‌کننده سوخت‌وساز که توانایی یک ارگانیسم برای تطبیق با عوامل محیطی را افزایش می‌دهد و از صدمات ناشی از آن جلوگیری می‌کند) که در آفریقا، مدیترانه و هندوستان می‌روید. این خانواده از گیاهان به بدن برای مبارزه با استرس، به وسیله کاهش تولید هورمون استرس (که در نتیجه آن واکنش جنگ و مبارزه احساسات در بدن به وجود می‌آید) کمک می‌کند. عصاره این گیاه همچنین یک آنتی‌اکسیدان نیرومند است.

این گیاه حاوی ماده شیمیایی آشواگاندولین شبه قلیایی است که خاصیت آرام‌بخشی ملایم و تسکین‌دهندگی سیستم اعصاب مرکزی را دارد. مصرف دمنوش آن پیش از خواب بسیار لذتبخش است! حدود یک فنجان شیر داغ (شیر گاو، بادام، برنج، سویا یا شیر بز) را با نصف قاشق چای‌خوری پودر گیاه یا برگ‌های خشک آن مخلوط کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سرد شود، سپس آن را صاف کنید و بنوشید. چای این گیاه برای مصرف کوتاه‌مدت چندهفته‌ای بی‌ضرر شناخته شده اما در مورد مصرف طولانی‌مدت آن پژوهشی صورت نگرفته است.

برای آنهایی كه شیمی‌درمانی كرده‌اند

عروسک پشت پرده برای کسانی که عصبی هستند و دچار خستگی زیاد پس از انجام کارهای فیزیکی می‌شوند یا به شدت به محرک‌های تنش‌زای احساسی واكنش نشان می‌دهند، بسیار مناسب است. همچنین مصرف آن پیش از خواب برای کسانی که دچار بیخوابی هستند، بسیار عالی است. این گیاه می‌تواند به عنوان محرکی مقاوم در برابر بیماری‌ها برای بیمارانی که گلبول‌های سفید خون آنها پایین است، استفاده شود. افرادی که به‌تازگی استرس رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی را تحمل کرده‌اند باید در طول روز برای جوانسازی دوباره بدن خود از این چای بنوشند.

آرامش‌بخش ضدعفونی‌كننده

3. جینسینگ

جینسینگ سیبری از سیبری و همچنین از مناطق شمالی کره، ژاپن و چین می آید و معمولا «الیترو» نامیده می‌شود. چای الیترو حاوی تریترینوئید ساپونین است، موادی که دارای تاثیر سودمند برای بدن هنگام استرس هستند. وب سایت دانشگاه مرکز پزشکی مریلند ذکر کرده که چای جینسینگ سیبری گردش خون را تقویت کرده و قدرت بدنی و ذهنی را افزایش می‌دهد، به علاوه میزان استرس را كاهش می‌دهد. این گیاه دارویی به مبارزه سیستم ایمنی با ویروس‌های رایجی همچون عوامل عفونی در بینی، ویروس‌های عفونی دستگاه تنفسی تحتانی و آنفلوآنزا نیز کمک می‌کند.

این گیاه در شرایط آب و هوایی بی‌رحم سیبری دوام می‌آورد و بسیاری از متخصصان گیاهان بر این باورند که می‌تواند استقامت انسان‌ را افزایش دهد. یک بررسی روی 45‌مرد و زن مصرف‌كننده چای این گیاه، 40درصد کاهش در رشد بیماری‌های قلبی در طول زمان‌های سخت و پراسترس را نشان داده است. پژوهش‌های دیگری نشان می‌دهد که الیترو فشارخون را پایین می‌آورد و علائم آنژین قلبی را رفع می‌کند و به بیماران توصیه می‌شود دمنوش این داروی گیاهی را صبح و بعدازظهر مصرف کنند. برخی منابع پیشنهاد می‌کنند که برای تاثیرگذاری بهتر آن را برای 6 تا 8 هفته به طور مداوم مصرف و سپس 2 هفته مصرف آن را قطع و دوباره شروع كنید.کسانی از جینسینگ سیبری سود بیشتری می‌برند که افراد پراسترس با عملکرد پایین سیستم عصبی‌اند، افرادی که دارای واکنش قلبی-عروقی ناسالم نسبت به استرس با فشارخون و ضربان قلب بالاتر هستند.

فشارخونی‌ها بخوانند

4.  کیالک

کیالک (Cratagcus) یا همان زالزالك وحشی روی سیستم قلبی-عروقی خاصیت آرام‌بخشی و تغذیه‌ای دارد. این گیاه می‌تواند بر سیستم قلبی-عروقی افرادی که به دلیل بالا بودن هورمون‌های استرس، فشارخون بالا دارند، عملكرد آرامش‌بخشی داشته باشد. کیالک حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام فلونوئیدهاست که به استحکام عروق خونی کمک می‌کند. این گیاه همچنین می‌تواند کلسترول، تری‌گلیسیرین و کلسترول بد LDL را متعادل نگاه دارد. برخی از پژوهش‌ها نیز نشان داده‌اند که چای این گیاه و عرق آن حتی می‌تواند به بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب (CHF)- نوعی بیماری قلبی که در آن قلب خیلی ضعیف کار می کند- کمک کند.

به طور کلی به بیماران قلبی ناشی از اضطراب و استرس مصرف یك یا 2 فنجان دمنوش کیالک را در طول روز توصیه می‌کنیم. این مقدار برای مصرف طولانی‌مدت به اندازه کافی بی‌ضرر است. کسانی‌ که دارای مشکلات قلبی-عروقی و بیماری‌های قلبی ثابت‌شده هستند و زیر فشار زیادی قرار دارند، می‌توانند از آن به تنهایی یا همراه با سایر داروهای گیاهی آرام‌بخش مانند بابونه استفاده کنند. از دیدگاه متخصصصان طب گیاهی، دستاورد طولانی‌مدت این چای گیاهی كاهش اضطراب و استرس، تاثیر مثبت روی خواب و بهبود وضع روح و روان و کاهش تاثیر محرک‌های تنش‌زای محیط روی فرد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha