دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 64000

‌تزریق بوتولیسم باید به وسیله پزشک متخصص وبا شناسایی درست محل تزریق صورت گیرد و انجام تاتو نیز بر بدن در مراکز آرایشگاهی از سوی افراد غیرحرفه ای، کاری خطرناک و از نظر پزشکی ممنوع است ضمن اینكه ‌ فقط در مواردی که صورت فردی مبتلا به بیماری پوستی «لک و پیس» در ناحیه لب باشد،‌باید عمل تاتو انجام شود؛ این تاتو جنبه درمانی دارد.

رخت پزشكی برتن آرایشگرهای غیرمجاز!
سلامت نیوز : دخالت آرایشگاه‌ها در امور پزشكی مسئله جدیدی نیست اما این روزها صاحبان آرایشگاه‌ها نه فقط به هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر دخالت نكردن در امور پزشكی وقعی نمی‌نهند بلكه به تزریق ژل زیر پوست، استفاده از لیرز و تزریق بوتاكس روی آورده‌اند. سوراخ كردن گوش و بینی برای كاشت نگین، انجام لیزر و پاكسازی پوست از هنرهایی است كه در آرایشگاه‌ها و البته زیر پوشش كار اصلی آنها انجام می‌‌شود ودرآمد خوبی را هم نصیب مسئولان این آرایشگاه‌ها می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت بعضی از آرایشگاه‌ها نه تنها در محدوده كار پزشكان متخصص ورود پیدا كرده‌اند بلكه با این اقداماتشان عوارضی جدی را برای خود و استفاده‌كنندگان از این خدمات فراهم می‌كنند. به گفته وی،این كار آرایشگاه‌ها نه فقط تخلف محسوب می‌شود بلكه در مواردی به فلج اندام افراد منجر شده است. ایجاد حساسیت، شوك و تغییر رنگ پوست كمترین آسیب‌هایی است كه به استفاده‌كنندگان از این خدمات در آرایشگاه‌ها وارد می‌شود.

آرایشگرانی كه پزشكی می‌كنند

در ورودی هیچ تابلو و نشانه‌ای ندارد. تنها از روی آدرسی كه در دست داری متوجه می‌شوی راه را درست آمده ای. وارد كه می‌شوی با نگاهی كوتاه به اطراف سالن می‌بینی كه هر كس به كار خودش مشغول است و سرشان اینقدر شلوغ است كه هیچ كدام متوجه تازه واردی كه با بهت به آنها نگاه می‌كند، نمی‌شوند. دیوارهای كاذب قسمت‌های مختلف آرایشگاه را از هم جدا كرده است، تابلوی كوچكی مراجعان را به سمت اتاق بوتاكس راهنمایی می‌كند و تابلویی دیگر نشان از انجام تاتو در اتاق بعدی دارد و تزریق ژل نیز با قیمتی مناسب زیر نظر خانمی مجرب انجام می‌شود، تناسب اندام زیر نظر مربی كار آزموده از دیگر خدماتی است كه در این آرایشگاه انجام می‌شود. گوشه دیگر آرایشگاه برای اینكه حوصله مشتریانی كه د رنوبت نشسته‌اند سر نرود میزی به گرفتن فال اختصاص یافته است.

اگر چه گفته می‌شود این كارفقط برای تفنن و پر كردن وقت مشتریان است اما گرفتن فال قهوه 15 هزار تومان، فال ورق 8 هزار تومان و فال نخود 4 هزار تومان برای مشتری آب می‌خورد. پشت سر منشی آرایشگاه نیز قفسه‌ای به چشم می‌خورد كه در آن انواع و اقسام مكمل‌های رژیمی چیده شده تا مشتریانی كه برای تناسب اندام به این محل مراجعه می‌كنند دست خالی بیرون نروند. اتاق تاتو از همه بخش‌های دیگر آرایشگاه شلوغ‌تر است. زنانی كه به داخل اتاق می‌روند بعد از دقایقی طولانی با چهره‌ای متفاوت بیرون می‌آیند و از دیگران درباره نحوه انجام كار خانم تاتو كار روی صورتشان می‌پرسند و زمانی كه با تایید همكاران خانم تاتو كار مواجه می‌شوند با رضایت كامل هزینه تاتو را پرداخت می‌كنند. به گفته مسئول آرایشگاه، بیشتر مشتریان برای تاتوی ابرو به این محل می‌آیند اما تاتوی لب و تاتوی چشم نیز در صورت درخواست مشتری انجام می‌شود كه البته انجام تاتوی چشم یك شرط دارد. برای انجام تاتوی چشم مشتری باید به آرایشگاه تعهد بدهد كه در صورت بروز مشكل در بینایی یا ریزش مژه‌ها یا هر مشكل دیگری اعتراضی به آنها نكند.

با این حال تعداد افرادی كه برای تاتوی لب و چشم به این سالن زیبایی مراجعه می‌كنند كم نیستند. تزریق بوتاكس و ژل نیز از دیگر خدماتی است كه در آرایشگاه‌های زنانه انجام می‌شود. این كار كه تا پیش از این در اختیار پزشكان بود این روزها به سالن‌های زیبایی راه پیدا كرده و مشتریان خاص خودش را دارد. این در حالی است كه تزریق این ماده سمی به منظور رفع چین و چروك صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت تزریق بیش از حد آن باعث فلج عضلات یا افتادگی می‌شود. اعتماد كامل مشتریان به مسئولان آرایشگاه‌ها و صرف هزینه‌های بالا سبب شده تا مسئولان آرایشگاه‌ها به خود اجازه دهند تا به بهانه زیبایی دست به هر كاری بزنند، اقداماتی كه گاهی باعث بروز خسارات و صدمات جبران ناپذیری برای مشتریان این نوع خدمات می‌شود.

این در حالی است كه بر اساس قانون كار، آرایشگاه‌هایی كه مجوز وزارت كار دارند صرفا باید فعالیت مرتبط با حرفه خود را انجام دهند اما ‌آنچه در عمل مشاهده می‌شود انجام كارهای غیر قانونی و غیر مرتبط با این نوع فعالیت است.

رشد قارچ گونه آرایشگاه‌های بدون مجوز

به نظر می‌رسد وجود 15 هزار آرایشگاه كه به صورت زیرزمینی و بدون مجوز به فعالیت مشغولند نظارت بر فعالیت آنها را تا حدودی برای مسئولان سخت كرده است. فعالیت این ۱۵ هزار آرایشگاه زیرزمینی زنانه حتی صدای معاون خانواده مركز زنان ریاست‌جمهوری را هم درآورده است. مراكزی كه در بسیاری از آنها اقداماتی خلاف آنچه در اساسنامه اتحادیه آرایشگران آمده، انجام می‌شود كه گاهی به سلامت مراجعه كنندگان لطمه می‌زند. زهرا سجادی، معاون امور خانواده مركز زنان ریاست‌جمهوری با بیان این نكته كه فقط هزار آرایشگاه زنانه مجوز فعالیت دارند، می‌گوید: «طرح ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه ابعاد زیادی دارد، این مراكز تاکنون آسیب‌های زیادی در برداشتند و طرح ساماندهی آرایشگاه‌ها از سوی مرکز امور زنان ریاست جمهوری با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی می‌شود.»

وی تاكید می‌كند: «متاسفانه اقدامات زیادی در آرایشگاه‌ها مانند بوتاکس و تاتو به وسیله افراد غیرحرفه‌ای انجام می‌شود که آسیب‌های زیادی از بعد جسمی برای بانوان به‌وجود می‌آورد. همچنین برخی از آرایشگاه‌ها از نظر اخلاقی ترویج‌گر مسائلی هستند که آسیب‌های روانی به مراتب زیادی به همراه دارند.» به گفته سجادی، طی جلساتی كه این معاونت با شهرداری داشته، قرار شده تا طرحی برای مجوز گرفتن آرایشگاه‌ها در نظر گرفته شود تا مراحل مجوز گرفتن کوتاه شود و پس از آن آرایشگاه‌هایی که مجوز دارند وارد حیطه آموزشی شوند. دكتر مجتبی امیری، متخصص پوست نیز با بیان اینكه اقدامات پزشکی باید به وسیله پزشک و با شناسایی وضع عمومی و جسمانی مریض انجام شود، می‌گوید: «اگر تزریق بوتولیسم به درستی بر صورت انجام نشود یا از مواد شناخته شده و با کیفیت نباشد، یعنی مواد تقلبی باشد، فرد دچار دو بینی یا افتادگی پلک چشم می‌شود. همچنین باعث ایجاد حساسیت بر پوست خواهد شد.»

وی تاكید می‌كند: «‌تزریق بوتولیسم باید به وسیله پزشک متخصص وبا شناسایی درست محل تزریق صورت گیرد و انجام تاتو نیز بر بدن در مراکز آرایشگاهی از سوی افراد غیرحرفه ای، کاری خطرناک و از نظر پزشکی ممنوع است ضمن اینكه ‌ فقط در مواردی که صورت فردی مبتلا به بیماری پوستی «لک و پیس» در ناحیه لب باشد،‌باید عمل تاتو انجام شود؛ این تاتو جنبه درمانی دارد.» به گفته وی،استفاده از سوزن‌های مشترکی که در این مراکز به‌طور یکسان برای مشتریان استفاده می‌شود می‌تواند عامل سرایت بیماری‌های خطرناک مانند هپاتیت و ایدز باشد.

لیزر درمانی و سولاریوم در آرایشگاه ها

اما تمام تخلفات آرایشگاه‌ها به تزریق ژل و بوتاكس منتهی نمی‌شود. چندی قبل دفتر سلامت محیط و كار وزارت بهداشت بخشنامه‌ای را در خصوص تشدید بازرسی در زمینه سولاریوم و لیزر درمانی در آرایشگا‌ها ابلاغ كرد. اما به رغم ممنوعیت استفاده از این دستگاه‌ها در آرایشگاه‌ها بسیاری از آنها به ارائه خدمات در این زمینه می‌پردازند ومشتریان زیادی را جذب كرده‌اند.

ندافی، مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، استفاده از سولاریوم یا‌‌ همان دستگاه برنزه‌کردن را امری غیرقانونی می‌داند و می‌گوید: «استفاده از سولاریوم در آرایشگاه‌ها به هیچ وجه مجاز نیست و هرگونه تجهیزاتی که مربوط به اشعه و پرتو می‌شود نیاز به مجوز از سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت دارد.»

به گفته وی، بازرسان وزارت بهداشت به طور معمول ۴ بار در طول سال به آرایشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت سر می‌زنند و نظارت بر آرایشگاه‌ها از طریق بازرسی‌ها انجام می‌شود. بازرس‌ها به صورت معمول آرایشگاه‌ها را مورد بازرسی قرار داده و اگر موردی از تخلفات را ببینند حتما به وزارت بهداشت گزارش می‌دهند. انجام لیزردرمانی در آرایشگاه‌ها نیز از دیگر خدماتی است كه ارائه می‌شود، این درحالی است كه به گفته ندافی آرایشگاه‌ها به هیچ‌وجه اجازه انجام خدمات لیزر را ندارند.

مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هر کاربردی در رابطه با پرتو و دستگاه‌های مربوط به آن نیاز به مجوز از سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت دارد، می‌گوید: «آرایشگاه‌ها حتی شرایط گرفتن مجوز برای استفاده از لیزر را ندارند و این کار حتما باید زیر نظر پزشک و تنها در مراکز تخصصی و مجاز صورت بگیرد و تنها بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و متخصصان پوست و زیبایی مورد تایید وزارت بهداشت دارای این مجوز هستند و می‌توان برای انجام لیزردرمانی به آنها مراجعه کرد.»

اما خدمات سولاریوم و لیزردرمانی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی آرایشگاه‌هاست و به علت آگاهی کمی که در این‌باره وجود دارد بسیاری از افراد برای انجام این کار‌ها به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند؛ این درحالی است سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است استفاده از سولاریوم راه مناسبی برای برنزه‌کردن پوست نیست و این روش هیچ‌گونه مصونیتی در مقابل سرطان پوست ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha