سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 64632

در دوران بارداری داشتن هیجانات مختلف، شرایط را برای پذیرش نقش والد بودن فراهم می کند و این امر کاملا طبیعی است.

چگونه استرس دوران بارداری را کاهش دهیم؟

سلامت نیوز : بارداری به معنای آغاز یک مرحله جدید در زندگی یک زن است. در دوران بارداری داشتن هیجانات مختلف، شرایط را برای پذیرش نقش والد بودن فراهم می کند و این امر کاملا طبیعی است. هرچند که گاه این تغییرات می تواند به بروز ترس و استرس در مادر منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ علایم اضطراب در دوران بارداری شایع است و میزان بروز آن ها در ماه های آخر بارداری بیش از هر زمان دیگر است. برخی از مادران برای کنارآمدن با استرس از راهکارهایی استفاده می کنند که ممکن است خوب ومفید نباشد.شما چگونه با استرس کنار می آیید؟ چه کارهایی انجام می دهید تا استرس تان کمتر شود؟

از چه کسی این روش ها را یاد گرفتید؟آیا این روش ها برای شما مفید است؟ آیا استرس شما را کاهش می دهد؟

اگر روش هایی که برای کاهش اضطراب، به کار می برید استرس شما را بیشتر می کند باید روش های دیگری را جایگزین کنید. عبادت ، ورزش، صحبت کردن با یک دوست، حمام کردن و... راهکارهای مفیدی است.اولین گام برای کنارآمدن با استرس های دوران بارداری مراقبت از خود است؛ مانند مراقبت های جسمانی و روانی.

تغذیه و سلامت جسمی

نتایج تحقیقات نشان داده است زنانی که در دوران بارداری مضطرب هستند تغذیه خوبی ندارند. تعداد اندکی از زنان ممکن است برای آرام شدن از الکل یا سیگار استفاده کنند. درحالی که این مواد برای سلامت مادر و کودک بسیار خطرناک است.

ورزش منظم

ورزش منظم برای درمان چاقی، استرس، بی خوابی و تنیدگی عضلانی مفید است. ورزش برای زنان باردار همچنین برای جلوگیری از افزایش فشار خون مفید است.پیاده روی، یوگا، شنا و ایروبیک از جمله ورزش هایی است که برای دوران بارداری مناسب است که با مشورت پزشک خود می توانید آنها را انجام دهید.

رشد خود

راه هایی برای رشد خود وجود دارد که بهتر است هر روز انجام شود. در ادامه مثال هایی بیان می شود که شما می توانید از آن ها استفاده کنید.حمام کردن، خواندن کتاب، پیاده روی، استراحت و نشستن در معرض نور خورشید، شمع یا عود روشن کردن، تماس با یک دوست برای یک گفت وگوی لذت بخش، توجه به زیبایی ستارگان در شب، گوش دادن به یک موسیقی آرام و ... تا حد زیادی استرس شما را کاهش می دهد. با این حال فراموش نکنید که دل ها آرام نمی گیرد جز با یاد خدا. یکی از بهترین و موثرترین روش ها در کاهش استرس به یاد خدا بودن، قرائت نماز، تلاوت قرآن و خواندن ادعیه است.

توقف فکر

به یاد داشته باشید که در ابتدا باید افکاری که باعث نگرانی تان می شود را شناسایی کنید. هر زمان که این افکار به سراغ تان آمد سعی کنید آن ها را متوقف کنید. مثلا با گفتن کلمه «توقف» به خود یا تجسم کردن یک علامت توقف به رنگ قرمز، اجازه ندهید افکار بد در ذهن شما نفوذ پیدا کنند. اگر نمی توانید این افکار را متوقف کنید حداقل حواس خود را از این افکار منحرف کنید ، به عنوان مثال با تلفن زدن به یک دوست می توانید حواس خود را مشغول کار دیگری کنید.

زمان نگرانی

البته می توانید زمانی را در روز به افکار نگران کننده اختصاص دهید. به این صورت که مثلا ۲۰دقیقه قبل از شام برای مدت مشخصی هرچقدر که می خواهید به نگرانی هایتان فکر کنید و هنگامی که زمان مشخص، تمام شد با روش توقف فکر از آن افکار خارج شوید. این کار باعث می شود که شما تمام روز را به مشکلاتتان فکر نکنید و مضطرب نشوید.

خودگویی

بعضی از حرف هایی که با خود تکرار می کنیم می تواند استرس زا باشد؛ برای مثال این جمله که «من همه کارها را اشتباه انجام می دهم» یک جمله استرس زاست سعی کنید بهترین دوست خود باشید و چیزهایی به خود بگویید که از شما حمایت کند. برای شروع فهرستی از راهکارهای مفیدی که استرس شما را کاهش می دهد تهیه کنید تا زمانی که دچار استرس شدید از عادت های قدیمی و نادرست خود برای کنارآمدن با اضطراب استفاده نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha