چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷

به عقیده کارشناسان اجتماعی طلاق دلایل مختلفی مانند بیکاری، اعتیاد، مشکلات اقتصادی، نبود تفاهم در زندگی مشترک، بالا رفتن سطح توقعات و... دارد. اما یکی از دلایل اصلی بروز این پدیده تلخ، تغییر نگرش نسبت به طلاق و حتی ازدواج است.

طلاق از نوع غیرضروری
سلامت نیوز : متاسفانه در سال های اخیر شاهد رشد آمار طلاق در کشور هستیم. به عقیده کارشناسان اجتماعی طلاق دلایل مختلفی مانند بیکاری، اعتیاد، مشکلات اقتصادی، نبود تفاهم در زندگی مشترک، بالا رفتن سطح توقعات و... دارد. اما یکی از دلایل اصلی بروز این پدیده تلخ، تغییر نگرش نسبت به طلاق و حتی ازدواج است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ از اوایل قرن بیستم میلادی بسیاری از ازدواج ها براساس باور نادرست «تنها عشق کافی است»، به وقوع پیوسته است. به این دلیل افراد انتظار دارند که «ازدواج» علاوه بر برطرف کردن همه نیازهایشان به تمام کمبودها و خلاءهای عاطفی شان هم پاسخ دهد. درصورتی که یک ازدواج موفق تنها بخشی از نیازهای افراد را ارضا می کند؛ بنابراین داشتن چنین انتظاری از ازدواج می تواند زمینه سرخوردگی و دلزدگی را در روابط زناشویی فراهم و پدیده جدیدی در زندگی، تحت عنوان طلاق غیرضروری را ایجاد کند.

در این نوع طلاق دلایل افراد برای متارکه و جدایی سرخوردگی ناشی از زندگی زناشویی است نه مثلا مسئولیت پذیر نبودن همسرشان، چون برای انسان ترک و رها کردن مسئولیت ها مسئله جدیدی نیست، مسئله جدید در این نوع طلاق این است که «نیازهای من در اولویت است» و این موضوع با ازدواج که در واقع رابطه ای است که براساس دو اصل دگرخواهی و انصاف استوار است منافات دارد.

دلایلی که افراد در این نوع طلاق مطرح می کنند، مواردی از این قبیل است:

-ما دو جور متفاوت بزرگ شده ایم.

- من لیاقت بیشتر از این ها را دارم.

- ما دیگر آن آدم هایی نیستیم که با هم ازدواج کردیم.

- نیازها و خواسته های ما خیلی با هم فرق داشت.

- شوهر من آدم خوب ولی خسته کننده ای است.

- روابط عاطفی ما دیگر برایم مفید و موفقیت آمیز نبود.

- روابط عاطفی ما کسالت آور شده بود و ...

دلایلی که افراد برای متارکه و جدایی خود در طلاق های غیرضروری ابراز می کنند بیانگر طرز تفکر آن ها درباره پیمان زناشویی است. درصورتی که همسران می توانند با تغییر طرز فکر و رفتار خود، زندگی زناشویی را متحول سازند و جلوی وقوع طلاق را بگیرند. اما با بروز این مشکلات بدون توجه به درمان مشکلات به صورت توافقی از یکدیگر جدا می شوند.

البته در مقابل این نوع طلاق، طلاق ضروری هم مطرح می شود هنگامی که در روابط همسران موارد حادی از قبیل اختلال روانی، اعتیاد، مصرف الکل و خیانت وجود داشته باشد و درمان ها و تلاش ها تاثیری در اصلاح آن ها نداشته باشد، طلاق به عنوان راه حل نهایی و البته تلخ مطرح می شود.

فراموش نکنیم که تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد که بعد از مرگ عزیزانمان بیشترین فشار روانی ناشی از طلاق است؛ بنابراین زوجین قبل از تصمیم به جدایی باید بررسی کنند که آیا طلاق آن ها جزو طلاق های ضروری است یا غیرضروری.در شماره های بعدی درباره زندگی پس از طلاق توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha