چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳

زمانی كه صحبت از دروغ گویی وشخص دروغگو به میان می آید ، شاید اولین تصویری كه در ذهنمان تداعی می‌شود، تصویرآن عروسك چوبی باشد كه به محض آنكه شروع می‌كرد به دروغ گفتن بینی اش بزرگ می شد و این هم مایه رسوایش.

پینوكیوهای درون ما

 سلامت نیوز : زمانی كه صحبت از دروغ گویی وشخص دروغگو به میان می آید ، شاید اولین تصویری كه در ذهنمان تداعی می‌شود، تصویرآن عروسك چوبی باشد كه به محض آنكه شروع می‌كرد به دروغ گفتن بینی اش بزرگ می شد و این هم مایه رسوایش. حالا این حكایت ما آدم‌ها در دنیای واقعی‌است. هرروز ودرهر موقعیتی كه پیش می آید، با هر بهانه ای به هم دروغ می گوییم. بدون آنكه لحظه ای به خود تردیدی راه بدهیم یا حتی به عواقب آن فكر كنیم.

ریشه‌های دروغگویی دركجاست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به گفته مهدی حسینی:«گاهی فرد به خاطر حسادتی كه نسبت به فردی دیگر دارد، گرفتار اخلاق زشت دروغ می شود. نمونه ای که قرآن دراین مورد ذكر می كند درداستان برادران یوسف(ع) است که برای جلب اعتماد حضرت یعقوب ، دروغ بر زبان راندند.» این كارشناس علوم اسلامی درادامه به آرمان می گوید: « در واقع دروغگویی ریشه در گناه است . در آیه 7 سوره جاثیه آمده است: ویل لکل افاک اثیم؛ وای بر هر دروغگوی گناهکار،كه در این آیه اثیم به عنوان علت و عامل دروغ بیان شده است.»

از سوی دیگر وجود حس حقارت در فرد و نداشتن عزت نفس موجب بروزد روغگویی در او شود. درواقع هر میزان كه فرد كمبود عزت نفس را احساس کند به همان میزان دروغ می‌گوید. مثلا كسی كه در مسایل سیاسی واقتصادی شكست خورده و در این زمینه احساس حقارت كرده باشد و مردم او را موجود حقیر بدانند بیشترین دروغ را خواهد گفت. یا اگرشخصی به هر دلیلی مقبولیت خود را در بین سایرین از دست داده باشد؛ چون احساس تحقیرشدگی می كند برای جبران این حس به دروغ متوسل می شود.

والدین الگوی دروغگویی فرزندان

به عقیده یك استادعلوم تربیتی : « در مورد مسئله دروغگویی واینكه اصولا چگونه فرد دروغگو می شود، باید عامل تربیت خانوادگی راهم درنظر گرفت.» شادی رحمتی در این خصوص ادامه می دهد كه «هیچ فردی از بدو تولد دروغگو نیست اما به مرور وبا قرارگرفتن در معرض تربیت والدین واطرافیان ، دروغ گفتن را می آموزند.» او در ادامه به آرمان می گوید: « مثلا زمانی كه تلفن زنگ می زند و پدر به كودكش می گوید اگر تلفن با من كارداشت ، بگو من خانه نیستم، در واقع اولین قدم را درراه آموزش دروغگویی به كودكش برداشته است و با تداوم این امر كم كم ذهن اورا برای دروغ های بزرگتر آماده می كند. موضوعی كه به مرور زمان ممكن است به یك عادت تغییرناپذیردرضمیر شخصیت فرد شود.»

دروغ چه پیامد هایی را به دنبال دارد؟

اما دروغگویی كه آسیب هایی را با خود به همراه می آورد؟ مهدی حسینی در پاسخ به این سوال می گوید:« به طور كلی عوارض دروغ‌گویی را می توان به دو دسته فردی واجتماعی تقسیم كنیم. در بعد آسیب های فردی می توان به فراموشی شخص دروغگو اشاره كرد. در روایتی از امام صادق (ع)آمده است كه: «همانا از كمك‌هایی كه خداوند بر ضد دروغگویان می كند، فراموشی آنها است.» در بعد صدمات معنوی ای هم كه به فرد دروغگو وارد می شود، فقر و تنگدستی و نابودی شرم و حیا در فرد دروغگو است ؛ همچنان كه حضرت علی(ع)می فرمایند: «دروغگو بی حیا است.» در بعد اجتماعی نیز می توان به بی اعتماد شدن مردم به شخص دروغگو اشاره كرد .

چنانكه امام صادق (ع) از عیسی ابن مریم (ع) نقل می‌فرمایند:«شخصی كه بسیار دروغ می گوید، ارزشش نزد خدا و نزد خلق او از بین می رود.» یا ازامام علی (ع)نقل است كه: «شایسته است كه مسلمان از دوستی و برادری با دروغگو بپرهیزد؛ زیرا او آنقدر دروغ می گوید كه اگر سخن راستی هم بر زبان آورد، دیگر باور نخواهد شد.» كه خود این امر موجب منزوی شدن فرد می شود.

راه درمان بیماری دروغگویی چیست؟

همان طور كه برای بیماری های جسمی درمان وجوددارد ، برای دروغگویی هم كه از بیماری های روح و روان محسوب می شود، درمان هایی وجوددارد. به گفته مهدی حسینی:« برای درمان این درد، اولین قدم خشك كردن ریشه­های درغگویی است كه عبارت است از طمعكاری یا ترس. ازطرف دیگر به وجود آوردن آرامش در محیط زندگی و تقویت اعتماد به نفس درشخص می تواند راهكار های مناسبی برای درمان دروغگویی شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha