دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 65008

طب‌های گیاهی و سنتی ریشه‌های چندهزار ساله دارند و حتما برای افراد زیادی مفید بوده‌اند كه در یك فرهنگ ماندگار شده‌اند. در اینجا مجموعه‌ای از عجیب‌ترین درمان‌های سنتی جهان برای سرماخوردگی را برای شما گردآورده‌ایم.

عجیب‌ترین درمان‌های سرماخوردگی
سلامت نیوز : بومیان شیلی، پرو و آرژانتین از قرن‌ها قبل از عصاره درخت كوكا برای بهبود سرماخوردگی و كاهش سرفه استفاده می‌كردند. نتایج تحقیقات گروهی از دانشمندان انگلیسی نشان داده تركیب تئوبرومین كه در عصاره درخت كوكا یافت می‌شود در كاستن سرفه موثر است. در همین تحقیق مشخص شد كه تركیب یك لیوان شیر داغ و شكلات تلخ (با 70درصد كاكائو) می‌تواند خواص سلامت زیادی داشته باشد (چنین تركیبی پروتئین‌های لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن، كربوهیدرات‌ برای انرژی‌رسانی به بدن و آنتی‌اكسیدان برای مبارزه با رادیكال‌های آزاد مضر را دارد). در ضمن شیر گرم اثر خواب‌آوری خوبی هم دارد و می‌تواند باعث آرامش بیشتر و استراحت مناسب‌تر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ طب‌های گیاهی و سنتی ریشه‌های چندهزار ساله دارند و حتما برای افراد زیادی مفید بوده‌اند كه در یك فرهنگ ماندگار شده‌اند. در اینجا مجموعه‌ای از عجیب‌ترین درمان‌های سنتی جهان برای سرماخوردگی را برای شما گردآورده‌ایم.

عطســه، ســـرفه، آبریزش بینی، بی‌حالی و ضعف و... این حالت‌ها برای همه مردم جهان آشنا هستند.حالا همه مردم جهان واژه‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را می‌شناسند و در مورد درمان‌ آنها اطلاعاتی دارند اما در مورد این بیماری‌ها درمان‌های سنتی هم وجود دارد كه در گوشه و كنار جهان، قرن‌هاست به كار گرفته می‌شود و بسیاری از آنها اثرات درمانی خوبی هم دارند.

در اینجا این درمان‌های عجیب و غریب را با‌هم مرور می‌كنیم:

كوگول موگول

معجون شفابخش با اسم عجیب و غریب

ریشه این درمان در روسیه و اوكراین است، برخلاف اسمش این معجون تركیب ساده‌ای دارد.یك لیوان را تا نیمه از شیر گرم پر كنید، سپس یك زرده تخم‌‌مرغ و یك قاشق چای‌خوری عسل یا شكر به آن اضافه كنید.

این معجون می‌تواند علائمی مثل احتقان، بدن‌درد، تب و گلودرد را كاهش داده یا برطرف كند. طب مدرن هم نشان داده تركیباتی در عسل، شیر و زرده‌ تخم‌مرغ وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند و با التهاب می‌جنگد.

به نظر می‌رسد پروتئین‌های موجود در زرده تخم‌مرغ از التهاب بافت گلو و بینی می‌كاهد.در ضمن تركیب ال‌تریپتوفان موجود در شیر گرم باعث احساس بهبود در فردی كه ضعف دارد می‌شود و به بهتر خوابیدن فرد و در‌نتیجه احساس بهتر شدن او كمك می‌كند.

دود اكلیل كوهی

دود حالتان را خوب می‌كند؟

مردم نواحی غرب چین در خانه فردی كه دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا شده است، بوته‌های خشك شده گیاهان اكلیل كوهی و نوعی از اسطوخودوس وحشی را آتش می‌زنند.آنها اعتقاد دارند كه این گیاهان خاصیت ضدمیكروبی دارند و چینی‌ها معتقدند كه دود این گیاهان مانع از گسترش و انتقال میكروب‌های عامل این بیماری به سایر افراد خانه می‌شود.

چینی‌ها گیاه اكلیل كوهی را دارای خواص ضدعفونی كننده می‌دانند و حتی از آن در طب سوزنی هم استفاده می‌كنند اما خب طب مدرن می‌گوید كه هرگونه محركی از‌جمله دود برای فردی كه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارد مضر است و می‌تواند ریه فرد را تحریك كند و انسداد شدیدتر مجاری هوایی را موجب شود.

روغن ضد سینه پهلو

قرن‌ها قبل، مردم جنوب اروپا روغن حیوانی را روی گوش‌های دردناك افراد سرماخورده می‌گذاشتند و معتقد بودند كه این روغن درد گوش را كم می‌كند.بومیان آفریقا اما روغن‌‌ حیوانی را با موم شمع‌ها مخلوط می‌كردند و این مخلوط را روی سینه فرد بیمار می‌گذاشتند.

مردم ساكن تگزاس این 2 شیوه را در هم آمیختند، یعنی روغن حیوانی و موم را با عصاره درخت كاكتوس مخلوط كرده و این مخلوط را گرم می‌كردند و روی سینه فرد سرماخورده می‌مالیدند و روی آن پارچه تمیزی می‌بستند و معتقد بودند كه این تركیب مانع از بروز بیماری سینه‌پهلو در فرد سرماخورده می‌شود اما خب هیچ تحقیق علمی ای در این مورد انجام نشده است.

حاضری این سوپ را بخوری؟

خیلی از مردم مناطق مختلف جهان برای بهبود سرماخوردگی سراغ سوپ مرغ می‌روند كه معروف است به «درمان مادربزرگ‌ها» اما هنگ‌كنگی‌ها برای درمان آنفلوآنزا سراغ یك سوپ عجیب و غریب می‌روند، یعنی سوپ مارمولك! این سوپ از تركیب آب، گوجه‌فرنگی، گوشت مارمولك و سبزیجات تازه پخته می‌شود.هیچ تحقیق علمی در مورد تاثیرگذاری چنین سوپی صورت نگرفته اما به هر حال هر سوپ گرمی با آب داغ و سبزیجات می‌تواند باعث بهبود حال عمومی، كاهش سرفه و نرم شدن خلط شود.

نگذار پاهایت سرما بخورند

جوراب بپوش

در شمال كانادا و نواحی نزدیك قطب، افرادی كه دچار سرماخوردگی می‌شوند پاهایشان را در آب گرم می‌گذارند و سپس یك یا دو جفت جوراب می‌پوشند.البته برخی هم اینگونه این كار را انجام می‌دهند كه یك جفت جوراب گذاشته شده در آب سرد را به پا می‌كنند و روی آن جوراب خشك می‌پوشند.

تئوری پشت این شیوه درمانی عجیب این است كه جوراب گذاشته شده در آب سرد می‌تواند مثل پاشویه باعث كاهش تب شود و سپس پوشیدن جوراب خشک موجب گرم‌تر شدن پا و افزایش جریان خون آن می‌شود كه می‌تواند به بهبود بیماری بینجامد.اما شاید هم بتوان به شوخی گفت كه تركیب سرما، گرما، جوراب و دراز كشیدن روی تخت می‌تواند باعث شود كه شما سرماخوردگی را فراموش كرده و خود به خود حس كنید كه بهتر شده‌اید.

جوراب كثیف حال شما را خوب می‌كند؟

درمان‌‌های جورابی فقط مربوط به كانادایی‌ها و اسكیموها نمی‌شود، بلكه بومیان اسكاتلند هم یك درمان جالب جورابی دارند.

اسكاتلندی‌ها جوراب استفاده شده و پوشیده ‌شده خود را به چربی گوشت یا چربی پوست مرغ آغشته می‌كردند و روی سینه فردی كه دچار سرماخوردگی شدید شده بود می‌گذاشتند و اعتقاد داشتند این كار حال او را بهتر می‌كند اما خب واقعیت این است كه به نظر نمی‌رسد چنین شیوه درمانی‌ای بتواند باعث بهبود حال بیمار شود و حتی یك جوراب كثیف با بوی نه‌چندان مطلوب شاید حال فرد بیمار را بدتر كند.

ترشی یا مربا؟

ژاپنی‌ها عاشق ترشی هستند، جالب است كه برخلاف ایرانی‌ها آنها معتقدند برای بهبود سرماخوردگی، ترشی به خصوص ترشی آلو و گوجه وحشی خوب است و باعث زودتر خوب شدن فرد سرماخورده می‌شود. ژاپنی‌ها ترشی‌ای دارند كه خودشان آن را «اوموبوشی» می‌نامند و تركیبی از ترشی آلو، گوجه وحشی، زالزالك و سبزیجات محلی است و معتقدند این ترشی می‌تواند حال فرد سرماخورده را خوب كند اما در جنوب ژاپن برعكس شمال آن مردم معتقدند درست است كه اوموبوشی به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك می‌كند اما برای فرد سرماخورده مناسب نیست و بهتر است افرادی كه می‌خواهند سریع‌تر از این بیماری بهبود یابند مربای آلو و گوجه وحشی بخورند، نه ترشی آنها را.

درمان مفید ایرانی

شلغم ماده غذایی مفیدی است زیرا منبعی غنی از ویتامین C و انواع ویتامین‌های خانواده B است اما ایرانی‌ها قرن‌هاست كه از شلغم پخته‌شده به عنوان درمان سرماخوردگی به خصوص برای افرادی كه دچار سرفه هستند، استفاده می‌كنند.

برخی مطالعات محدود در ایران نشان داده شلغم می‌تواند مثل اكسپكتورانت عمل كند و باعث رقیق و شكسته شدن خلط سینه و راحت‌تر سرفه كردن شود اما هنوز مطالعات گسترده و کاملی‌ در این مورد انجام نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha