چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲

«طلاق» با هر دلیل و هر توجیهی فشار روانی زیادی به مرد و زن وارد می کند که اگر به درستی مدیریت نشود می تواند آسیب های جبران ناپذیری به فرد بزند و آینده او را تلخ تر از گذشته کند.

مدیریت احساسات پس از طلاق

سلامت نیوز :«طلاق» با هر دلیل و هر توجیهی فشار روانی زیادی به مرد و زن وارد می کند که اگر به درستی مدیریت نشود می تواند آسیب های جبران ناپذیری به فرد بزند و آینده او را تلخ تر از گذشته کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ هرچند در زمان های نه چندان خیلی دور جدایی و از دست دادن همسر تنها با مرگ یکی از زوجین تجربه می شد اما متاسفانه در دهه های اخیر طلاق روز به روز زشتی خود را بیشتر در اذهان از دست می دهد و شاهد افزایش رشد آن در جامعه هستیم. این مسئله اهمیت مدیریت زندگی پس از طلاق را بیشتر می کند چرا که در غیر این صورت ممکن است فرد دوباره به ازدواجی تن دهد که سرانجام آن نیز به طلاق بینجامد.

هرچند جدایی و از دست دادن همسر مسئله تازه ای نیست، اما جدایی ها همیشه با مشکلات زیادی همراه بوده، خواه رابطه کوتاه مدت، خواه دراز مدت بوده باشد.برای این که بتوانید زندگی نسبتا موفقی را پس از طلاق و جدایی تجربه کنید توجه به نکاتی که در ادامه به آن اشاره می شود، لازم است.

پایان دهید، پاک نکنید

وقتی رابطه ای به پایان می رسد بین پاک کردن و پایان دادن آن تمایز قائل شوید.پایان دادن به یک رابطه، به معنای پاک کردن و حذف یک شخص یا بخشی از گذشته شما نیست؛ برای مثال چنان چه در سال ۸۲ ازدواج کرده اید و در سال ۹۰ طلاق گرفته اید نباید در صدد باشید که این ۸سال را از تاریخچه زندگی خود پاک کنید. چون معمولا در زمان جدایی احساسات ناخوشایندی همچون خشم، غم، تنفر و ... ناشی از این که احساس می کنید خوشبخت نیستید یا مورد آزار قرار گرفته اید، وجود دارد و فرد به صورت ناخودآگاه تلاش می کند تا خاطرات زندگی مشترک خود را فراموش کند و رابطه با همسر قبلی اش را به زباله دان تاریخ بیندازد.

مهم این است که تشخیص دهید حتی یک رابطه منفی هم نکته ای برای آموختن دارد. شاید بهتر باشد که نکات مثبت رابطه خودتان را بپذیرید و از نکات منفی آن درس بگیرید. در واقع چنین تجربه ای بخشی از زندگی و همین طور تاریخچه و شخصیت شماست. اگر بخواهید آن را حذف کنید در واقع بخشی از وجودتان را حذف کرده اید. یادتان باشد آن هایی که از تجارب گذشته درس نمی گیرند، آن را دوباره تکرار خواهند کرد.

طلاق را انکار نکنید

با توجه به این که فشار روانی ناشی از طلاق بسیار بالاست، سیستم روانی افراد معمولا برای مواجه نشدن با احساسات ناخوشایند از روش مقابله ای انکار و کوچک نمایی استفاده می کند که برای سازگاری اولیه تا حدودی لازم است، اما چنان چه این روش ادامه پیدا کند احتمال این که فرد دچار افسردگی و بیماری های «روان تنی» بشود، زیاد است؛ بنابراین لازم است همان طور که برای اتفاقات خوش و ناخوش زندگی خود مانند ازدواج، تولد فرزند، فوت عزیزان و ... مراسمی برگزار می کنید که بتوانید تشخیص دهید و بپذیرید که وارد مرحله جدیدی از زندگی شده اید و مسئولیت جدیدی دارید، درباره این اتفاق ناخوشایند هم مراسم برگزار کنید که شما را از حالت انکار خارج کند و برای رویارویی با پایان یک رابطه زناشویی و انتقال از متاهلی به یک مرحله جدید کمک کند.

البته منظور از برگزاری مراسم این نیست که جشن طلاق برگزار کنید بلکه منظور این است که با یادآوری ایام خوش در زندگی قبلی تان چیزهایی که از آن یاد گرفته اید، مانند نکات مثبت طرف مقابل و ...را روی کاغذ بنویسید و بعد با پاره کردن و یا سوزاندن آن که نشانه ای از خاتمه آن رابطه است به نوعی با این واقعیت مواجه شوید.

احساسات ناخوشایند ناشی از طلاق را بشناسید

داشتن شبکه حمایتی مناسب از قبیل خانواده، دوستان و مشاور بسیار موثر است زیرا آن ها می توانند احساسات ناخوشایند از قبیل خشم، گناه، غم و اندوه را که به دلیل از دست دادن منبع دلبستگی در شما به وجود آمده است از شما دور کنند و کمک کنند تا زندگی بهتری داشته باشید. به رسمیت شناختن طلاق کمک خوبی به افراد مطلقه می کند، بنابراین افرادی که جدایی را تجربه می کنند نباید تلاش کنند که از این احساسات ناخوشایند فاصله بگیرند بلکه باید آن ها را به عنوان بخشی از موضوع جدایی بپذیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha