رئیس كل بانك مركزی نیز به جمع كسانی پیوست كه نمی‌دانند مابه‌التفاوت بهای واردات دارو با ارز مرجع و فروش آن با قیمت آزاد، نصیب چه كسانی می‌شود؟

مابه‌التفاوت ارز دارو نصیب چه كسانی می‌شود ؟
سلامت نیوز : رئیس كل بانك مركزی نیز به جمع كسانی پیوست كه نمی‌دانند مابه‌التفاوت بهای واردات دارو با ارز مرجع و فروش آن با قیمت آزاد، نصیب چه كسانی می‌شود؟ محمود بهمنی اظهار كرد: بانك مركزی همچنان به اولویت‌های كالایی یك و دو از جمله بخش دارو ارز با نرخ مرجع می‌دهد و نباید افزایش قیمت این كالاها در بازار را به كمبود ارز ربط داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت ما ؛ وی با تاكید بر این‌كه «دارو» همچنان با ارز مرجع وارد می‌شود به مابه‌التفاوت قیمتی ایجاد شده بین واردات و فروش در بازار دارو اشاره كرد و گفت: این افزایش قیمتی كه وجود دارد جای بررسی دارد و باید معلوم شود كه این مابه‌التفاوت نصیب چه كسانی می‌شود. رئیس كل بانك مركزی تصریح كرد:

در صورت قانونی بودن تفاوت در قیمت دارو كه ناشی از بهره‌گرفتن از نرخ ارز مرجع و قیمت بازار است، باید این مابه‌التفاوت به حساب خزانه ریخته شود چون برای بیت‌المال است. رئیس كل بانك مركزی پیش از این گله كرده بود كه با وجود اختصاص ارز با نرخ مرجع در 9 ماهه امسال به اندازه كل سال گذشته باز هم برخی از مسئولان از كمبود دارو و نبود ارز سخن می‌گویند. پیش از این صمد كریمی سخنگوی مركز مبادلات ارزی از اختصاص 1/3 میلیارد دلار برای واردات دارو و اقلام دارویی تا پایان بهمن ماه خبر داده بود.

او با بیان این‌كه این میزان نسبت به عملكرد سال 90 رشد 32 درصدی نشان می‌دهد، گفته بود: از ابتدای سال 91 تا مردادماه حدود 900 میلیون دلار طی فروش عمومی و مبلغ 2/2 میلیارد دلار (بر اساس نامه‌های تاییدیه معاونت دارویی وزارت بهداشت به بانك مركزی) از طریق بانك‌های عامل به شركت‌های دارویی كه ثبت سفارش كرده‌اند پرداخت شده است. از این مبلغ 1/2 میلیارد دلار مربوط به شش ماهه اخیر بوده است. نبود مشكل ارز برای واردات دارو را سرپرست وزارت بهداشت نیز تایید كرده است. محمدحسن طریقت منفرد گفته است:

در حال حاضر تامین ارز مطلوب است و هر مقدار ارزی كه لازم داشته باشیم دولت به ما می‌دهد به‌طوری كه در هفته گذشته 200 میلیون دلار علاوه بر ارزی كه قبلاً برای دارو به ما داده بودند تصویب و به ما اختصاص داده شد تا نیازهای دارویی مان را برطرف كنیم. به گفته او مقداری دارو هم در گمرك داریم كه خارج از ضابطه به‌طور اضطراری وارد شده كه بانك مركزی به دنبال این مسئله است تا بتواند ارز آن را مشخص كند تا ما دارو را از گمرك خارج كنیم.

گزارش ها حاكیست سرپرست وزارت بهداشت در عین حال موضوع گرانی در برخی داروها را مورد اشاره قرار داده و درباره این‌كه قیمت داروهای بیمارهای سرطانی و ‌ام اس در چند هفته گذشته افزایش یافته است، عنوان كرده است: چون ما ارز مرجع به دارو می‌دهیم دلیلی وجود ندارد كه قیمت دارو گران شود اگر مردم موردی از گرانی دارو مشاهده كردند به ما گزارش دهند تا ما رسیدگی كنیم. بحث واردات دارو و اختصاص ارز به آن و بعضا گرانفروشی در بسیاری از داروها از آنجا قابل توجه‌تر می‌شود كه به گفته مسئولان وزارت بهداشت هم‌اكنون بیش از 94 درصد داروها در كشور تولید می‌شوند.

سهم ناچیز بازار سرمایه در تامین مالی

رئیس كل بانك مركزی با بیان این‌كه ظرفیت بازار سرمایه در تامین مالی در كشورمان پایین است، گفت: به همین دلیل فشارهای تامین مالی برای تولید عمدتا بر روی بانك‌های كشور است. محمود بهمنی با بیان این‌كه ظرفیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه در كشورمان در مقایسه با كشورهای رقیب بسیار پایین است، گفت: به همین دلیل فشارهای تامین مالی برای تولید عمدتا بر روی بانك‌های كشور است. رئیس كل بانك مركزی با تاكید بر این‌كه بازار سرمایه در ایران باید با استانداردهای قابل قبول در دنیا تطبیق داده شود، افزود: حدود 20 درصد بازار سرمایه كشور امروز در اختیار نهادهای دولتی است. وی تصریح كرد:

همچنین 2/15 درصد در اختیار صندوق‌های بازنشستگی تامین اجتماعی، 9/4 درصد در اختیار بانك‌ها، 1/15 درصد در اختیار تعاونی‌های سهام عدالت و تعاونی‌ها و 9/31 درصد در اختیار شركت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها قرار دارد. گزارش مهر می‌افزاید بهمنی با بیان این‌كه 14 درصد از بازار سرمایه در اختیار بخش خصوصی حقیقی قرار دارد، عنوان كرد:

حتی اگر شركت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها را نیز جزو بخش خصوصی در نظر بگیریم، باز هم رقم مطلوبی نیست. وی اقتصاد كشور را بانك محور عنوان و بیان كرد: چنانچه در بازار پول به هر نحوی دخالت شود، باعث بر هم زدن تعادل بین منابع و مصارف بانكی شده و از سوی دیگر هزینه دسترسی به منابع مالی برای بنگاه‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد. رئیس كل بانك مركزی ادامه داد: از سوی دیگر وابستگی بانك‌ها به بانك مركزی هم افزون می‌شود و باعث تورمی شدن اقتصاد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha