جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
سلامت نیوز: یک بزرگسال به طور متوسط هرشب بین 7 تا 9 ساعت می‌خوابد. همه می‌دانیم در این مدت بدن بازسازی‌های ضروری اش را انجام می‌دهد. سموم از بین می‌روند. بافت‌ها و سلول‌ها نو می‌شوند. ذهن اضطرابی را که به واسطه مشکلات روز تجربه کرده است کاهش می‌دهد و اثر مخرب آن را معکوس می‌کند

یک بزرگسال به طور متوسط هرشب بین 7 تا 9 ساعت می‌خوابد. همه می‌دانیم در این مدت بدن بازسازی‌های ضروری اش را انجام می‌دهد. سموم از بین می‌روند. بافت‌ها و سلول‌ها نو می‌شوند. ذهن اضطرابی را که به واسطه مشکلات روز تجربه کرده است کاهش می‌دهد و اثر مخرب آن را معکوس می‌کند.
 

در هر حال  بسیاری از عملکردهای دیگر خواب همچون رازی باقی مانده است اما آنچه کاملا مشخص است این است که بدن به خوابی با کیفیت نیاز دارد و اگر شما هم یکی از کسانی هستید که شب‌ها دچار مشکلاتی همچون بی‌خوابی‌، کم‌خوابی یا خواب بی‌کیفیت می‌شود، این مقاله راهکارهایی برای خواب بهتر به شما ارائه می‌دهد.

 
حرکت کن

بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده است که حرکت کند و نباید انتظار داشته باشید اگر خسته نباشید به راحتی خواب‌تان بگیرد. بنابراین اگر می‌خواهید خوب بخوابید،  بهترین راه حل در نظر گرفتن زمانی برای ورزش است.

 
بسیاری از مردم مشاغل پشت میزنشینی دارند و یا وقتی برای ورزش ندارند یا در انتهای روز آن‌قدر خسته هستند که حوصله ندارند ورزش کنند  اما ورزش نه‌تنها جسم و بدن را تقویت می‌کند و با تولید بافت‌های ماهیچه‌ای به بدن‌تان استحکام می‌بخشد بلکه با تولید هورمون‌ اندورفین موجب بالابردن روحیه مثبت‌اندیشی در فرد می‌شود و کمک می‌کند شب‌ها بی‌دغدغه بخوابید. پس حداقل هفته‌ای سه روز و روزی 45 دقیقه ورزش کنید.

 
مشکلات، پَر!

گاهی اوقات هنگام خواب مشکلات روز لحظه‌ای رهایتان نمی‌کنند و شما آن‌قدر به آنها فکر می‌کنید که خوابیدن یادتان می‌رود. روز بعد هم با تنی خسته از رختخواب بیرون آمده و اوضاع‌تان بدتر از پیش می‌شود زیرا با خستگی نمی‌شود به حل مشکلات پرداخت.

 
یک راه‌حل خوب برای فرار از فکر کردن به مشکلات موقع خواب این است که با تمرکز روی چیزی دیگر ذهن خود را از ناراحتی‌ها منحرف کنید؛ مثلا وقتی خواستید بخوابید ذهن‌تان را مشغول چیزی کنید که کمک می‌کند خواب تان ببرد. پیش خود تصور کنید که از مسیری با کوله‌پشتی سنگینی عبور می‌کنید و آسمان بالای سرتان تیره و ابری است و گام‌هایی سنگینی برمی‌دارید.

 
احساس سرما و رطوبت وجودتان را می‌گیرد. به جلوی درب یک خانه بزرگ قدیمی‌ می‌رسید‌. آن را باز می‌کنید‌. در انتهای خانه نقطه‌ای نورانی می‌بینید و به شما نوید آرامش می‌دهد. با وجود اینکه از شکست‌ها و افسوس‌هایتان آگاه هستید اما این نقطه نورانی شما را امیدوار می‌کند.

 
در این لحظه‌ اندکی از سنگینی کوله‌بارتان کم شده است‌. همان طور که از راهرو می‌گذرید و به نور نزدیک‌تر می‌شوید احساس گرمی‌ و شادی می‌کنید؛ اکنون کوله‌پشتی‌تان بسیار سبک شده است و واقعا نسبت به خود حس خوبی دارید. به اتاق نور می‌رسید و گرمای آن دوچندان می‌شود‌.
 

در این لحظه خاطرات زیبا و دوست داشتنی سراغ‌تان می‌آید و شما با خیالی راحت مجددا به تاریکی برگشته و دیگر بدن‌تان از احساس خوب گرم است و دیگر خبری از سرما و رطوبت نیست‌. اکنون می‌توانید به موضوعات خوب و فرصت‌هایی که در آینده خواهید داشت فکر کنید و خود را فرد لایق و باارزشی بدانید و بی‌دغدغه به خوابی عمیق و باکیفیت فرو روید.
 

تهیه فهرست

گاهی اوقات  موقع خواب کارهایی که باید در آینده انجام دهید لحظه‌ای راحت‌تان نمی‌گذارند و شما را بیدار نگه می‌دارند. بهترین کار این است که قبل از کار برنامه روز بعدتان را نظم دهید و ذهن‌تان را با نوشتن فهرستی از کارهایی که روز بعد باید انجام دهید رها کنید تا خواب‌تان ببرد.


 اتاق امن

ما حدود یک سوم از زندگی‌مان را در رختخواب می‌گذرانیم؛ بنابراین داشتن اتاق خوابی مرتب و آرامبخش بسیار مهم است‌. نحوه چیدن وسایل درون اتاق باید به شما احساس خوبی از نظم بدهد. همچنین باید تمام دستگاه‌های الکتریکی را از اتاق‌تان دور کنید‌. امواج الکترومغناطیس مضر که از هر دستگاهی در خانه متصاعد می‌شود می‌تواند اثر بدی روی خواب داشته باشد.
 

مهم‌ترین وسیله موجود در اتاق خواب‌، خود تختخواب است. باید تشک و بالش‌تان راحت و مناسب باشد‌. رنگ اجناس درون اتاق و دیوارهایش باید آرامبخش باشند‌. رنگ‌هایی مانند آبی آسمانی‌، عاجی یا صورتی ملایم تاثیر بسیار خوبی روی کیفیت خواب‌تان می‌گذارند. این رنگ‌ها روی سیستم عصبی، اثری آرام‌کننده دارند.

 
نور اتاق باید ملایم باشد‌. لامپ‌هایی با رنگ کهربایی پیشنهاد خوبی است. نور شمع نیز تسکین‌دهنده است. می‌توانید پیش از خواب از شمع استفاده کنید اما موقع خوابیدن یادتان باشد که حتما آن را خاموش کنید. عامل دیگری که جلوی خواب را می‌گیرد سروصداست‌. بهتر است اتاق خواب‌تان را در آرام‌ترین نقطه خانه انتخاب کنید تا سرو صداهای بیرون کمتر آزارتان دهند.

 
 راهی برای آرامش

بعضی‌ها راه‌حل‌هایی برای داشتن خوابی راحت پیدا کرده‌اند؛ مثلا پیش از رفتن به رختخواب حمام می‌کنند یا یک نوشیدنی داغ می‌خورند و یا کتاب می‌خوانند. برخی نیز سراغ گل‌ها و گیاهان خوشبو می‌روند. استشمام بوهای خوش در محیط می‌تواند ذهن‌تان را از موضوعات ناراحت‌کننده دور کند و حس خوبی به شما بدهد؛ مثلا گیاه بابونه‌، سرو کوهی‌، سنبل‌، مرزنگوش‌، بهارنارنج‌، گل سرخ  و چوب صندل اثری چون داروی مسکن دارند.

 
چوب سدر‌، نعنای وحشی‌، گل ملیسا‌، بهارنارنج و گل سرخ هم آرامبخش‌اند و روحیه را بالا می‌برند. می‌توانید از هر کدام یا ترکیبی از آنها استفاده کنید. گیاه ریحان به طور کلی سیستم عصبی را آرامش می‌دهد. بابونه انتخاب خوبی است برای زمانی که سوء‌هاضمه دارید. سنبل‌، اگر چه خیلی آرام‌کننده نیست اما از درد به مقدار زیادی می‌کاهد و چنانچه دردی در بدن‌تان حس کردید که جلوی خوابیدن‌تان را می‌گیرد استشمام این گیاه بسیار به کارتان خواهد آمد.

 
مرزنگوش هم آرامش‌بخش است اما بدن‌تان را بسیار سست می‌کند‌. پس بیش از حد از آن استفاده نکنید. یک روش دیگر استفاده از این گیاهان درمانی‌، درست کردن بالشی از آنهاست. در واقع بالش خود را پر از گیاهانی کنید که اثرات آرامبخش داشته باشند و شب زیر سرتان بگذارید.
منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha