شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۳

سكته، بویژه سكته مغزی ناگهانی اتفاق می‌افتد و خیلی سریع فرد مبتلا و اطرافیانش را خلع‌سلاح می‌كند؛ بخصوص اگر ندانیم چه علائمی دارد و در قبال آن، باید چه اقداماتی انجام دهیم.

یك سكته و چند نكته
سلامت نیوز : سكته، بویژه سكته مغزی ناگهانی اتفاق می‌افتد و خیلی سریع فرد مبتلا و اطرافیانش را خلع‌سلاح می‌كند؛ بخصوص اگر ندانیم چه علائمی دارد و در قبال آن، باید چه اقداماتی انجام دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ طبق توصیه‌های سایت انجمن سكته مغزی آمریكا، مهم‌ترین مساله در برخورد با فرد مبتلا به سكته مغزی انتقال هرچه سریع‌تر او به بیمارستان است.این یك مساله حیاتی هم در زنده‌ماندن فرد و هم افزایش كیفیت زندگی او پس از درمان به شمار می‌رود.

مهم‌ترین نشانه‌ها

آگاهی از علائم اصلی بروز سكته مغزی بسیار راهگشاست تا به محض مشاهده، وارد عمل شده و در اسرع وقت به اورژانس اطلاع دهیم.

افتادگی صورت: دقت كنید آیا در یك طرف صورت بیمار افتادگی دیده می‌شود یا بیمار در یك طرف صورت خود احساس بی‌حسی می‌كند؟ برای اطمینان، از فرد بخواهید لبخند بزند. صورتی كه افتادگی داشته باشد، لبخند متقارنی ندارد.

ضعف دست: آیا بیمار در یكی از دست‌ها احساس ضعف یا بی‌حسی می‌كند؟ از او بخواهید هر دو دست خود را بالا بیاورد و دقت كنید كه آیا یكی از دست‌ها به پایین تمایل دارد یا می‌افتد؟

اختلال گفتار: آیا فرد در سخن گفتن ناتوان است یا به سختی متوجه سخنان شما می‌شود؟ از او بخواهید جملات ساده‌ای مانند «آسمان آبی است» را تكرار كند. آیا می‌تواند جمله را به درستی تكرار كند؟

وقت تنگ است!

اگر با یك یا هر سه علامت فوق مواجه شدید زمان را از دست ندهید، بلافاصله به اورژانس زنگ بزنید. حتی اگر این علائم بر‌طرف شدند نیز نباید دست بردارید و حتما بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید تا بیمار در كوتاه‌ترین زمان ممكن به بیمارستان منتقل شود. حین رسیدگی به بیمار از همان ابتدا حواستان باشد كه نخستین علائم سكته مغزی چه زمانی بروز كرده‌اند. این مسأله به كادر درمانی كمك فراوانی خواهد كرد.

حمله گذرا بسیار جدی است!

حمله ایسكمی گذرا (به اختصارTIA‌)‌ یك سكته خفیف  است كه علائمی مانند علائم سكته مغزی ایجاد می‌كند. علائم این حمله خفیف معمولا طی چند دقیقه از بین می‌روند، اما اگر فرد مبتلا به حال خود رها شده و درمان نشود، در معرض خطر بالای سكته مغزی قرار خواهد گرفت.تشخیص و درمان TIAمی‌تواند احتمال بروز یك سكته مغزی بسیار خطرناك را به میزان قابل توجهی كاهش دهد.

بیشتر بدانیم!

علائم سكته مغزی به سه علامت ذكر شده محدود نمی‌شود. علائم دیگری هم هست كه آگاهی از آنها نیز در مواقع خطر می‌تواند كارساز باشد:

ـ بی‌حسی ناگهانی یا ضعف در پا

ـ گیجی ناگهانی یا اختلال ادراك

ـ اختلال ناگهانی در دیدن یك یا هر دو چشم

ـ بروز ناگهانی اختلال در راه رفتن، سرگیجه، نداشتن تعادل یا ناهماهنگی اعضا

ـ سردرد ناگهانی و شدید بدون علت

آنچه مغز را سكته می‌دهد

 بر اساس یك پژوهش وسیع بین‌المللی بسادگی می‌توان از بروز حدود 80 درصد سكته‌های مغزی پیشگیری كرد، زیرا در حال حاضر عوامل اصلی سكته را بخوبی می‌شناسیم.

جالب است بدانید این عوامل، در بروز بسیاری از مشكلات‌ جسمی دیگر نیز نقشی برجسته و اساسی دارند. پس بیش از پیش باید حواسمان به آنها باشد:

1‌ـ فشار خون بالا

2‌ـ استعمال دخانیات

3 ـ چاقی در ناحیه شكم

4‌ ـ تغذیه نامناسب (گوشت قرمز و غذاهای سرخ كردنی بیش از اندازه و مصرف ناكافی میوه و سبزیجات و ماهی)‌

5‌ ـ  نداشتن ‌تحرك و فعالیت جسمانی

گزاف نیست اگر این پنج عامل را «راهزنان سلامت» بنامیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha