یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 69337
سلامت نیوز :پژوهشی جدید نشان می‌دهد که کمبود خواب می‌تواند دلیل پنهان لاغر نشدن شما باشد. چگونگی لاغر کردن هنگام خواب را با این چهارمرحله برنامه‌ریزی شده توسط دکتر و دکتر مایکل‌بروس، نویسنده کتاب «برنامه رژیمی دکتر خواب»، یاد بگیرید.  تقریبا 70‌میلیون آمریکایی از کمبود خواب مزمن که برای بزرگسالان به‌عنوان خواب شبانه کمتر از هفت‌‌ساعت تعبیر می‌شود، رنج می‌برند. پژوهشی تازه نشان می‌دهد که به اندازه کافی نخوابیدن منجر به ایجاد اضافه وزن و حتی چاقی مفرط می‌شود. در یک بررسی میزان کالری‌ای که افرادی که دچار کمبود خواب بودند و افرادی که خوب خوابیده بودند را اندازه‌گیری کردند، نتیجه این بود افرادی که کمبود خواب داشتند روزی 300‌کالری بیشتر مصرف می‌کردند که این می‌تواند سالی 14‌کیلوگرم اضافه وزن را در پی داشته باشد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ دکتر مایکل بورس از تئوری کمبود خواب حمایت می‌کند. این تئوری می‌گوید کمبود خواب سوخت و ساز بدن را کند می‌کند و سطح هورمون استرس کورتیزول را که اشتها به غذاهای پرچرب و سرشار از کربوهیدرات مانند خوراکی‌ها و تنقلات بسته‌بندی شده را افزایش می‌دهد، بالا می‌برد. شما هوس خوراکی‌های پرچرب و نشاسته‌دار می‌کنید چون آنها هورمون سروتونین ترشح می‌کنند که به آن برای کمک به آرام کردن سیستم بدن‌تان نیاز دارید. به‌علاوه، کورتیزول بیشتر با مقاومت بدن به انسولین، یعنی عامل خطر هم برای دیابت و هم چاقی مفرط، ارتباط دارد.

کسانی که کمبود خواب دارند، هورمون گرلین که گرسنگی را نیز افزایش می‌دهد را بیشتر و هورمون لیپیتین که به جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند را کمتر تولید می‌کنند. سرانجام کسانی که هر شب دست‌کم هفت‌ساعت خواب عمیق دارند، فرآیند REM خواب که سبب ایجاد مرحله خواب عمیق، آرام و سوزاندن کالری بیشتری می‌شود را از دست می‌دهند.  به طور کلی، کمبود خواب می‌تواند حتی سرسخت‌ترین افرادی که رژیم می‌گیرند را ناامید سازد. اما خبر خوب اینجاست: با افزایش تنها یک ساعت به زمان خواب خود در شب می‌توانید تا شش‌کیلوگرم در سال وزن کم کنید. تنها این سه‌‌مرحله ساده را باید انجام دهید.

مرحله 1: محاسبه بهترین زمان خواب برای بدن‌تان
برای یافتن بهترین زمان برای خواب این سه مرحله ساده را دنبال کنید:
1- زمان معمول بیدار شدن از خواب خود را مشخص کنید.
2- 5/7 ساعت به عقب برگردید.
3- زنگ ساعت خود را روی آن تنظیم کنید تا زمان به رختخواب رفتن شما را یادآوری کند.
به طور میانگین افراد باید پنج مرحله خواب کامل (که هر کدام 90 دقیقه است) داشته باشند که در کل 5/7 ساعت در شب طول می‌کشد. اگر به طور معمول ساعت شش‌‌صبح از خواب بیدار می‌شوید، 5/7ساعت به عقب برگردید و ساعت 5/10شب به رختخواب بروید. زنگ ساعت را برای ساعت 5/10شب تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که وقت خاموش کردن چراغ‌ها و رفتن به رختخواب فرارسیده است.

مرحله 2: کلسیم و منیزیم
کلسیم و منیزیم بهترین حامیان خواب طبیعی در دسترس هستند. هر‌دوی این مواد معدنی به سالم نگه‌داشتن سیستم عصبی و در واقع کاهش اضطراب و نگرانی و افزایش آرامش کمک می‌کنند. کمبود منیزیم نشان داده است که باعث بی‌خوابی و سندرم بی‌قراری پاها می‌شود. درصورتی‌که مشکل خواب دارید و از این مکمل‌ها استفاده نمی‌کنید، آنها را امتحان کنید. روزانه 600‌میلی‌گرم کلسیم و 400‌میلی‌گرم منیزیم مصرف کنید.

مرحله 3: کنترل معده با آنتی اسید
وقتی به حالت درازکشیده هستید، ناگهان برگشت غذا از معده به مری (ریفلاکس) را تجربه می‌کنید که به‌عنوان سوزش معده یا سوءهاضمه نیز شناخته می‌شود. بسیاری از افراد متوجه نیستند که برگشت غذای پنهان نیز می‌تواند روی دهد؛ شرایطی که احساس نمی‌شود اما می‌تواند شما را از مرحله عمیق خواب بیدار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha