شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱

اگر چه هنوز آمار دقیق تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در نوروز اعلام نشده اما از روز شنبه 10 فروردین ماه به عنوان خونین‌ترین روز در تصادفات رانندگی در كشور نام برده می‌شود.

خواب آلودگی، دشمن جان رانندگان نوروزی
سلامت نیوز : خستگی و خواب آلودگی به عنوان مقصر اصلی 80 درصد تصادفات رانندگی در نوروز 92 معرفی شده است. گفته می‌شود میزان سفرهای نوروزی در سال‌جاری به نسبت سال گذشته 10 درصد افزایش داشته، آماری كه باعث شده میزان تلفات رانندگی را هم 7 درصد افزایش دهد. این درحالی است كه به دلیل بازنگشتن تعداد زیادی از مسافران، هنوز آمار قطعی میزان تصادفات و تلفات ناشی از رانندگی در ایام تعطیلات اعلام نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ 19 اسفند سال گذشته در كنگره بین‌المللی تصادفات جاده‌ای كشور كه در مشهد برگزار شد، پروفسور علی گرجی، دبیر این كنگره با اشاره به این نكته كه در هر ساعت 3نفر در كشور در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، ‌گفت:‌ كشور ایران با 38 كشته در 100 هزار نفر جمعیت یكی از پنج كشور دارای آمار بالای مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در جهان محسوب می‌شود.

به گفته وی كشورهای مصر، هند، دو كشور از شمال آفریقا و ایران دارای بالاترین میزان تصادفات جاده‌ای در كشور و سوئیس با رقم 4.5 كشته در 100 هزار نفر كمترین آمار تلفات جاده‌ای را در جهان دارد. به گفته كارشناسان كشته شدن نیم میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای در كشورمان طی 20 سال گذشته دو برابر تعداد شهدای كشور در طول هشت سال دفاع‌مقدس بر آورد شده است،‌ این در حالی است كه در اثر این تصادفات سالانه 700 هزار نفر مصدوم یا معلول می‌شوند كه هزینه درمان این افراد سالانه بیش از 70 هزار میلیارد تومان بر آورده شده است كه حدود 45 درصد از این مصدومان از ناحیه ستون فقرات آسیب دیده یا دچار ضربات مغزی شده‌اند.

شنبه خونین نوروزی

اگر چه هنوز آمار دقیق تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در نوروز اعلام نشده اما از روز شنبه 10 فروردین ماه به عنوان خونین‌ترین روز در تصادفات رانندگی در كشور نام برده می‌شود. به گفته سردار مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، در این روز میزان تصادفات رانندگی به نسبت روزهای گذشته 18 درصد افزایش داشته به گونه‌ای كه از هشت خانواده‌ای كه در این تصادفات دخیل بودند هر كدام چهار نفر از خویشاوندان خود را در این تصادفات از دست دادند. به گفته مومنی، واژگونی ناشی از خستگی، خواب آلودگی و انحراف به چپ از جاده‌های دوطرفه و همچنین سرعت غیرمجاز عامل 80 درصد تصادفات رانندگی در ایام نوروز بوده و بیشترین تصادفات نیز در ساعات بعد از ظهر و بعد ازخوردن ناهار رخ داده است، این در حالی است كه اگر چه در دو هفته اول تعطیلات نسبت به سال گذشته شاهد 7 درصدی كاهش تصادفات بوده‌ایم اما تصادفات جاده‌ای در هفته سوم تعطیلات نسبت به هفته‌های قبل بیشتر بوده است.

اصفهان و مركزی در صدر تصادفات

بر اساس آمار پلیس راهور استان‌های اصفهان و مركزی در صدر حوادث رانندگی در كشور قرار دارند.به گفته مومنی،‌ بیشترین حوادث رانندگی در استان‌های اصفهان و مركزی اتفاق افتاده و میانگین سنی تصادفات در حوادث واژگونی خودرو مربوط به افراد بالای 40 سال بوده است. همچنین میانگین سنی در حوادث انحراف به چپ مربوط به افراد 30 تا 40 ساله و میانگین سنی حوادث با سرعت غیرمجاز مربوط به افراد 20 تا 30 ساله است و این نشان‌دهنده این است كه افراد جوان بیشتر با سرعت رانندگی می‌كنند و افراد بالای 40 سال كه احساس می‌كنند تجربه بیشتری در رانندگی دارند بیشتر دچار خستگی و خواب‌آلودگی می‌شوند.

به گفته سردار مومنی، بیشترین تصادفات رانندگی تعطیلات نوروزی در استان اصفهان رخ داده كه 60 درصد مجموع تصادفات این استان مربوط به واژگونی خودرو بوده است. از سوی دیگر استان خوزستان با 47 درصد كاهش تصادفات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارای كمترین تصادفات نوروزی بوده است. احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز با اشاره به این نكته كه از 24 اسفند تا 12 فروردین 537 فقره تصادف منجر به فوت در جاده‌های كشور رخ داده است، گفت:‌ تخطی از سرعت مطمئنه دلیل اصلی این تصادفات بود که منجر به فوت ۷۰ نفر شد.وی با اشاره به اینکه انحراف به چپ، علت 17/5 درصد از تصادفات در این مدت بود، افزود: بیش از ۴۶۰ فقره تصادف به دلیل انحراف به چپ به وقوع پیوست که بیش از ۱۳۰ کشته به همراه داشت.رادان همچنین با بیان اینکه ۳۸ درصد تصادفات براثر واژگونی به وقوع پیوست که ۱۵۰ کشته در پی داشت، گفت: بیش از ۷۵ درصد از تصادفات منجر به فوت ناشی از انحراف و تجاوز به چپ، تخطی از سرعت مطمئنه و واژگونی ناشی از خواب آلودگی بود.

وقوع60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرهای بزرگ

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز در این باره گفت: آمار سالانه نشان می‌دهد که 60 درصد تصادفات رانندگی در 30کیلومتری ورودی و خروجی شهرهای بزرگ رخ می‌دهد. سرهنگ «صمد اسفندیاری» درخصوص علل تصادفات رانندگی در چند روزاول تعطیلات نوروزی، اظهار داشت: طی این مدت، بی‌توجهی به جلو با 32درصد، تخطی از سرعت مطمئنه با 20 درصد و انحراف و تجاوز به چپ با 18 درصد مهم‌ترین علل وقوع سوانح رانندگی بوده است. اسفندیاری گفت: همچنین 37.5 درصد تصادفات رانندگی مربوط به واژگونی خودرو بوده است. وی با تاکید بر اینکه رانندگان نباید دربرابرخستگی وخواب آلودگی مقاومت کنند، اظهارداشت: متاسفانه با وجود تذکر و هشدار‌های پلیس راهنمایی و رانندگی، رانندگان موضوع خستگی و خواب آلودگی را جدی نمی‌گیرند و بدون استراحت کافی با خستگی و خواب آلودگی رانندگی می‌کنند، به گونه‌ای که فرد توانایی کنترل وسیله نقلیه را در یک مقطع زمانی کوتاه از دست می‌دهد و سانحه رانندگی اتفاق می‌افتد.

توجه به فرهنگ‌سازی از اولویت‌های پلیس راهور

سرهنگ محمدكریم خسروی،‌معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیك راهور كل ناجا نیز با اشاره به این نكته كه تمام سختگیری‌های پلیس در چند سال گذشته به منظور توسعه قانونمندی و قانون‌پذیری در جامعه است، به تهران امروز گفت:‌ كشته شدن هم وطنان‌مان در تصادفات جاده‌ای علاوه بر آثار زیانبار اقتصادی دارای تبعات اجتماعی نیز هست كه این تبعات به هیچ عنوان قابل محاسبه نیست. وی تاكید كرد:‌ انسان، راه و وسیله نقلیه از مهم‌ترین موضوعات در ترافیك محسوب می‌شوند كه انجام كار فرهنگی مهم‌ترین كاری است كه باید در زمینه ترافیك انجام داد. به گفته وی از سال 84 به این طرف شاهد كاهش چشمگیری در تعداد كشته‌های رانندگی هستیم به‌گونه‌ای كه تعداد كشته‌های رانندگی در این سال 27 هزار و 600 نفر بود اما سال 91 به رغم افزایش 2.5 برابری خودروها كاهش حدود 8 هزار نفری را در تعداد كشته‌های رانندگی شاهد بودیم.

وی با اشاره به آمار 25 هزار كشته در قبال هر 10 هزار خودرو در سال84 گفت: با انجام اقدامات فرهنگی امروز شاهد این هستیم كه به ازای هر 10هزار خودرو 7.3 دهم كشته داریم. این در حالی است كه مجموعه اقداماتی از قبیل قانون جدید راهور، كنترل هر چه بیشتر پلیس و هماهنگی سازمان‌های دست اندركار به همراه فرهنگ‌سازی و در نهایت مشاركت مردمی باعث شد تا شاهد كاهش تلفات رانندگی در كشور باشیم. خسروی تاكید كرد:‌ برای استمرار این روند باید تمام سازمان‌ها تلاش كنند. اگر چه بخشی از تصادفات غیر قابل پیش‌بینی است و در تمام كشورهای دنیا هم به صفر نرسیده اما باید برای دهه 90 اقدامات فراگیری از قبیل آموزش همگانی و نهادینه‌سازی فرهنگ انضباط اجتماعی، استفاده از فن‌آوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیکی را توسعه دهیم كه در كنار این اقدامات تغییر رفتار مردم نیز از مهم‌ترین مسائلی است كه باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

در این راستا مدیریت تقاضای سفر، پایبندی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به وظایف قانونی شان و آموزش همگانی از جمله مسائلی است كه در رأس مثلث ترافیك قرار دارد و فقط محدود به پلیس نیست. دستگاه‌هایی همچون صدا و سیما، آموزش و پرورش و سایر نهادها باید با تمام قوا پای كار بیایند تا بتوانیم دغدغه‌هایی كه در چند سال گذشته درخصوص كشته‌شدگان و مصدومان تصادفات وجود داشت و دارد را كم كنیم. امروز باید ملاحظات ترافیكی به عنوان تفكر استراتژیك در راستای توسعه كمی و كیفی همه دستگاه‌ها قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha