چه كار كنیم فرزندانی موفق داشته باشیم؟ این پرسشی است كه هر پدر و مادری از خودش می‌پرسد.

روش‌هایی ساده برای موفقیت‌های بزرگ فرزندان
سلامت نیوز :  چه كار كنیم فرزندانی موفق داشته باشیم؟ این پرسشی است كه هر پدر و مادری از خودش می‌پرسد. اگر می‌خواهید فرزندان موفقی داشته باشید به نكاتی كه در زیر می‌آید توجه و آنها را رعایت كنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ افرادی كه پدر و مادر می‌شوند، در برابر فرزندانشان مسئو ل هستند. اولین و مهم‌ترین راه كسب موفقیت فرزندان​مان این است كه مسئو​لیت‌پذیر باشیم و به وظایف خود به عنوان پدر و مادر به طور جدی عمل كنیم. اصولا پدر و مادری به همین معناست؛ پذیرفتن مسئولیت. پس برای داشتن فرزندانی موفق، خوب، سالم، بانشاط و بااخلاق، باید پدر و مادری مسئول و وظیفه‌شناس بوده و مراقب اعمال و رفتار خود باشیم و با صبر و آرامش با فرزندان خویش برخورد كنیم. بنابراین در مرحله اول باید وظایف پدر و مادری را خوب بشناسیم و همچنین بدانیم​ تعلیم و تربیت فرزندان، یكی از مهم‌ترین وظایف هر پدر و مادری به شمار می‌رود پس موضوع تعلیم و تربیت را نباید ناچیز بشماریم.

اهمیت دادن به خانواده

انجام كارهای روزانه والدین امری كاملا طبیعی است اما شما والدین آگاه و مسئول نباید خیلی خودتان را درگیر كارهای روزمره و خانگی كنید. بلكه باید به اعضای خانواده بویژه كودكان اهمیت بدهید. واژه زندگی در كنار تك‌تك افراد خانواده است كه معنا پیدا می‌كند و شما نباید تمام وقت خود را صرف كارهایی مثل ظرف یا لباس شستن و... كنید. بنابراین سعی كنید همه وقت خود را صرف كارهای روزانه نكنید، چرا كه این كار به فرزندانتان نشان می‌دهد كه كارهای روزانه برای شما مهم‌تر از خانواده است.

شما باید كمی هم به خودتان استراحت بدهید، یعنی در طول روز زمانی را به خودتان اختصاص بدهید، وقتی در طول شبانه‌روز فقط كار می‌كنید، خوب طبیعی است كه خسته می‌شوید و این خستگی در روحیه شما تاثیر می‌گذارد، افراد خانواده بویژه بچه‌ها پدر و مادری شاد و سرحال می‌خواهند نه یك پدر و مادر خسته و بی‌حوصله، بهتر است كمی به خودتان استراحت بدهید. مثلا​ بعدازظهرها در كنار اعضای خانواده بنشینید و یك استكان چای بنوشید، یا بلیت سینما یا تئاتر بخرید یا با بچه‌ها ورزش و بازی كنید. بنابراین زمانی كه باید میان كار و زندگی یكی را انتخاب كنید، خانواده را در اولویت قرار دهید.

ارزش با هم بودن

سعی كنید زمان بیشتری را با فرزندانتان سپری كنید، برایشان وقت بگذارید، برنامه‌ریزی كنید و به همراه یكدیگر به بیرون بروید. آنها به محبت و حضور شما در كنار خودشان احتیاج دارند. طی روز ساعتی را مشخص و در كنار فرزندانتان لحظاتی را با خوشی سپری كنید، این گونه فرزندانتان فكر می‌كنند شما برایشان ارزش قائل هستید و آنها را دوست ‌دارید.

به مناسبت‌های مختلف برای فرزندانتان هدیه بخرید، آنها را به خاطر كارهای خوبی كه انجام می‌دهند تشویق و از آنها تعریف و تمجید كنید، آنها را در آغوش بگیرید و به آنها محبت كنید. به این نكته توجه داشته باشید كه به فرزندان تان ارزش با هم بودن را بیاموزید و خیلی دوستانه به آنها بگویید كه چقدر این لحظات با هم بودن زیبا و باارزش است.

ابراز محبت

اگر می‌خواهید فرزندانی موفق داشته باشید، باید به قدر كافی به آنها محبت كرده و رابطه دوستانه‌ای با آنها برقرار كنید و همچنین حامی آنها در زندگی باشید. بچه‌ها به محبت و علاقه پدر و مادرشان نیازمند هستند و دوست دارند پدر و مادرشان آنها را در آغوش بگیرند، ببوسند و نوازش كنند. بنابراین عشق و محبت خودتان را به آنها نشان بدهید. این نكته حائز اهمیت است كه شما باید شخصی شاد و پرانرژی باشید، برای این كه بچه‌ها پدر و مادری شاد و پرانرژی می‌خواهند.

گوش خوبی باشید

سعی كنید در گفتار و رفتارتان صادق باشید. به افراد خانواده بخصوص بچه‌ها توجه كنید. وقتی فرزندتان صحبت می‌كند حرف‌های او را قطع نكنید. وقتی از شما سوالی می‌پرسند، خوب گوش كنید و سپس پاسخ بدهید، اگر شما نسبت به حرف‌های آنها بی‌توجهی كنید آنها احساس نادیده شدن می‌كنند. این نكته مهم است و تعجبی هم ندارد كه گوش كردن به حرف‌های بچه‌ها اعتماد به نفس‌شان را تقویت می‌كند. بنابراین اجازه بدهید آنها خیلی راحت و صمیمی با شما صحبت كنند، اگر به آنها اجازه ندهید كه با شما حرف بزنند، در آینده نیز نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار كنند.

ابراز علاقه

به فرزندتان بگویید كه چقدر دوستش دارید و عاشقش هستید و همچنین با رفتار و گفتارتان این عشق و علاقه را به او نشان بدهید، اجازه بدهید او محبت شما را نسبت به خویش احساس كند. ببینید فرزندتان به چه كار و فعالیتی علاقه دارد. اگر دوست دارد به كلاس زبان برود او را تشویق كنید، كنارش بنشینید و از او بخواهید به شما هم یاد بدهد.

سعی كنید از فرزندتان خیلی انتقاد نكنید

اگر از او رفتار غیرمعقولی سر زد، بهتر است به جای سرزنش كردن، با او دوستانه و نیز با احترام برخورد كنید، زیرا این احترام تاثیر مثبتی روی رفتار او می‌گذارد. این نكته حائز اهمیت است كه هیچ گاه جلوی دیگران بخصوص خواهر یا برادرش از او انتقاد نكنید. و موجب خجالت و ناراحتی او نشوید. اگر می‌خواهید از او انتقاد كنید، دور از چشم همه با او صحبت كنید. یا برایش نامه بنویسید و از او بخواهید دلیل رفتارش را توضیح بدهد.

هیچ‌گاه اسم یا لقبی را به فرزندتان نسبت ندهید

با آنها درست رفتار كنید. مثلا به او نگویید، تو بی‌زبان، خجالتی، یا احساساتی هستی. بلكه همیشه به او احترام بگذارید تا دیگران جرات نكنند به كودك دلبندتان بی‌احترامی كنند یا لقبی به او بدهند.

هرگز تنبیه نكنید

اگر فرزندتان اشتباهی مرتكب شد و شما خواستید او را تنبیه كنید، سعی كنید با او دعوای فیزیكی یا كلامی نكنید، زیرا او به واسطه كتك خوردن عادت می‌كند كه در برابر زور بدون چون و چرا تسلیم ‌شود، او نسبت به پدر و مادرش كینه به دل می‌گیرد، ترسو و بزدل بار می‌آید و غالبا اصلاح نمی‌شود. پس با رفتاری منطقی با او برخورد كنید.

گاهی دوستان فرزندتان را به خانه دعوت كنید

وقتی به خانه می‌آید در واقع او را تشویق كنید تا دوستانش را به خانه دعوت كند. این گونه متوجه می‌شوید كه فرزندتان با چه افرادی ارتباط دارد. زیرا دوست روی رفتار فرزندتان تاثیر می‌گذارد.

از او استقبال كنید

وقتی به خانه می‌آید به او نشان دهید كه چقدر از دیدنش خوشحال هستید. البته این نكته بسیار ساده اما مهم است كه برای افراد خانواده بخصوص كودكان آرایش كنید و لباس‌های آراسته و زیبا بپوشید.

برای فرزندتان از اصل و نسب‌تان بگویید

داستان‌هایی را كه در دوران كودكی دوست داشتید یا از میان دفتر خاطرات‌تان برای كودكتان یك خاطره قشنگ بخوانید. یا این كه به چه چیزهایی علاقه داشته‌اید. آلبوم دوران كودكی خود را با آنها ورق بزنید. وقتی كه كودك می‌خواهد بخوابد، او را در آغوش بگیرید، نوازش كنید و آهسته برایش قصه بخوانید البته هر شب و از كتاب‌های مختلف. بعضی شب‌ها هم از او بخواهید تا او برای شما قصه بگوید.

احترام گذاشتن را به او بیاموزید

احترام گذاشتن به اقوام و دوستان بخصوص افراد خانواده را به فرزندانتان آموزش دهید. به آنها یاد بدهید كه به پدر بزرگ و مادربزرگ، خاله، عمه، عمو، دایی... احترام بگذارند و با آنها بدرستی رفتار كنند. البته این نكته مهم است كه​ بچه‌ها از رفتار و گفتار شما الگوبرداری می‌كنند. پس فقط گفتن كافی نیست بلكه باید در عمل هم به آنها نشان بدهید. آنها را به خانه اقوام و دوستان ببرید و فرزندانتان را به آنها معرفی كنید. كاری كنید در خانه احساس آرامش كند. اگر می‌خواهید فرزندانتان موفق باشند باید تمام سعی و تلاش خودتان را بكنید تا خانه‌ای امن و آرام و نیز پر از مهر داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha