یک متخصص تغذیه کودکان ونوزادان در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت :« بررسی های بسیاری بر روی شیر مادرانی که با زایمان طبیعی زایمان کرده اند و کسانی که به صورت سزارین زایمان کرده اند نشان می دهد که نحوه زایمان بر میزان شیر مادران و توانایی آنها در شیر دادن تاثیری ندارد ».

آیا نحوه زایمان برمیزان شیر مادر تاثیر گذار است ؟
سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه کودکان ونوزادان در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت :« بررسی های بسیاری بر روی شیر مادرانی که با زایمان طبیعی زایمان کرده اند و کسانی که به صورت سزارین زایمان کرده اند نشان می دهد که نحوه زایمان بر میزان شیر مادران و توانایی آنها در شیر دادن  تاثیری ندارد ».

دکتر ناصر کلانتری گفت :« عوامل مختلفی بر میزان شیر مادر تاثیر می گذارند اولین نکته ای که بر افزایش شیر مادر تاثیر می گذارد ، امنیت و آرامش روانی مادر است . مادران در دوران شیردهی مادر نباید دچار اضطراب و استرس شوند . توصیه اکید کارشناسان در سطح جهان این است که محیط خانواده باید حمایت کننده مادر شیرده باشد ، مهم ترین نقش را در این بین همسر فرد دارد ، او باید با اعمال و گفتار خود به گونه ای رفتار کند که مادر این حس را کند که اورا می خواهند ، به او علاقه دارند و خود مادر و فرزندش را قبول کرده اند ، ایجاد این حس به شدت در شیردهی مادران تاثیر دارد ».

وی در ادامه گفت :«  نکته دیگری که در شیر مادر تاثیر گذار است ، استراحت کردن و بدون درد بودن مادر است ، اگر مادران به هر دلیلی پس از زایمان ( چه به صورت زایمان طبیعی و چه به صورت سزارین ) درد داشته باشند بر میزان شیر آنها تاثیر می گذارد . درد از عوامل بسیار تاثیر گذار است زیرا حتی در شروع ترشح شیر هم تاثیر گذار است».

کلانتری در ادامه افزود:« توصیه می شود در دویا سه ماه اول بعد از زایمان در مادرانی که شیر می دهند ، زمانی که کودک آنها خواب است آنها هم بخوابند . به طور کلی مادران باید هشت ساعت بخوابند و استراحت کنند و هشت ساعت بیدار باشند تا بدنشان آمادگی شیردهی را داشته باشد ».

از عوامل تاثیر گذار دیگری که این متخصص کودکان ذکر کرد که بر میزان شیر مادر اثر میگذارد ، تغذیه است ، وی در این رابطه گفت :« عامل دیگری که در شیردهی مادران تاثیر می گذارد تغذیه است ، بسیاری از افراد بر این باور هستند که تا افراد تغذیه مناسب نداشته باشند نمی توانند شیردهی خوبی داشته باشند ، اما این امر منطبق بر باورهای علمی نیست ، ثابت شده است که شیر مادرانی که تغذیه ی خوبی دارند با مادرانی که تغذیه خوبی ندارند در 95 درصد موارد در ترکیب و محتوای مواد هیچ تفاوتی باهم ندارند و یکسان است ».

ناصر کلانتری توصیه کرد که :« برای جلوگیری از تخلیه شدن ذخایر بدن مادر شیرده ، مادر شیرده باید تغذیه مناسبی داشته باشد ، هرچند در ترکیب شیر تغییر محسوسی ایجاد نمی شود صرفا مصرف مایعات می تواند بر حجم شیر تاثیر عمده بگذارد ».

این متخصص کودکان در پایان گفت :« مادران باید از تمام گروه های مواد غذایی در طی روز استفاده کند که شامل نان و غلات ، میوه ها وسبزیجات ، گوشت و حبوبات ، شیر و لبنیات می باشد ».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha