در حالی كه به گفته‌ی متخصصان، سیگار یكی از عوامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی در افراد است، آمارها نشان می‌دهند؛ 20 درصد مردم جهان سیگاری هستند و تاكنون جمعیت سیگاری‌های جهان به بیش از یك میلیارد و 300 میلیون نفر رسیده است.

این در حالی است كه از یك سو بیماری‌های قلبی اولین علت مرگ و میر در جهان عنوان می‌شوند و از سویی دیگر، روز به روز بر شمار افراد مبتلا به سیگار افزوده می‌شود؛ به طوری كه روزانه 90 هزار نوجوان و جوان در جهان شروع به سیگار كشیدن می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، روز دوم مهرماه مصادف با بیست و چهارم ماه سپتامبر سال میلادی، به نام روز جهانی قلب نامیده شده است تا به این طریق توجه متخصصان و افراد جوامع به نقش اساسی قلب در زندگی افراد و لزوم توجه به سلامت آن جلب شود.


10 میلیون نفر از هموطنانمان به طور جدی سیگار می‌كشند


ایرانی‌ها با استعمال روزانه200 میلیون نخ سیگار به استقبال بیماری‌ها می‌روند 

دكتر محمدرضا محمدحسنی دبیر انجمن جراحان اسكلروز قلب ایران، در آستانه فرا رسیدن روز جهانی قلب، در گفت و‌گویی با ایسنا، با اعلام این‌ كه در حال حاضر10 میلیون نفر از هموطنانمان به طور جدی سیگار می‌كشند، خاطرنشان كرد: سرانه‌ی مصرف سیگار در كشور روزانه بین 3 تا 5 نخ برآورد می‌شود و در واقع هر روز 200 میلیون نخ سیگار به مصرف می‌رسد.

به گزارش ایسنا، نقش موثر سیگار در بروز بیماری‌های قلبی در شرایطی است كه بر اساس آمار در دو سال گذشته، مصرف سیگار در كشور 10 درصد افزایش یافته است.

همچنین علاوه بر هزینه‌ كرد روزانه 12 میلیارد تومان برای مصرف سیگار در كشور، مبلغی معادل همین هزینه نیز باید صرف درمان عوارض ناشی از استعمال سیگار در كشور شود.

در این شرایط ، دبیر انجمن جراحان اسكلروز قلب ایران، نسبت به اپیدمی بیماری‌های قلبی تا سال 2020 میلادی در ایران هشدار داد و گفت: این در حالی است كه به نظر می‌رسد سن بروز بیماری‌های قلبی در كشور رو به كاهش است.

محمدحسنی افزود: در حال حاضرعلت یك سوم از مرگ و میرها در جهان بیماری‌های قلبی است و 50 درصد از كسانی كه دچار سكته‌ی قلبی می‌شوند، پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اعلام این كه سیگار كشیدن و چاقی عوامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی هستند، دیگر عوامل بروز این بیماری‌ها را اختلال چربی خون، فشار خون بالا، استفاده از روغن‌های خوراكی ناسالم عنوان كرد و یادآور شد: از هر پنج نفر ایرانی، یك نفر مبتلا به فشار خون بالا است. هم‌چنین چاقی به‌ویژه چاقی اطراف شكم روز به روز در حال گسترش است.

دبیر انجمن جراحان اسكلروز قلب ایران با تاكید بر این‌ كه كنترل قند و فشار خون، پرهیز از مصرف سیگار، استفاده از غذاهای سالم و ورزش كردن در پیشگیری از بیماری‌های قلبی نقش به‌سزایی دارد، تاكید كرد: كنترل این عوامل امكان‌پذیر بوده و احتمال ابتلا به بیماری‌ها قلبی را تا حد بالایی كاهش می‌دهد.


آلودگی هوا تا 13 درصد احتمال ایجاد بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

از سویی دیگر محمدحسنی، آلودگی هوا را از دیگر عوامل زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی خواند و با اعلام این‌ كه آلودگی هوا تا 13 درصد احتمال ایجاد بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، اظهار كرد: آلودگی‌های موجود در هوا نه تنها بیماری‌های قلبی را تشدید می‌كند بلكه موجب بروز این بیماری‌ها نیز می‌شود.

وی به ایسنا، گفت: در حال حاضر، آلودگی هوا یكی از مسایل جدی در شهرهای بزرگ جهان است. از این رو به افراد ساكن در این شهرها توصیه می‌شود تا حد امكان در خیابان‌های شهر حضور پیدا نكنند.

دبیرانجمن جراحان اسكلروز قلب ایران، تامین وسایط نقلیه عمومی برقی، راه‌اندازی سیستم الكترونیك اداری و تولید خودرو‌های دوستدار محیط زیست را از راه‌های كاهش آلودگی هوا برشمرد و گفت: مسوولان كشورها باید برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و متعاقب آن تحمیل هزینه‌های گران درمانی در جوامع بیشتر تلاش كنند.

محمدحسنی با ابراز ناخرسندی از نبود آمار دقیق ومشخص در مورد شیوع بیماری‌های قلبی در كشور، وجود چنین اطلاعاتی را در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی ضروری دانست و گفت: بر این اساس باید مسوولان سلامت كشور، در راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی تلاش بیشتری كنند.

وی افزود: البته با توجه به این‌ كه شیوع بیماری‌های قلبی در كشورهای در حال توسعه و توسعه ‌نیافته نسبت به كشورهای پیشرفته بیشتر است، به نظر می‌رسد میزان ابتلای هموطنانمان به این نوع بیماری‌ها در حد بالایی باشد.

وی با بیان این ‌كه مردم به تنهایی نمی‌توانند از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری كنند، ارایه‌ی آموزش به افراد جامعه و وجود امكانات را از شروط لازم برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عنوان كرد.


لزوم حداقل یك بار مراجعه سالانه به پزشك به منظور اطمینان از سلامت قلب


هزینه‌ی بالای خدمات درمانی و پوشش ضعیف بیمه از عوامل بازدارنده برای مراجعه‌ی افراد جامعه به مراكز درمانی

دبیرانجمن جراحان اسكلروز قلب ایران با اشاره به اطلاع‌رسانی ناكافی و در برخی موارد اشتباه در مورد بیماری‌های قلبی تاكید كرد: علائم بیماری‌های قلبی در بسیاری از موارد دیر ظاهر می‌شوند. بنابراین مردم باید برای اطمینان از سلامت قلب خود، حداقل باید سالی یك بار به پزشك مراجعه كنند. باید توجه داشت كه نداشتن علامت، دلیل بر سلامت قلب نیست.

وی هم‌چنین با بیان این‌ كه هزینه‌ی بالای خدمات درمانی، پوشش ضعیف بیمه و انتظار طولانی برای ملاقات پزشكان از عوامل بازدارنده برای مراجعه‌ی افراد جامعه به مراكز درمانی هستند، به ایسنا گفت: در صورت برطرف شدن این موانع، به طور قطع مردم بیشتر به مراكز درمانی مراجعه می‌كنند.

رییس انجمن جراحان اسكلروز قلب ایران به افرد جامعه توصیه كرد تا با استفاده‌ بیشتر از غذاهای گیاهی، میوه و سبزیجات و مصرف كمتر گوشت قرمز در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی اقدام كنند.

هم‌چنین به گفته‌ی محمدحسنی، تنها باید از روغن‌های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در تهیه‌ی غذاهای روزمره بهره برد.


اغلب افراد با افزایش سن و وزن، انگیزه‌ی خود را برای ورزش كردن از دست می‌دهند

وی با بیان این كه ورزش كردن نقش مهمی در كاهش بیماری‌های قلبی دارد،هشدار داد: تعداد كمی از افراد جامعه به ورزش می‌پردازند و اغلب افراد با افزایش سن و وزن انگیزه‌ی خود را برای ورزش كردن از دست می‌دهند.

رییس انجمن جراحان اسكلروز گفت: در صورت دسترسی بیشتر به امكانات ورزشی، بهبود شرایط اقتصادی مردم و فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی ورزش، رویكرد افراد جامعه به این امر بیشتر و در نتیجه شیوع بیماری‌های قلبی در كشور كمتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha