دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 75168

سرطان سینه از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان است و هرساله مقدار بسیار زیادی از زنان جهان به علت ابتلا به این بیماری فوت می‌كنند.

فرار از سرطان سینه به ساده‌ترین شكل
سلامت نیوز : هرروز،‌ تعدادی دختر و زن جوان این جمله را می‌شنوند: «متاسفم، در سینه شما توده‌ای دیده شده كه باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد...» این جمله درواقع زنگ خطر ابتلا به بیماری سرطان را به صدا درمی‌آورد. به هرحال سرطان سینه از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان است و هرساله مقدار بسیار زیادی از زنان جهان به علت ابتلا به این بیماری فوت می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب سبز ؛ در هرسال در آمریكای شمالی حدود 185 هزار مورد جدید از سرطان سینه گزارش می‌شود و سالانه هم حدود 40 هزار نفر به علت ابتلا به این بیماری فوت می‌كنند. به‌رغم پیشرفت‌های جدید تكنولوژیك و ابداع روش‌های جدید در جراحی و شیمی درمانی، هنوز این بیماری سخت و خطرناك جلوه می‌كند و برای همین است كه باید برای یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تلاش بیشتری كرد. در این مطلب به راه‌های بسیار ساده‌ای كه می‌توانند مانع از بروز این سرطان شوند و نقش پیشگیری از این بیماری را دارند، اشاره می‌كنیم.

قرص نجات‌بخش

آسپیرین روزانه

براساس برخی آمارها، داروی آسپیرین، پرمصرف‌ترین داروی جهان بوده است. حالا برخی مطالعات نشان می‌دهد مصرف روزانه یك عدد آسپیرین می‌تواند موجب كاهش احتمال ابتلا به نوع خاصی از سرطان سینه شود. درمطالعه‌ای كه نتایج آن در ژورنال «تحقیقات روی سرطان سینه» انجام شده نشان می‌دهد زنانی كه حداقل 3 سال روزانه یك عدد آسپیرین مصرف كرده‌اند، 16درصد كمتر به یك نوع از سرطان سینه (سرطان‌های موسوم به رسپتورهای استروژنی مثبت) مبتلا می‌شوند. در این مطالعه 127 هزار زن بین سنین، 5 تا 73 سال مورد برررسی قرار گرفته و مشخص شد كه میزان ابتلا به این نوع سرطان در زنان با مصرف روزانه آسپیرین بسیار پایین‌تر است.
جالب اینكه آسپیرین در گروه كلی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) جای می‌گیرد اما سایر داروهای این گروه فاقد این خاصیت آسپیرین هستند.

سالاد كلم و انگور بخورید

غذاهایی كه با سرطان مبارزه می‌كنند، بخورید

مطالعات جدید نشان داده‌ است، ارتباط مستقیمی میان ابتلا به سرطان سینه و رژیم‌غذایی وجود دارد. خوردن سبزیجات به شكل گل‌دار (مثل گل كلم، كلم بروكلی، كاهو پیچ و...) از غذاهایی هستند كه به نظر می‌رسد می‌توانند باعث كاهش ابتلا به این بیماری شوند. نتایج تحقیقی كه در نشریه ژورنال بین‌المللی تغذیه بالینی به چاپ رسیده است این موضوع را تایید می‌كند.

در مطالعه‌ای كه در آن 6هزار زن مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد زنانی كه گروه سبزیجات به شكل گل را به‌طور منظم و تقریبا هرروزه مصرف می‌كنند، بسیار كمتر از زنانی كه فقط هفته‌ای یك‌ یا دو بار این گروه از سبزیجات را می‌خورند به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. جالب است كه این مطالعه نشان داد گروهی از زنان كه از لحاظ ژنتیك نسخه ژنی دارند كه احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه را بیشتر می‌كند از خوردن این گروه سبزیجات بیشتر سود می‌برند. درواقع زنانی هستند كه به طور ژنتیك مستعد ابتلا به این سرطان هستند می‌توانند با افزودن این گروه از سبزیجات به رژیم غذایی خود احتمال ابتلای خود به سرطان را بسیار پایین بیاورند. مطالعاتی كه توسط گروه پزشكی بیمارستان «لانگ آیلند» انجام گرفته و نتایج آن در نشریه پزشكی «مطالعات پیشگیری از سرطان» به چاپ رسیده است نشان می‌دهد، احتمالا این گروه از سبزیجات حاوی موادی هستند كه با جلوگیری از رشد سلول‌های غیرطبیعی (كه درواقع سلول‌های اولیه سرطانی هستند) احتمال ابتلا به سرطان سینه را كاهش می‌دهند.

رابطه سبك زندگی و سلامت

تناسب اندام داشته باشید

به هرحال بخشی از احتمال ابتلای شما به سرطان سینه ناشی از ژنتیك شماست كه نمی‌توانید هیچ كاری درباره آن انجام دهید. اگر شما نسخه ژنتیك خاصی داشته باشید احتمال ابتلای شما به سرطان سینه بیشتر می‌شود، شاید در این مورد شما نقشی نداشته باشید اما بدانید كه با طراحی یك شیوه زندگی سالم و مناسب، می‌توانید احتمال ابتلای‌تان به سرطان را به طرز قابل توجهی كاهش دهید. برای مثال ثابت شده داشتن یك برنامه ورزشی منظم و هدفمند و داشتن یك وزن مناسب باعث كاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و نیز بیماری دیابت می‌شود. همین تركیب می‌تواند احتمال ابتلای شما به سرطان سینه را هم كاهش دهد. این یادتان باشد كه اضافه وزن در دوران بعد از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان سینه را به شدت افزایش می‌دهد و برای همین این گروه از زنان حتما باید یك برنامه غذایی مناسب داشته باشند.

نتیجه تحقیقات گروه فیزیولوژی ورزشی در دانشگاه «جان هاپكینر» هم نشان داده ورزش منظم با شدت نسبتا بالا به مدت یك ساعت، سه بار در هفته، می‌تواند پس از 5سال، احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا 20درصد كاهش دهد.

بهتر تشخیص بده

پیشرفت در شیوه‌های تصویربرداری

به هرحال تشخیص بهتر بیماری‌ها را هم می‌توان در پیشگیری از ابتلا به آنها دانست. به‌تازگی پیشرفت‌های چشمگیری در تكنیك‌های تصویربرداری از سینه زنان اتفاق افتاده است. برای مثال شیوه استریوماموگرافی (یا ماموگرافی 3D) ابداع شده است كه می‌تواند در زنانی كه دارای بافت سینه‌ای سخت هستند توده‌های سرطانی را با دقت بیشتری تشخیص دهد (نیمی از زنان زیر 50سال و یك‌سوم از زنان بالای 50سال، دارای بافت سینه‌ای سخت هستند).

در مطالعاتی كه به‌تازگی توسط انجمن رادیولوژی كانادا طی 3 سال انجام گرفت مشخص شد كه در مراحل اولیه شكل‌گیری توده‌های سرطانی در زنان با بافت سینه سخت دقت تشخیصی دستگاه‌های ماموگرافی سنتی حدود 57درصد و دقت تشخیصی دستگاه‌های ماموگرافی 3D 79درصد بوده است. شیوه بسیار جدیدی كه اخیرا توسط مركز پزشكی مایو كلینیك ابداع شده، تركیبی از شیوه تصویربرداری ماموگرافی 3D و جذب مواد رادیواكتیو توسط سلول‌های سرطانی است كه مطالعات نشان داده دقت این شیوه در تشخیص توده‌های سرطانی كوچك و درمراحل اولیه حدود 20درصد بیشتر است. جالب است كه در مطالعه‌ای یك ساله در مایوكلینیك تعداد زنان دارای توده‌های اولیه سرطانی كشف شده توسط این شیوه تركیبی حدود سه برابر تعداد زنان تشخیص داده شده با شیوه ماموگرافی كلاسیك و سنتی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha