در برنامه نبض که دیشب از شبکه خبر سیما پخش شد نمایندگان حوزه سلامت هریک از کاندیداهای ریاست جمهوری حضور پیدا کردند و به تشریح برنامه های کاندیداهای خود در حوزه سلامت پرداختند.

سلامت نیوز: در برنامه نبض که دیشب از  شبکه خبر سیما پخش شد نمایندگان حوزه سلامت هریک از کاندیداهای ریاست جمهوری حضور پیدا کردند که به تشریح برنامه های کاندیداهای خود در حوزه سلامت پرداختندکه از چهره شاخص این برنامه میتوان به دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نماینده سعید جلیلی و دکتر رضا ملک زاده وزیر اسبق بهداشت، نماینده حسن روحانی اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز، اسامی هریک از نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبای نامزد عبارتند از: دکتر حسینعلی شهریاری نماینده ی سعید جلیلی،دکتر علی اکبری ساری نماینده ی غلامعلی حداد عادل، دکتر امیدوار رضایی نماینده ی محسن رضایی، رضا ملک زاده نماینده ی حسن روحانی،دکتر علی اکبر سیاری نماینده ی محمدرضا عارف، دکتر علی برهان زاده نماینده ی سید محمد غرضی، ناصر کلانتری نماینده ی محمدباقر قالیباف و مینو محرز نماینده ی علی اکبر ولایتی.

سوال برنامه نبض از نمایندگان سلامت کاندیداهای ریاست جمهوری این بود که «برای کاهش هزینه های درمان مردم چه برنامه عملیاتی دارید؟» که هر یک به تشریح برنامه های خود پرداختند.

دکتر شهریاری نماینده دکتر سعید جلیلی در حوزه سلامت:
اجرای خوب برنامه پزشک خانواده راه حل کاهش هزینه های درمانی

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حسینعلی شهریاری نماینده حوزه سلامت سعید جلیلی در پاسخ به این سئوال دکتر یزدانی( مجری برنامه) گفت:« به فال نیک می گیرم که بلاخره بعد از 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی کاندیداهای ریاست جمهوری به فکر حوزه سلامت افتاده اند. گفتمان دکتر جلیلی گفتمان انقلاب اسلامی است که در اسلام به دو مسئله تاکید فراوان شده است یک مسئله سلامت و دیگری امنیت است. وقتی راجع به سلامت صحبت می کنیم منظور عدالت در سلامت است. عدالت در سلامت یعنی برخورداری همه از سلامت در اقصی نقاط کشور که 75 میلیون یا 76 میلیون جمعیتی که در کشور داریم.

در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه در مواد مختلفی راجع به کاهش هزینه های سلامت از جیب مردم مواد قانونی داشتیم که سهم مردم از هزینه های سلامت به زیر 30 درصد کاهش پیدا کند که متاسفانه در برنامه چهارم این اتفاق نیفتاد و در برنامه پنجم نیز با اینکه 3 سال از این برنامه می گذرد نه تنها کاهش هزینه های درمانی به زیر 30 درصد نرسیده است بلکه به 70 درصد رسیده یعنی یک سیر برعکسی را طی کرده ایم .

به گزارش سلامت نیوز، برای رسیدن به کاهش هزینه های درمانی و عدالت در سلامت، راه حل اجرای خوب پزشک خانواده است. و به اینصورتی که فعلا پزشک خانواده در حال اجرا است .

پزشک خانواده به این معنی است که تمام آحاد جامعه را تحت پوشش قرار دهیم و در همه سطوح این برنامه اجرا شود یعنی هم سطوح یک و دو و سه به این معنی که وقتی بیماری به پزشک عمومی مراجعه می کند وقتی لازم شد آزمایش پاراکلینیکی داشته باشد به آزمایشگاه ارجاع شود و به موقع کارش انجام شود، اگر به متخصص ارجاع شود به موقع کارش انجام شود و اگر قرار است توسط متخصص در بیمارستان بستری شود کارش به موقع انجام شود.

در این میان یزدانی مجری برنامه از دکتر شهریاری خواست که چگونگی اجرای برنامه را بیان کند و عنوان کرد تمام فرمایشات شما در واقع تکلیف قانون است و تمام دوره ها دولت ها راجع به این موضوع صحبت کرده اند که وی در جواب گفت صحبت شده اما اجرا نکرده اند. که یزدانی از وی خواست چگونگی اجرای این برنامه را بیان کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر شهریاری در ادامه گفت: اینکه بیش از 70 هزار نفر پزشک عمومی در کشور داریم که باید برنامه ریزی و ساماندهی کنیم اولا باید بتوانیم طوری برای پزشکان برنامه ریزی کنیم که رغبت داشته باشند جذب پزشک خانواده شوند. ما این طرح را به صورت پایلوت در 3 استان اجرا کردیم که موفق نبود و پرداختی ها عادلانه نبود اگر می خواهیم پزشک خانواده را در اقصی نقاط کشور راه اندازی کنیم باید به مناطق محروم و دوردست امتیازات بیشتری برای جذب پزشک دهیم. به گزارش سلامت نیوز،چنین نباشد که پزشک خانواده را در شهر شروع کردیم و پرداختی بیشتر از پزشکان روستایی بود و پزشکان روستا را رها کرده و به شهر رفته اند.

اینکه گفته می شود پزشک عمومی به مشاغل دیگری روی آورده اند، صحت دارد. جامعه پزشکی از نخبگان جامعه هستند ولی وقتی می بینیم پزشک عمومی درآمدی به اندازه پرستار یا لیسانسه دارد قطعا به شغل دیگری می پردازند.

اگر می خواهیم در هزینه های درمانی کاهش داشته باشیم باید بیمه ها را اصلاح کنیم. در سال 73 قانون نوشتیم که در کل کشور همه تحت پوشش بیمه قرار گیرند، در سال 75 نیز این کار را کردیم در قانون برنامه هم بر این مسئله تاکید شده ولی باز می بینیم 7 تا 9 میلیون نفر بیمه همگانی نیستند. باید بیمه همگانی را در کشور راه اندازی کنیم و به تمام آحاد جامعه دفترچه ای بدهیم که وضعیتی یکسان داشته باشد که وقتی به پزشک مراجعه می کنند قابل احترام باشد و اعتبار داشته باشد و مانند الان نباشد که در بسیاری از جاها به این دفترچه اعتبار داده نمی شود یا بیمه های ما بیمه های کارآمدی نیستند و به دلیل اینکه به موقع پرداخت نمی کنند پزشکان حاضر نیستند که با آنها قراداد ببندند.

یکی دیگر سهمی است که دولت و بیمار باید بپردازد. در کشورهای دیگر سهمی که معمولا مردم از جیب می پردزاند حدود 17 درصد و در برخی کشورها 20 درصد است ولی در کشور ما نسبت معکوسی داریم. سهمی که از بودجه ناخالص ملی برای حوزه سلامت پرداخت می شود در بسیاری از کشورها حتی کشورهای مجاور به جز پاکستان 8 درصد تا 11 درصد است ولی ما در سال گذشته حدود 5.6 دهم درصد بوده که متاسفانه الان از این میزان هم پایین تر آمده است معلوم است با این منابعی که بیمه ها می گذارند که حدود 18 درصد بیمه ها و حدود 20 درصد دولت پرداخت می کند بار اصلی آن بر دوش مردم می افتد.

دکتر علی اکبری ساری نماینده حداد عادل:
فعال شدن شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با محوریت وزارت بهداشت

دکتر علی اکبری ساری نماینده غلامعلی حداد عادل در سلامت در پاسخ به اینکه برای کاهش هزینه های درمانی مردم چه برنامه عملیاتی دارید؟» گفت: گفتمان دکتر حداد عادل، گفتمان تدبیر و تقوا است و دولتی که ایشان تصمیم دارند تشکیل دهند دولت دوراندیشی و اخلاق و تقوا خواهد بود و در این دولت عدالت جایگاه خیلی مهمی خواهد داشت چون هرقدر که هزینه های نظام سلامت بیشتر از جیب مردم پرداخت شود فاصله ما از عدالت بیشتر خواهد بود لذا باید تلاش کنیم این را جزء اولویت های اصلی خود قرار دهیم.

به نظر من چند نکته وجود دارد که باید مدنظر قرار دهیم اول اینکه فکر می کنم بحث سلامت مردم باید در اولویت اول هر دولتی که مسئولیت را به عهده خواهد گرفت تبدیل شود و حوزه بهداشت و درمان مردم از یک موضع درجه دو به یک موضع درجه یک در کنار اقتصاد و سیاست و فرهنگ تبدیل شود که این نیاز به یک عزم و اراده جدی و قوی در سطح ملی دارد تا بتوانیم معضلات را حل کنیم .

به گزارش سلامت نیوز، وی در پاسخ به این سوال دکتر یزدانی که آیا سلامت اولویت اول کابینه دکتر حداد عادل خواهد بود؟ چنین جواب داد: بله یکی از اولویت های مهم کابینه دکتر حداد عادل بحث بهداشت و درمان و سلامت خواهد بود.

نکته دیگر لازم به اشاره، بحث تولی و تولیت نظام سلامت است. متاسفانه بهداشت و درمان مردم در شرایط فعلی یک متولی اصلی ندارد اگرچه که احساس می شود وزارت بهداشت متولی اصلی است اما در کنار آن سازمان ها و نهادهای متعدد دیگری مثل وزارت رفاه و صندوق های متعدد بیمه ای است که به طور پراکنده سیاستگذاری و برنامه ریزی می کنند و اجرا می کنند که گاهی این برنامه ها هم راستا و هم جهت نیستند تصور می کنم با فعال شدن شورای عالی سلامت و امنیت غذایی البته با محوریت وزارت بهداشت که سیاستگذار و ناظر اصلی این حیطه است اما با مشارکت فعال بقیه سازمان ها باید این برنامه ریزی را منسجم کنیم تا با آن اهداف برسیم.

درست است که اکنون در اسناد بالادستی برنامه های خیلی مترقی برای نظام سلامت ما تنظیم شده و رویکردهای کلی ما بسیار خوب هستند خصوصا برنامه پنجم توسعه که مصوبه مجلس را دارد و مورد تایید شورای نگهبان بوده و به عنوان قانون ابلاغ شده اما این برنامه سیاست ها بسیار کلی است که باید برای این برنامه ها، تفصیلی با ذکر جزئیات اجرایی بنویسیم یعنی همه جوانب این برنامه ها را در نظر بگیریم و نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم و براساس یک آیین نامه و دستورالعمل و راهنمایی که بتوانیم با جزئیات این برنامه ها را اجرایی کنیم. اکنون متاسفانه این وجود ندارد.

در برنامه چهارم توسعه اشاره شده بود باید پرداخت مستقیم مردم که در آن زمان 50 درصد بود به 30 درصد کاهش پیدا کند که در آخر برنامه چهارم به حدود 60 درصد رسیده بود اگر همینطور ادامه یابد ممکن است پرداخت از جیب مردم نه تنها سیر نزولی پیدا نکند بلکه سیر صعودی پیدا کند. طبیعی است که باید برای این برنامه تفصیلی بنویسیم و به همه ابعاد این برنامه توجه کنیم.

به گزارش سلامت نیوز، اجرای بخشی از این برنامه ها یک روحیه فساد ستیزی و یک روحیه استقامت در تصمیم گیری و اجرا هم نیاز دارد چون هر تصمیم کلانی که در سطح کشور گرفته می شود به نفع یک عده و به ضرر عده ای دیگر است و ممکن است مقاومت ها و مخالفت هایی شکل گیرد البته قشر پزشکی کشور قشر بسیار سالم و سخت کوش و پاکی هستند اما در هر قشری ممکن است عده معدودی باشند که در مقابل برخی برنامه های خوب مقاومت کنند به هر حال لابی های پزشکان هم در سطح مجلس شورای اسلامی و هم کمیسیون های مجلس شورای اسلامی و هم در سطوح دیگر نسبتا قوی است که ممکن است مقاومتی شکل و تاثیرات منفی برای اجرای این برنامه ها داشته باشند.

اصلاح نظام پرداخت، پاشنه آشیل وزارت بهداشت
اگر بخواهم بحث ها را به دو قسمت تقسیم کنم بخشی از آن فراتر از وزارت بهداشت است مثل امنیت مواد غذایی و بخشی از آن مستقیما به وزارت بهداشت وارد می شود. فکر می کنم در حیطه وزارت بهداشت پاشنه آشیل وزارت بهداشت، نظام پرداخت است که الان اشکال جدی دارد هم در بحث پزشک خانواده این پرداخت ها انجام می شود و هم در بیمارستان ها که پرداخت ها عمدتا به صورت کارانه است این به خودی خود باعث می شود برخی از خدماتی که نیاز نیست به شکل بی رویه مصرف آنها صورت گیرد مثل استفاده از ام آر آی و سی تی اسکن ها که بیشتر از 90 درصد از ام آر آی هایی که انجام می شود در کشور پاسخ منفی دارد یا حجمی از سزارین که در کشور داریم با اصلاح نظام پرداخت قطعا می توانیم بخش عمده ای از هزینه ها را کاهش و همچنین بحث پزشک خانواده اگر درست اجرا شود می توانیم بخشی از هزینه ها را کاهش دهیم.

دکتر امیدوار رضایی نماینده حوزه سلامت محسن رضایی:
آماده کردن طرح 20 فصلی جامع برای سلامت بر پایه جامعه سالم

دکتر امیدوار رضایی با بیان اینکه شعار دکتر رضایی "سلام بر زندگی" است در پاسخ به اینکه برای کاهش هزینه های درمانی مردم چه برنامه های عملیاتی دارند گفت: دکتر رضایی بر همین شعار به دنبال یک جامعه امید هستند و به دنبال این شعار اصلی اشان طرح مفصل و جامعی دارند برای سلامت بر پایه جامعه سالم با عنوان سلامت همه جانبه ایرانیان. محور این طرح، انسان محور پیشرفت و عدالت است و با تعریفی که از برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی برای سلامت قائل هستند در راستای اصول سوم، بیست و یکم، بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی و چشم انداز 1404 به دنبال جامعه ای هستیم که با برخورداری از بالاترین سطح سلامت و عادلانه ترین و توسعه یافته ترین نظام سلامت در منطقه باشیم و شعار ما سلامت حق همه است با مسئولیت تامین آن توسط دولت و در راستای سیاست های کلی سلامت. به گزارش سلامت نیوز، در همین راستا این طرح در غالب یک لایحه قانونی تهیه شده است و آماده است که با تشکیل دولت توسط دکتر رضایی تقدیم مجلس شود ، حدود 20 فصل دارد و ده ها ماده دارد که یک قانون جامع است که همانطور که می دانید بیش از 260 قانون داریم از 1290 قانون که اولین قانون راجع به بحث سلامت و بهداشت و درمان بوده در ایران تاکنون و شاید صدها مصوبه هم در کنارش است که اینها در مجلس با کمک دوستان وزارتخانه های مختلف و کارشناسان تنقیح شده و آماده است که ضمن حذف موازی کاری ها ابهام ها و تناقضات و مغایرت هایی که ما قبلا در قوانین متعدد مربوط به بهداشت و درمان داریم و نقاط ضعف و خلائی که در قوانین جاری مثل قانون برنامه اکنون وجود دارد که منشا برخی از درگیری ها است ما این طرح را آماده کرده ایم که ارائه کنیم.

یکی از هدف های دیگر ایشان این است که همین قوانین موجود را به جد دقیق و کامل اجرا کند مثل قانون برنامه پنجم توسعه که قانون پیشرفته ای است.

تضمین پوشش همگانی بیمه سلامت/ کاهش هزینه های درمانی به 27 درصد
در این قانون یارانه سلامت متناسب هدفمند و با عادلانه کردن حق بیمه و سرانه واقعی همراه اجرای عدالت و کارایی در سلامت دیده شده است و دنبال این مسئله ایم. تضمین پوشش همگانی و عادلانه و باکیفیت بیمه سلامت مردم را که دفترچه ها و یا کارت های سلامت معتبر و این دفترچه دست هر ایرانی باشد تا به هر مرکز درمانی می رود به وی احترام گذارند و آن را معتبر دانند. در این مسیر راهکارهایی مثل خرید راهبردی از اهداف است که اگر این خرید راهبردی نباشد نمی تواند این مسئله تحقق یابد.

استقرار نظام سلامت الکترونیک و پرونده الکترونیک برای هر ایرانی را مد نظر دارند. اولویت بندی شده در این طرح که چه اولویت هایی را دارند مثل بهداشت ،تحقیقات، اورژانس، تصادفات، بیماران خاص و صعب العلاج، مناطق محروم و حاشیه نشین و بیمارانی که در حد کاتاستروفیک هستند جزء اولویت های ایشان است.

افزایش اعتبار سلامت از بودجه عمومی از کارهایی است که دنبال می شود و همچنین تسهیلات ویژه به مناطق محروم و مراکز علمی و فن آوری که در جهت رفع مشکلات فعلی سلامت کار می کنند از مسائل بسیار مهمی که مانع شده این قوانین اجرا شود.

 نبودن سفره هماهنگ و یکسان سلامت دولت و مردم است که در این طرح باضمانت های اجرایی تلاش شده است سفره سلامت دولتی ها و مسئولین و مردم یکی شود آن موقع است که اگر وزیر و نماینده مجلس درد مردم را حس کردند و سفره سلامتشان یکی بود به دنبال اجرای دقیق تر خواهند بود طبیعتا کارهایی که در بحث مالی شده است به جرات می توانیم بگوییم حتی با همین قانون برنامه می توانیم سهم مردم را به طور مستقیم از هزینه های سلامت پایین آوریم  اما چطور؟

در سال گذشته 56 هزار میلیارد تومان هزینه سلامت ما بود که 40 هزار میلیاردتومان آن برای درمان بود اگر بانک مرکزی 31.5 درصد تورم عمومی اعلام کرده است تورم در بخش  بهداشت و درمان، بالاتر از حدود 40 درصد است با این حساب 58 هزار میلیاردتومان برای سال 92 نیاز به بودجه درمانی داریم که این بودجه درمانی چند هدف در قانون برنامه پنجم توسعه دارد که یکی از آن حق بیمه است که به طور جد در این طرح دیده ایم که گرفته شود.

 5 درصد حداقل حقوق است اگر 77 میلیون جمعیت را ضرب در 5 درصد بگیرم در 12 ماه این تقریبا چیزی حدود 42 هزارمیلیاردتومان محاسبه می شود و همچنین 5 درصد یارانه ها که 5 هزارمیلیاردتومان که تقریبا سهم مردم 27 درصد می شود  از هزینه های درمانی.

دکتر رضا ملک زاده نماینده حوزه سلامت دکتر حسن روحانی:
یکپارچه کردن نظام بیمه ای کشور

دولت دکتر روحانی دولت تدبیر و اعتدال است و هدف اصلی این است که بتوانیم عدالت را در بخش سلامت در سطح کشور داشته باشیم . خوشبختانه ما در نظام جمهوری اسلامی یک زیرساخت کاملی از سلامت داریم و به اندازه کافی شبکه های بهداشتی و درمانی و بیمارستان، تخت های بیمارستانی و پزشک و کادر پیراپزشک داریم. ما باید عملکردها و فرایندها را اصلاح کنیم بودجه هم داریم یعنی بودجه ای که در سال های مختلف به حوزه سلامت اختصاص یافته است قابل توجه بوده است.

بنابراین راه این است که یک نظام بیمه را که سال ها پیش قانون آن را به مجلس داده ایم یکپارچه کنیم و تحت پوشش و مدیریت وزارت بهداشت باشد برای اینکه یکی از مشکلات بزرگ، تشکیل نشدن جلسات شورای عالی بیمه در اول هر سال است و باید سرانه ها را واقعی کنیم.

به گزارش سلامت نیوز، وقتی ما می گوییم در خدمات باکیفیت احتیاج است که سرانه را واقعی کنیم و تعرفه ها را نیز واقعی کنیم تا خدمات باکیفیت شود یعنی یک نظام با فرآیند خوب، سرانه واقعی و تعرفه واقعی و خدمات با کیفیت و سپس یکی از بهترین کارهایی که شروع هم شده، نظام ارجاع است که اکنون اسم آن پزشک خانواده است.

در کشور انگلستان برای حوزه سلامت 4 درصد بودجه اختصاص داده اند و در امریکا 12 درصد، ولی مردم انگلستان سرویس بهتری دریافت می کنند دلیش هم این است که نظام آنها مبتنی بر ارجاع است. پزشک خانواده باید همراه با پرونده الکترونیکی باشد برای اینکه بتوانیم سوابق داشته باشیم.

وقتی می گوییم تعرفه واقعی، باید براساس صرف وقت کافی باشد که می تواند براساس یک پرونده الکترونیک دیده شود البته احتیاج به این دارد که ما سهم بودجه بخش سلامت را از کل بودجه کشور بالا ببریم که یکی از برنامه های آینده دکتر روحانی است.  مدیریت صحیح منابع و کنترل هزینه ها یک بحث خیلی مهمی است که وقت پرداختن به آن نیست علاوه بر این باید در کنار این کار شبکه های بهداشتی درمانی و پایگاه های بهداشتی را تقویت کنیم .

خدمات درمانی گران است و انتهایی ندارد. باید نگاه ما نگاه سلامت محور باشد. یک مثال می زنم فقط فشارخون در کشور ما در هر سال نزدیک به 80 هزار نفر را از بین می برد و ایجاد بیماری های گوناگونی می کند که نزدیک به 30 درصد مردم ما وقتی به سن 40 سالگی می رسند فشارخون طبیعی دارند و نزدیک به 70 درصد آنها فشارخون بالا یا خیلی بالا دارند. به گزارش سلامت نیوز، یک برنامه ای لازم است برای اینکه از این بیماری پیشگیری کنیم نباید بگذاریم کسی که فشارخون بالا دارد وقتی سکته قلبی کرد پیشگیری کنیم ما می توانیم برنامه پزشک خانواده را سلامت محور کنیم تا با یک هزینه کمتری خدمات موثرتری دهیم.

مطالعاتی که کرده ایم نشان می دهد این کار عملی است و می توانیم 50 درصد از تلفات مربوط به فشارخون را پایین آوریم با راهکارهای ساده ای که زیرساخت آن را داریم. از بهورزان در روستاها استفاده کنیم از پرستارها در پایگاه های بهداشتی داخل شهرها استفاده کنیم.

افزایش سن امید به زندگی به 80 سال

یکی از اهداف ما این است بتوانیم امید به زندگی در بدو تولد را که در ایران 70 سال است به 80 سال برسانیم و این به نظر من تمرکز بر روی بیماری های غیرواگیر است. زیرساخت های وزارت بهداشت بر روی بیماری های واگیردار است در حالی که اکنون 80 درصد مرگ و میر در جامعه ناشی از بیماری های غیرواگیر است ما می توانیم با یک نظام پیشگیری این ده سال عمر را اضافه کنیم این یک قسمتی است که برنامه اصلی ما برای آینده است.

بیمه سلامت ایرانیان راهکار اصلی است

باید یارانه ها را به طور کلی هرچه که هست هدایت کنیم به بیمه و خدمات را در بیمه ارائه دهیم که بهترین راهکاری است که همه دنیا در آن تجربه دارند. حتی یارانه های دارو را اگر به بیمه بدیهم و صنعت داروسازی را آزاد کنیم می توانند داروها را بیشتر و باکیفیت بهتری تولید کنند. بنابراین بیمه سلامت ایرانیان راهکار اصلی است که قانونش در برنامه پنجم توسعه است که قابل انجام است.

به گزارش سلامت نیوز، البته باید ردیف های بودجه ای حمایتی داشته باشیم چون بیمه های پایه نمی توانند همه خدمات را پوشش دهند. همانطور که الان در بودجه دولت ردیف هایی برای اعمال جراحی پیوند و پیشرفته، سرطان های پیشرفته داریم و یک بیماری های خاصی را که احتیاج به حمایت های ویژه دارند هم از برنامه های دولتی و هم از نهادهای خیریه کمک بگیرم که بتوانیم یک پوشش کامل دهیم.

دکتر علی اکبر سیاری نماینده محمدرضا عارف در سلامت:
فوری ترین مسئله رسیدگی به مشکلات دارویی است

دکتر علی اکبر سیاری در پاسخ به این سوال که «برای کاهش هزینه های درمان مردم چه برنامه عملیاتی دارید؟» گفت: یکی از شعارهای دکتر عارف عقلانیت است. عقل حکم می کند به فوری ترین مسئله بپردازیم که الان دارو است. بینندگان عزیز به علت تخصیص ارز در 6 ماهه دوم سال گذشته ، 15هزار و 700خودرو با ارز مرجع و 4 میلیون عروسک وارد کشور شده است ولی برای دارو پول ندادند اکنون استامینوفن پیدا نمی شود.1500 قلم دارو 30 تا 70 درصد افزایش یافته است که دولت ابلاغ کرده ولی بیمه ها قبول نکرده اند که باید این را روی بیمه ببریم .

بعضی به علت اینکه دارو وجود نداشت دارو را اورژانس تلقی کردند و اجازه دادند با ارز آزاد 3500 تومانی دارو وارد کشور شده که بخشی از آن در گمرک مانده است. یک بسته استامینوفن شیاف کودک 17 هزارتومان است، یک قوطی شیرخشک که 12 هزار تومان بوده شده 30 هزارتومان.فقر را تشدید کرده ایم حالا برای رفع آن چه کنیم.به گزارش سلامت نیوز، اولین قدم به این مسئله باید برسیم باید حتما ارز به دارو و تخصیص داده شود و از واردات چیزهایی که لازم نداریم جلوگیری کنیم .

اول باید به صنعت دارو برسیم. از صاحبان فرایند که سالهاست تولید می کنند را دعوت می کنیم کمبود نقدینگی صنعت دارو را تامین کنیم و به آنها ارز مرجع می دهیم. جلوی رانت خواری را می گیریم .اکنون دارویی که با ارز آزاد وارد می شود 100 درصد سود دارد. این سود نصیب چه کسانی می شود؟واسطه ها و واردکنندگان، این سود به صنعتگر نمی رسد و ضرر آن به مردم می رسد که جلوی این مسئله را می گیریم.

دومین مشکل بیمه است که 1600 میلیاردتومان به دانشگاه ها بدهکار است از طرف دیگر دانشگاه ها 3 هزارمیلیاردتومان به بیمارستان ها مقروض هستند که رسیدگی به این مسئله اولویت بعدی دکتر عارف است. مسئله دیگر این است که باید بهره وری و کارایی سیستم را افزایش دهیم تا بتوانیم هزینه ها را کاهش دهیم. کنترل و نظارتمان را بهتر خواهیم کرد حتما سیستم نظارتی را در این بخش بهبود می بخشیم.

ما دو نوع تعرفه داریم یک نوع تعرفه آزاد و یک نوع تعرفه خصوصی که بیمه ها به علت اینکه درآمد ندارند از تعرفه دستوری استفاده کرده که حتی با 6 ماه تاخیر پرداختی دارند. برای این مشکل بیمه ها چه باید کرد؟ همین طور که ارز را به طرف تعادل می بریم قیمت خدمات را به طرف تعادل می بریم همانطور که گیرنده خدمت باید خدمت را به موقع با کیفیت خوب بگیرد ارائه کننده خدمت هم باید خدمت را به موقع با قیمت مناسب ارائه دهد نمی شود که ارائه دهنده خدمت سوبسید به گیرنده خدمت دهد پس بیمه چه کاره است؟

به گزارش سلامت نیوز، سیستم بیمه چه مشکلاتی دارد؟ در ابتدای انقلاب ورودی صندوق تامین اجتماعی 25 نفر بود و خروجی آن یک نفر بازنشسته داشت الان ورودی 6 و نیم نفر و خروجی یک نفر است پس این صندوق در معرض ورشکستگی است ما 4 میلیون بیکار داریم که اگر ایجاد شغل کنیم این صندوق سالی 4 میلیون درآمدش بیشتر می شود راه دیگر این است از این یارانه ها که بنا بود 10 درصد از یارانه ها تخصیص به بهداشت و درمان داده شود پس این صندوق را از این طریق می توان تقویت کرد و این بخش کسری را از این طریق تامین کرد.

مسئله دیگر توانمندسازی خودمردم است که باید آنها را برای 4 چیز توانمند کرد عادات غذایی ، رفتارهای جنسی خطرناک، تحرک و ورزش و کنترل استرس. اکنون متوسط سن مرگ در اثر شایع ترین عامل مرگ که بیماری قلبی است 55 سال است که این هشدار است با اصلاح عادات غذایی، توانمند سازی مردم، کنترل استرس و تحرک می توان این مشکلات را کاهش دهد.

بحث دیگر تصادفات است. در عرض 10 سال گذشته 240 هزار نفر از مردم ایران فوت کرده اند که هزینه های سنگینی به خانواده ها وارد می شود که این را هم پیگیری خواهیم کرد.

دکتر علی برهان زاده نماینده سید محمد غرضی:
تولیت و رهبری، تامین منابع، تولید منابع و ارائه خدمات 4 وظیفه اصلی در چارچوب سلامت

دکتر علی برهان زاده در پاسخ به این سئوال که «برای کاهش هزینه های درمان مردم چه برنامه عملیاتی دارید؟» گفت: در چارچوب سلامت ما 4 وظیفه داریم یکی تولیت و رهبری، تامین منابع، تولید منابع و ارائه خدمات.در تامین منابع ما به دنبال این هستیم که منابع موجود را افزایش دهیم تا بتوانیم فشار ناشی از هزینه های درمانی مردم را کمتر کنیم.

در بحث تامین منابع، گسترش نظام مالی کشور را باید بهبود دهیم مثل برنامه هایی که در خصوص نظام های مالیاتی داریم، مثل ساختارهایی برای بیمه شخص ثالث که قسمتی از آن برای بخش بهداشت و درمان می آید ولی به طور کلی می توان گسترش نظام های مالیاتی این مشکل را حل می کند.

به گزارش سلامت نیوز، مسئله دیگر سیستم مبتنی بر بیمه ها است ما در حال حاضر در سازمان تامین احتماعی به ازای هر 6 و نیم نفر یک نفر خروجی داریم و این نسبت اگر به همین طریق ادامه یابد دچار مشکل می شویم ولی چیزی که به دنبال آن هستیم این است که بحث اشتراک منابع را در این قسمت افزایش دهیم برای این کار محورهای اصلی نظام سلامت را که دنبالش هستیم افزایش عادلانه امید به زندگی و کیفیت زندگی است .

حفاظت عادلانه مالی خانوارها در برابر هزینه های سلامت است. ارتقای عادلانه پاسخگویی نظام ارائه خدمات به نیازهای درمانی و غیرطبی گیرندگان خدمات است برای اینکه به این اهداف برسیم مهمترین برنامه ای که داریم پزشک خانواده است. شرایط فعلی برای پزشک خانواده شرایط خوبی نیست تمام دوستان در بخش بهداشت و درمان به دنبال این هستند که نظام ملی سلامت ما را بهبود دهند ولی یک عامل مهمی که در حال حاضر است پزشک امین است که از این طریق ارائه خدمت نمی شود.

دومین مسئله راه اندازی سیستم هوشمند سلامت با وارد کردن نسل های سوم و چهارم است. بحث توریسم درمانی است و گردشگری سلامت، برنامه طب سنتی،رعایت استانداردهای پیوست سلامت، امنیت غذایی ،سبک زندگی ،افزایش دسترسی عادلانه آحاد مردم به خدمات کالا و داروهای موثر ،تامین مالی پایدار برای صندوق ها ، پوشش همگانی بیمه سلامت ،توسعه کمی و کیفی هدفمند و پاسخگو و جامع نگر و عادلانه ، آموزش و پژوهش علوم پزشکی سلامت و تربیت نیروی کارآمد و خلاق در بخش های مختلف سلامت، رعایت سازو کارهای مناسب درجهت کاهش هزینه های غیرقابل تحمل برای بیماران ، ساختار مناسب در حوزه تامین اجتماعی و ساختار کارآمد برای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از برنامه هایی است که برای حوزه سلامت داریم. در زمینه منابع مالی سلامت بخش عمومی و خصوصی که در آمدهای عمومی دولت است به دنبال این هستیم درآمدهایی که در قانون هدفمندی یارانه ها و نظام جامع تامین اجتماعی و قانون برنامه پنجم توسعه به عهده وزارت بهداشت گذاشته است را بتوانیم کسر کنیم.

در بخش خصوصی مسئله پرداخت حق بیمه ها است. نسبت پرداخت از جیب مردم را کاهش می دهیم که در قانون برنامه پنجم توسعه گفته شده حداکثر 30 درصد باشد. یکی از برنامه های ما خیریه ها است که برنامه های مدونی راجع به سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت داریم. بحث دیگر در مورد کاهش آسیب پذیری ناشی از مخاطرات طبیعی و افزایش آگاهی مردم نسبت به این مسئله است.

به گزارش سلامت نیوز، ارتقای محیط زیست و کاهش آلودگی هوایی و زمینی و آمایش سرزمین، پایش و ارزشیابی و مراقبت موثر و مداخله در رفتارهای پرخطر و عوامل خطر پذیر مثل سرطان و بیماری های قلبی و عروقی و  جلوگیری از مصرف هرگونه مواد اعتیاد آور، بهره مندی عادلانه همه مردم از سبد غذایی مطلوب و بهداشت ایمنی با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی از دیگر برنامه ها در حوزه سلامت است.

ناصر کلانتری نماینده دکتر  محمدباقر قالیباف:
حداکثر بهره برداری از سیاست های کلان در حوزه سلامت 

دکتر ناصر کلانتری در پاسخ به این سوال که «برای کاهش هزینه های درمان مردم چه برنامه عملیاتی دارید؟» گفت: همانطوری که می دانید دولت دکتر قالیباف دولت اجتماعی است به عبارت درست تر اگر مقوله اجتماعی را به سلامت و مسائل اجتماعی دیگر تقسیم کنیم می توان فهمید که اولویت این دولت دولت سلامت خواهد بود دولت دکتر قالیباف سلامت محور است و تعهد می دهد که در زمینه سلامت جامعه اولویت اولش باشد. 

وی با بیان اینکه "سلامت حق مردم است نه یک امتیاز"، "سلامت سنگ بنا و مهمترین زیرساخت توسعه پایدار کشور است" از جمله بیانات دکتر قالیباف در این حوزه است گفت: با این توصیف و کارنامه و عملکردی که از دکتر قالیباف در شهرداری تهران می شناسیم مشخصا می توانیم این تعهد را دهیم که سلامت در دولت آینده به ریاست دکتر قالیباف دولتی خواهد بود که از تمام ظرفیت های قانونی موجود در امر سلامت، قوانین مربوط به برنامه های توسعه بخصوص پنجم توسعه، قانون اساسی و سند چشم انداز 1404و هرنوع سیاست های کلان دیگر که در کشور در زمینه سلامت تدوین شده است حداکثر بهره برداری را خواهیم کرد.

سلامت را محله محور می کنیم

نکته دوم برای کاهش هزینه های مربوط به درمان مردم چه باید کرد؟ این بحث برمی گردد به این مطلب که اگر دولت سلامت محور باشد قطعا مسئله پیشگیری و ارتقای سلامت در این دولت به عنوان یک رکن رکین مطرح خواهد بود به عبارتی دیگر توانمند سازی مردم اولین کاری است که در دولت دکتر قالیباف خواهیم داشت.

به گزارش سلامت نیوز، توانمندسازی مردم یعنی اینکه مردم به حدی از آگاهی و مهارت در زندگی برسند که کنترل خود بر سلامتشان به حداکثر برسد. تغییر در شیوه زندگی یعنی گسترش این 4 مطلب: دوری از دخانیات ، داشتن وزن مناسب، غذا و رژیم غذایی مناسب و تحرک را در جامعه را خواهیم داشت.

تمام مطالعات موجود نشان می دهد اگر جامعه ای این 4 رفتار صحیح را انجام دهد بیماری بخصوص بیماری های غیرواگیردار که امروز مشکل اصلی جامعه ما است به حداقل ممکن خواهد رسید در این زمینه وقتی ما می گوییم دولت اجتماعی ، شروع کارش را با توانمندسازی مردم و براساس محور محله ها کار خواهد کرد یعنی سلامت را محله محور خواهد کرد در هر محله ای ما کانون های سلامت، خانه های سلامت، مسائل شوراهای سلامت و نظایر این را که نشان از حضور و وجود و مشارکت کامل مردم در سلامت خودشان که یک مقوله اجتماعی است را پی خواهیم گرفت.

در کنار این اقدامی که برای توانمندسازی مردم می کنیم تکالیف دولت هم در این زمینه وجود دارد که یکی از این مسائل استقرار عدالت در سلامت است نکته مطرح این است که عدالت دسترسی همه مردم ورای نژاد، قوم، رنگ،زبان و مذهب به حداقل های خدماتی است که نیازمندند برای سالم ماندن دارند.

از دیگر برنامه ها این است که استفاده از ظرفیت قانونی و گسترش بیمه پایه به 100 درصد مردم است در حال حاضر قریب به 6 میلیون نفر از مردم کشورمان هیچ نوع پوشش بیمه ای ندارند و عمده آنها کسانی اند که جزء دهک های پایین جامعه بوده و هزینه های کمرشکن درمان مربوط به اینها است آنجایی که می گوییم هزینه های کمرشکن درمانی که بالای 40 درصد از هزینه های غیرخوراکی مردم را شامل می شود گروه هایی از کارگران فصلی و ساختمانی، خانوارهای بدسرپرست و بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار و امثال آنها دچار این هزینه ها می شوند بنابراین پوشش 100 درصد بیمه پایه اولویت اول ما است.

به گزارش سلامت نیوز، برای اینکه این معزل منابع مالی بیمه ها را حل کنیم از سه منبع برای این مسئله بخصوص درباره بیمه کار بگیریم. افزایش سهم منابع عمومی کشور در سلامت که اکنون 9 تا 9.5 درصد است این تعهد را در دولت سلامت محور دکتر قالیباف می دهیم تا 15 درصد را به سلامت اختصاص می دهیم.

سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی که قریب به 5.6 درصد بوده است در سال های گذشته نیز 5.4 درصد بوده، هیچگاه از این میزان بالاتر نبوده است و میانگین منطقه ما 7 درصد بوده است که باید در کشور ما از 5.4 به 7 درصد افزایش پیدا کند. مشارکت عادلانه مردم مسئله دیگر است که در این زمینه قصد داریم بیمه را از طریق تناسبی یعنی سهم مسئله بیمه مردم را تناسبی انجام دهیم و مشارکت مردم در این زمینه عادلانه تر باشد.

دکتر مینو محرز نماینده سلامت دکتر ولایتی:
اجرای صحیح سندهای بالادستی

دکتر مینو محرز نماینده سلامت دکتر علی اکبر ولایتی در پاسخ به این سئوال که «برای کاهش هزینه های درمان مردم چه برنامه عملیاتی دارید؟» گفت: امیدوارم هرکدام از کاندیداها برای ریاست جمهوری انتخاب شوند بتواند موفق شود جامعه را به طرف سلامت بیشتر ببرد.

خوشبختانه به دلیل اینکه دکتر ولایتی خود پزشک و فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال را دارد همیشه دغدغه ایشان سلامت مردم بوده است. ایشان 40 سال در بخش دولتی و خصوصی کار و طبابت کرده اند و استاد دانشگاه بوده و بالطبع از نظر سلامت همیشه برنامه ریزی هایشان در این حوزه بوده است .

آنچه که الان وجود دارد یک سیستم شبکه داریم و دانشگاه های علوم پزشکی که بسیار در سطح ایران قوی و خوب هستند فقط باید بتوان آنها را تقویت کرد بخصوص با عوض شدن مهاجرت ها و افراد حاشیه نشین باید یک تغییراتی در این سیستم بهداشتی داده شود تا بتواند حاشیه نشینی های شهرها را هم پوشش دهد.

از جمله برنامه های بالادستی سند چشم انداز 1404 و برنامه پنجم توسعه است که همه جا درباره سلامت در آن دیده شده ولی اجرا  نمی شود بنابراین سعی در اجرای صحیح این سندهای بالادستی است . باید گروه های کارشناسی تشکیل شود و از تمام کسانی که در امر بهداشت دخالت دارند و از تمام ارگان ها استفاده کرد چون مسئله بهداشت تنها مربوط به وزارت بهداشت نیست و بسیاری از تصمیماتی که ممکن است وزارتخانه های دیگر بگیرند به بهداشت مردم ضرر رساند بنابراین ایجاد گروه کارشناسی که بتوانند برنامه ریزی ها را کنترل کند لازم است.به گزارش سلامت نیوز،  دکتر ولایتی می گویند اگر کاری انجام می دهید همیشه ارزشیابی کنید که آیا نتیجه آن درست خواهد بود یا لازم است راهکار را عوض کنیم.

وی درباره ناکارآمدی بیمه ها گفت: بیمه های ما واقعا مریض است و باید این بیمار را درمان کنیم برای اینکار باید به دنبال قانون بیمه سلامت برویم که هدف اول دکتر ولایتی است تا آرام آرایم این 70 درصد از جیب مردم را بتوانند در عرض یکسال به 10 تا 15 درصد کاهش دهند و در عرض چند سال به آن حداقلی که لازم است برسد تا مردم بتوانند جوابگوی سلامت خود باشند و ما شاهد این نباشیم کسانی که پولدار هستند زندگی می کنند و کسانی که بی پولند ممکن است جانشان را از دست دهند بنابراین عدالت در سلامت بسیار اهمیت دارد.

ایجاد جامعه سالم دغدغه اصلی دکتر ولایتی
بیمه برای سالمندان و ایجاد شرایط مناسب برای سالمندان از دیگر برنامه ها است. کشور ما به طرف سالمندی پیش می رود و واکسیناسیون اطفال ما اکنون ناقص بوده واکسیناسیون بزرگسالان را رها کرده ایم بنابراین پیشگیری در اطفال و بزرگسالان و بروز بودن در این زمینه از برنامه هاست.

به گزارش سلامت نیوز، بسیاری از واکسن هایی که دیگر کشورها مصرف می کنند و حتی سازمان جهانی بهداشت آن را توصیه می کند در کشور ما مصرف نمی شود و در این امر باید دخالت انجمن های تخصصی و انجمن های متخصصین بیماری های مختلف که افراد بسیار دانشمند در آن فعالیت دارند می توانند کمک کننده برای وزارت بهداشت و دولت باشد همچنین سازمان نظام پزشکی و بخصوص سازمان های مردمی و NGO ها در این زمینه بسیار کمک کننده هستند و از خیرین سلامت نیز می توان استفاده کرد. وقتی این سازمان ها برای کار سلامت سرمایه گذاری می کنند باید از مالیات آنها کسر شود نه اینکه مالیات هم به آنها بسته شود.


تمام این مسائل را می توان بودجه بندی کرد. وقتی وزارت بهداشت مسئول هزینه ها است نباید بودجه در اختیار یک وزارتخانه دیگر باشد بنابراین باید سیستم بیمه در وزارت بهداشت ادغام شود تا بتوان کار انجام داد.

به گزارش سلامت نیوز، بیمه برای زنان سرپرست خانوار ، بیماری های خاص که جزء برنامه های دکتر ولایتی است که بخشی از این برنامه ها در کوتاه مدت و برخی دیگر از برنامه ها در درازمدت شدنی است و همانطور که گفتم دغدغه وی جامعه سالم است.
بخش دوم این گزارش را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha