چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 75685

آیا می دانستید حتی شیرخواران تازه دندان درآورده هم دچار پوسیدگی دندان می شوند. این پوسیدگی ناشی از شیر دادن شبانه به کودک است که با رویش دندان ها باعث تغییررنگ آنها می شود.

شیرخوردن ‌شبانه به دندان‌های کودک آسیب می‌زند

سلامت نیوز : خیلی از پدر و مادرها قبل از این که فرزند‌شان به دنیا بیاید، درباره تغذیه، سلامت و حتی نوع پوشش او مشاوره می‌گیرند، ولی کمتر پیش می‌آید این کار را درباره دندان‌های کودک نیز انجام دهند و با یک متخصص دندانپزشکی کودکان درزمینه حفظ سلامت دندان‌های فرزندشان گفت‌وگو کنند.

در این باره دکتر غلامحسین رمضانی، متخصص دندانپزشکی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه به جام جم می گوید: این مشاوره از بسیاری مشکلات که احتمال دارد در آینده برای کودک ایجاد شود، جلوگیری می کند و اگر این کار قبل از تولد انجام نگیرد، باید با رویش اولین دندان کودک که حدود چهار تا شش ماهگی اتفاق می افتد، به دندانپزشک مراجعه کرد تا جلوی خیلی از اتفاق های ناخوشایند گرفته شود.

سیاهی دندان، همیشه از قطره آهن نیست

آیا می دانستید حتی شیرخواران تازه دندان درآورده هم دچار پوسیدگی دندان می شوند. دکتر رمضانی در این باره می گوید: این پوسیدگی ناشی از شیر دادن شبانه به کودک است که با رویش دندان ها باعث تغییررنگ آنها می شود. بیشتر افراد این تغییررنگ را به قطره آهن نسبت می دهند، اما با این که قطره آهن، زنگار سیاه رنگی روی دندان ایجاد می کند در بیشتر موارد علت این سیاهی ها، شیر دادن درطول شب به کودک بویژه طی چهار تا شش ماهگی و تمیز نکردن دندان ها بعد از آن است.

وی توصیه می کند: بهتر است شب ها کنترل شده و در دفعات کمتر و محدود به بچه شیر داده شود، در غیراین صورت پوسیدگی های وسیع در دندان ها اتفاق می افتد که بسرعت باعث تخریب می شود، به عصب می رسد و مشکلات زیادی برای کودک ایجاد می کند.

او یادآوری می کند: البته اگر پزشک متخصص اطفال تشخیص دهد که باید به کودک در هر زمانی که بخواهد، شیر داده شود، اولویت با این مساله و حفظ سلامت کودک است.این متخصص دندانپزشکی کودکان ادامه می دهد: اگر در شب به کودک شیر داده شد، حتما باید با یک گاز استریل یا دستمال تمیز، دندان ها را تمیز کرد یا به کودک آب داد تا آثار مخرب لاکتوز موجود در شیر روی دندان ها کاهش یابد.

پیشگیری؛ کم هزینه تر و آسان تر

مثل همیشه بهترین کار پیشگیری از بروز مشکل است، چون کم هزینه و آسان تر از درمان خواهد بود؛ ولی اگر پوسیدگی اتفاق بیفتد، چه باید کرد. دکتر رمضانی در پاسخ به این پرسش می گوید: تخصص دندانپزشک کودکان، پرکردن دندان کودکان کم سن است.

برخلاف تصور، خیلی از این کودکان در مطب کنترل شده هستند و می توان برایشان اقدام های لازم درمانی را انجام داد، ولی اگر همکاری نکردند، با توجه به شرایط و روحیات هر کودکی می توان تصمیم گرفت که چطور درمان شود.

وی می افزاید: اگر کودکی همکاری نکرد، با روش ها و تکنیک هایی که داریم، او را کنترل و دندانش را درمان و پر می کنیم یا این کار را با بیهوشی عمومی و در اتاق عمل انجام می دهیم و در یک جلسه تمام دندان ها را ترمیم می کنیم.

دندان شیری، مهم است

متاسفانه این تصور غلط وجود دارد که چون دندان های شیری بیش از شش، هفت سال در دهان باقی نمی مانند و سپس می افتند و ریشه ندارند، اهمیت چندانی ندارند، اما دکتر رمضانی می گوید: این تصور اشتباه است، چرا که کودک، 20 دندان شیری دارد که چهار عدد از آنها در شش، هفت سالگی، چهار عدد در هشت، 9 سالگی می افتند، ولی 12 دندان باقیمانده تا سنین 10، 12 سالگی باید در دهان وجود داشته باشد تا سه وظیفه مهم یعنی زیبایی، توانایی صحبت کردن و غذا خوردن را بخوبی انجام دهند.

وی تاکید می کند: این دندان ها کمک می کنند تا دندان های دائمی در جای درستی قرار گیرند پس به نوعی می توان گفت سلامت دندان های دائمی در گرو دندان های شیری است و باید هر طور شده، دندان های شیری حفظ و درمان شوند.

کشیدن دندان شیری عواقب دارد

تا جایی که دندان کودک قابل درمان باشد، باید آن را حفظ کرد، ولی گاهی دندان به علت دیر مراجعه کردن، عفونی می شود و ناگزیر برای حفظ سلامت جوانه دندان دائمی که دقیقا زیر دندان شیری قرار دارد، باید آن را کشید.

به گفته دکتر رمضانی، دندانپزشک تا جایی که امکان درمان وجود داشته باشد، دندان شیری را نمی کشد، چون اگر دندانی که باید تا دوازده سالگی داخل دهان بماند، مثلا در شش سالگی کشیده شود، قطعا باعث ایجاد نامرتبی و ناهنجاری دندانی می شود.

وی با اشاره به این که 80 ـ70 درصد مشکلات و نامرتبی دندان های دائمی به علت زود از دست دادن دندان های شیری است، می افزاید: حتی اگر مجبور به کشیدن دندان شیری شویم، باید فضای آن را تا زمان رویش دندان دائمی با دستگاه های مخصوص حفظ کنیم.

دندان پر شده هم از پوسیدگی در امان نیست

این متخصص دندانپزشکی کودکان معتقد است: هر کار اساسی که برای درمان دندان کودک انجام شود، حتی اگر با بهترین مواد مصنوعی پرکننده دندانی هم صورت بگیرد، مانند دندان اصلی نمی شود.از سوی دیگر چنانچه مشکلات و مسائلی که دندان سالم و محکم را دچار پوسیدگی کرده، ادامه پیدا کند، دندان پر کرده را هم دچار مشکل خواهد کرد.

پوسیدگی بین دندانی؛ قاتل خاموش دندان

نکته مهمی که والدین باید به آن توجه کنند، آن که حتی اگر مشکل دندانی خاص هم وجود نداشته باشد، باید هرشش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند تا مطمئن شوند شرایط نامطلوبی که باعث ایجاد پوسیدگی می شود، در دهان فرزندشان وجود ندارد.

دکتر رمضانی با تاکید بر این که معمولا بین شش ماه تا یک سال طول می کشد تا پوسیدگی بین دندانی ظاهر شود، می گوید: بارها شنیده ایم، می گویند در حین غذا خوردن ناگهان دندان کودکم شکست در حالی که این اتفاق یک شبه نیفتاده است و بین دندان ها مدتی پوسیدگی وجود داشته و یکباره حفره خود را نشان داده است. اگر مرتب به دندانپزشک مراجعه شود، این پوسیدگی ها تشخیص داده می شود و درمان به موقع و قبل از رسیدن به عصب یا شکستن دندان انجام می گیرد.

سالی که نکوست...

دندان های شیری به طور طبیعی از دندان های دائمی کوچک ترند؛ بنابراین باید فضایی بین آنها وجود داشته باشد که یکی از راه های جبرانی افزایش اندازه دندانی است که می روید. البته سازوکارهای دیگری هم برای جبران افزایش حجم اندازه دندان های دائمی نسبت به شیری وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه توضیح می دهد، وقتی دندان های شیری در هم رفته باشد، می توان حدس زد کودک دچار نامرتبی دندان های دائمی خواهد بود و باید ملاحظاتی را برای آن در نظر گرفت که در این صورت توجه به حفظ سلامت دندان های شیری، اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ چون اگر دندان از دست برود، مشکلات آینده بیشتر می شود.

مسواک زدن از هر کاری بهتر است

دهانشویه ها برای بچه ها معمولا توصیه نمی شود مگر در موارد خاص. دکتر رمضانی معتقد است: اگر غذاها و باقیمانده آنها را با روش مکانیکی مثلا مسواک زدن خارج کنیم، نیازی به دهانشویه نیست؛ زیرا این مایع نمی تواند دندان ها را تمیز کند و فقط در موارد خاصی مثل ایجاد آفت برای ضدعفونی کردن ناحیه به کار می رود.

او بهترین و سالم ترین دهانشویه را آب نمک معمولی می داند و ادامه می دهد: نمی توان از کودک انتظار داشت خودش مسواک بزند یا نخ دندان بکشد و آب نمک غرغره کند و حتما باید والدین بر این کار نظارت کنند یا خودشان این کار را برای کودک انجام دهند تا دندان هایش سالم بمانند.

وی توصیه می کند: والدین باید مراقب باشند، فرزندشان تغذیه سالمی داشته باشد؛ چون در سلامت دندا ن ها اثر بسیار مهمی دارد. اگر کودکی طی روز مدام تنقلات و شیرینی بخورد، با وجود مسواک زدن مکرر، دندان هایش دچار مشکل خواهد شد؛ بنابراین جایگزین کردن مواد غذایی سالم، هم برای حفظ سلامت کودک و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha