سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹

در گذشته ازدواج بدون رابطه قبلی صورت می‌گرفت اما متاسفانه پسران جوان امروزی به دلیل برقراری روابط پیش از ازدواج، سلایق و توقعات‌شان تغییر كرده است.

افزایش سن ازدواج؛ فرهنگی یا اقتصادی؟
سلامت نیوز : آمارهای رسمی از 8میلیون جوان ایرانی آماده ازدواج سخن می‌گویند؛ اما این رقم در آمارهای غیررسمی به 12.5 میلیون نفر رسیده است و این یعنی میلیون‌ها جوان ایرانی به دلایلی چون شاغل نبودن یا نداشتن مسكن، همچنان مجرد و بیكار روز را به شب می‌رسانند و در انتظار تغییری در روزهای زندگی خود هستند تا پویایی، نشاط و انرژی جوانی خود را برای آینده‌ای بهتر به كارگیرند. اما این روزها كارشناسان به همه این دلایل، دلیل مهم‌تری را افزوده‌اند؛ دلیلی كه گویا بیشترین سهم را از به تاخیر افتادن ازدواج جوانان به‌گردن دارد. به گفته محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان، «عامل اصلی افزایش سن ازدواج، فرهنگی است نه اقتصادی.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ او اعلام كرده است: «برخلاف تصور بسیاری عامل اصلی افزایش سن ازدواج، مسائل اقتصادی نیست، چرا كه غربی‌ها جزو ثروتمندترین كشورها محسوب می‌شوند اما در زمینه ازدواج و خانواده بسیار مشكل‌ دارند و جمعیت آنها رو به اضمحلال است و به همین دلیل مسائل فرهنگی مهم‌ترین عامل افزایش سن ازدواج است و باید توجه ویژه‌ای به این امر شود.» هرچند تاكنون بسیاری از كارشناسان از «اینكه موضوع ازدواج در كشور فاقد متولی واحد است» انتقاد كرده بودند اما این بار عباسی نیز با گلایه از اینكه «یك درصد از بودجه ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید برای حمایت از جوانان و خانواده اختصاص یابد»، آن را ناكافی خوانده و می‌گوید: «مجاز شدن صرفا كافی نیست چرا كه ممكن است بعضی دستگاه‌ها این مسئولیت را اجرا نكنند. بحث ازدواج صرفا با كار یك دستگاه درست نمی‌شود، بحث ازدواج در دل جامعه باید پیگیری شود و لازم است که این موضوع را در تمام بسترهای اجتماعی، اداری و فرهنگی دنبال كنیم.»

وزیر ورزش یكی از مسائل مهم امروز دنیا را افزایش سن ازدواج و رویكرد فرهنگی به آن برشمرده و می‌گوید: «مسائل اقتصادی در اولویت دوم قرار دارد و باید بیشتر بر مسائل فرهنگی توجه شود چرا كه امروزه بسیاری از افراد كه شاغل هم هستند، مجرد زندگی می‌كنند. طبق آمارها دغدغه اصلی جوانان ازدواج است. بیشترین دغدغه جوانان از بین ازدواج، مسكن و اشتغال، ازدواج بوده و این امر حاكی از اهمیت ازدواج دارد و باید برای این نیاز فكری و ذاتی توجه ویژه شود.»

سن ازدواج در كلانشهرها بالاتر است

پیش از این محمدباقر پیشنمازی معاون فرهنگی و تربیتی وزیر ورزش و جوانان، نیز با اشاره به عامل فرهنگی در افزایش سن ازدواج گفته بود: «به‌نظر می‌رسد بعضی از افراد، جاذبه‌ها و شیرینی‌های بعد از ازدواج را قبل از ازدواج تجربه می‌كنند. به همین دلیل است كه ازدواج برایشان جذابیتی ندارد و علاقه به ازدواج هم كاهش می‌یابد. میانگین سن ازدواج بین روستاها، شهرهای كوچك و كلانشهرها نشان می‌دهد هرچه از محیط‌های كوچك به‌سمت محیط‌های بزرگ‌تر می‌رویم، سن ازدواج افزایش پیدا می‌كند. درواقع در محیط‌هایی كه نظارت بیشتری وجود دارد، پایبندی به اصول و اخلاق بیشتر است، حدود بهتر رعایت می‌شوند و اشتیاق به ازدواج هم بیشتر است.»

میانگین سن ازدواج به 27 سال رسید

چندی پیش دكتر محمداسماعیل مطلق، رئیس پیشین دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از افزایش سن ازدواج در كشور گفته بود: «8 میلیون جوان در كشور آماده ازدواجند. دولت باید مسئله مسكن و اشتغال آنها را حل كند و خانواده‌ها نیز باید از نظر فرهنگی و عاطفی كمك كنند تا این جوانان ازدواج كنند. خیرین نیز از نظر مالی كمك كنند تا جوانان برای ازدواج مشكل نداشته باشند.» به گفته او: «پیش از این میانگین سن ازدواج 21‌سال بود كه اكنون به 27 سال رسیده است. همچنین فاصله فرزند‌آوری پس از ازدواج بسیار طولانی شده است.»

12/5 میلیون جوان آماده ازدواج

آخرین آمارهای رسمی نشان می‌دهد كه ایران 26 میلیون جوان دارد و این یعنی 37 درصد از جمعیت كل كشور،‌16 تا 29 ساله هستند. دختران و پسرانی كه پر از انرژی و انگیزه پا به دوران جوانی می‌گذارند و هنوز چند سال نگذشته همه پویایی خود را از دست می‌دهند. به گفته دكتر امیرحسین بانكی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان «وجود

5/ 12 میلیون جوان مجرد و دم بخت، فرصت جوان بودن كشور را به یك تهدید مبدل كرده است.»

كارشناسان بزرگ‌ترین چاله‌هایی كه بر‌سر راه جوانان ایرانی سبز شده است را مشكلات مربوط به ازدواج و اشتغال دانسته‌اند. به همه اینها كه معضلات فرهنگی را هم اضافه كنید، نتیجه می‌شود سیلی از جوانان مجرد و جویای كار كه با مشكلات زیاد روزگار می‌گذرانند.

هیچ نهادی متولی ازدواج نیست

دكتر بانكی در گفت‌وگو با تهران امروز با تاكید بر اینكه نیاز اول جوانان ازدواج است، می‌گوید: «هیچ نهادی در كشور متولی ازدواج نیست.» به گفته او «بحران اصلی جوانان امروزی بحران جنسی است و هیچ راه‌حل دیگری به جز ازدواج در دین و فرهنگ ما ندارد. بنابراین باید همه تلاش دولتمردان در به‌وجود آوردن ساز و كاری باشد كه این نیاز جوانان از طریق شرعی و صحیح برآورده شود.»

اوبا اشاره به قصورهایی كه در این زمینه از سوی مسئولان دولتی وجود دارد، ادامه می‌دهد: «اول باید موانع ازدواج را در مطالعه‌ای گسترده بررسی كرد و بعد برای تك تك آن موانع راهكار ارائه كرد. بعد از آن هم این راهكارها را باید در قالب مصوبه و قانون اجرایی كرد.»

سلایق و توقعات تغییر كرده

در سال‌های گذشته برخی جامعه‌شناسان و روان‌شناسان نسبت به روابط دختران و پسران در جامعه هشدار داده‌اند. اتفاقی كه به گفته آنها بر به تاخیر افتادن ازدواج موثر است. دكتر بانكی بیشترین تقصیرها را به گردن معضلات فرهنگی می‌اندازد.

او می‌گوید: «در گذشته ازدواج بدون رابطه قبلی صورت می‌گرفت اما متاسفانه پسران جوان امروزی به دلیل برقراری روابط پیش از ازدواج، سلایق و توقعات‌شان تغییر كرده است.» به گفته او حتی جوانانی كه دست‌شان به دهن‌شان می‌رسد و شغل مناسب دارند هم این روزها تن به ازدواج نمی‌دهند چرا كه دوست دارند از زیر بار مسئولیت فرار كنند. او افزایش خانه‌های مجردی و روابط پیش از ازدواج را عاملی برای این مسئولیت‌گریزی عنوان كرده و می‌گوید: «متاسفانه چنین روابطی سبب شده كه جوانان دیگر برای ارضای نیازهایشان تن به این پیوند آسمانی ندهند.»

آمارهای غیررسمی 12.5 میلیون جوان را آماده ازدواج نشان می‌دهند. جوانانی كه به‌رغم استعداد بالقوه خود برای كار و فعالیت و همراه شدن با روند طبیعی زندگی یا با بیكاری دست و پنجه نرم می‌كنند یا هنوز تشكیل خانواده نداده‌اند. حالا كارشناسان می‌گویند این روزها معضلی بر آنهایی كه توانسته‌اند گلیم‌شان را از این آب بیرون بكشند، سایه انداخته است؛ معضلی كه به آن عامل فرهنگی در به تاخیر افتادن ازدواج می‌گویند. معضلی كه به گفته محمد عباسی،وزیر ورزش و جوانان، «عامل اصلی افزایش سن ازدواج است.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha