چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲

بسیاری از زوج هایی که بدون دریافت مشاوره و آموزش مهارت زندگی پا به عرصه زندگی مشترک می گذارند، با گذشت چند سال از آغاز زندگی مشترک، متوجه می شوند در انتخاب همسر دقت لازم را نداشته اند.

آخرین پل را خراب نکنیم
سلامت نیوز : اعصابش به شدت به هم ریخته بود، هیچ گاه فکر نمی کرد برای گرفتن طلاق توافقی هم لازم باشد این همه پله های دادگاه را بالا و پایین کند. اما دیگر همه چیز داشت تمام می شد. فقط مانده بود یکی دو جلسه مشاوره اجباری.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ حتی اسمش هم خنده دار بود. با خودش می گفت: «مگر مشورت اجباری هم می شود؟ آن هم برای من و همسرم که دیگر تحت هیچ شرایطی تحمل همدیگر را نداریم و برای جدا شدن و خلاص شدن از دست یکدیگر، لحظه شماری می کنیم. چه چیزی می تواند دوباره ما را به هم پیوند بزند؟ مگر ما بچه ایم که یک نفر بیاید و آشتی مان دهد؟ فقط یک حالت ممکن است و آن این که معجزه ای اتفاق بیفتد و دوباره برگردیم به روزهای نخست زندگی و مسیری دیگر را انتخاب کنیم ...»

دقایق اول مشاوره فقط به در و دیوار نگاه می کرد. یک گوشش در بود و دیگری دروازه. هیچ مشارکتی در بحث نداشت و فقط گاهی با بله یا خیر، به سوالات مشاور پاسخ می داد اما طولی نکشید که جذب صحبت های مشاور شد. خیلی هم بیراه صحبت نمی کرد. تصمیم گرفت برای آخرین بار، برای نجات زندگی اش تلاش کند، حتی اگر باز هم تصمیم شان جدایی بود حداقل بعدها حسرت نمی خورند و از تصمیم خود پشیمان نمی شوند، چرا که دیگر همه گزینه ها را امتحان کرده بودند.

***

بر اساس آن چه کارشناسان حوزه اجتماعی و مشاوران خانواده می گویند، مشاوره پیش از طلاق می تواند بسیاری از زوجین را از گرفتن طلاق منصرف کند. این ادعا را می توان با حضور در یکی از مراکز مشاوره پیش از طلاق بررسی کرد.

ای کاش پیشگیری می کردم

حامد ۳۵ساله و مهندس برق است. او ۱۲سال پیش و در دوران دانشجویی با همکلاسی اش ازدواج می کند. درباره زندگی اش می گوید: «به قول معروف با یک نگاه عاشق و معشوق یکدیگر شدیم و چیزی نگذشت که سر سفره عقد نشستیم و بعد از آن هم زندگی مشترک خود را آغاز کردیم. روزها و ماه های اول ازدواج به خوبی و خوشی می گذشت اما به تدریج اختلافات ما جدی و جدی تر شد و دعواهایمان رنگ و بویی دیگر گرفت. احترامی که برای یکدیگر قائل بودیم روز به روز و با هر دعوا کمتر و کمتر می شد.

اگر دفعات اول فقط چند ساعت یا نهایت یک روز قهر می کردیم و تحملش برایمان سخت بود اما به تدریج قهرهایمان نیز طولانی تر شد، طوری که اگر یک هفته هم با یکدیگر صحبت نمی کردیم برایمان اهمیت نداشت...»حامد که اکنون اهمیت مشاوره را با تمام وجود درک کرده است، ادامه می دهد: «حالا معتقدم ای کاش همان سال های زندگی و پس از به وجود آمدن اختلافات جزئی برای برطرف کردن آن ها اقدام می کردم و اجازه نمی دادم همه آن مشکلات روی هم تلنبار شود. ای کاش از بروز این همه درگیری و اختلاف پیشگیری می کردم تا کارم به این جا نرسد. »

فکر می کردم خیلی می فهمم

او درباره تأثیرگذاری مشاوره پیش از طلاق هم می گوید: «وقتی دیدم دیگر هیچ کاری از دستم بر نمی آید و حتی به خاطر فرزندانم نیز نمی توانم این زندگی را تحمل کنم، تصمیم به جدایی گرفتم. در این مدت خانواده و برخی دوستانم سعی کردند مرا از تصمیمم منصرف کنند اما تصور من این بود که آدم عاقل و بالغی چون من، بهتر از هر فرد دیگری درد زندگی و البته درمان آن را می داند. پس تصمیمی که گرفته ام بی تردید درست است، اما وقتی به پیشنهاد پدرم به مشاور مراجعه کردم، پس از چند جلسه دید تازه ای نسبت به زندگی مشترک، طلاق و البته زندگی پس از طلاق پیدا کردم. چیزهایی را یاد گرفتم و به آن عمل کردم که تا پیش از این یا از آن ها آگاهی نداشتم یا باورشان نداشتم. البته همسرم نیز در این راه و تلاش برای حفظ زندگی مشترک همکاری کرد.

فرآیندی برای حل مسئله

یک مشاور خانواده نیز درباره اهمیت مشاوره پیش از طلاق می گوید: بسیاری از زوج هایی که بدون دریافت مشاوره و آموزش مهارت زندگی پا به عرصه زندگی مشترک می گذارند، با گذشت چند سال از آغاز زندگی مشترک، متوجه می شوند در انتخاب همسر دقت لازم را نداشته اند. محمدی یکی از دلایل افزایش آمار طلاق را آشنا نبودن اعضای خانواده با آموزش های برطرف کردن مسائل زندگی و مهارت های آن می داند و ادامه می دهد: متأسفانه در برخی موارد در جامعه ما دختران و پسران بدون مطالعه و آگاهی کافی تحت تأثیر احساسات و بدون دقت در ابعاد گوناگون جسمی، روانی و اخلاقی یکدیگر با هم ازدواج می کنند غافل از این که حتی در بهترین شرایط، خوب بودن دلیل بر «جور بودن» زوج های جوان نیست.

وی با بیان این که یکی از دلایل عمده بروز طلاق در سال های نخست زندگی مشترک وجود تضادهای فکری و فرهنگی بین زن و مرد است، می افزاید: با توجه به شیوه های زندگی نوین و پیچیده تر شدن شرایط زندگی، افراد با فشارهای حاصل از آن مواجه می شوند و مشاوره در این بین فرآیندی است که راهکارهای مناسب برای سازگاری افراد با این شرایط و مدیریت استرس را فراهم می سازد. علاوه بر این شرایط پیچیده زندگی موجب نیاز افراد به دریافت اطلاعات مناسب در زمینه های مختلف می شود که مشاوره پیش از طلاق می تواند در راهنمایی خانواده ها واطلاع رسانی و برطرف کردن مسائل خانوادگی تأثیرگذار باشد.

نقش ۴۰درصدی مشاوره در کاهش طلاق

همان طور که برای یک سفر چند روزه خودروی خود را از همه نظر چکاپ می کنیم و حتی مشکلات ریز و غیراساسی آن را تعمیر می کنیم، برای زندگی و ادامه این سفر پرفراز و نشیب هم باید تدابیری بیندیشیم.دکترسیدحسن موسوی چلک با بیان این مطلب به خراسان می گوید: لزوم دریافت مشاوره قبل از بروز آسیب، هنگام طلاق و حتی پس از گرفتن طلاق ضروری است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران می افزاید: از سال ۷۸ طرحی توسط سازمان بهزیستی کشور برای کاهش آمار طلاق با همکاری قوه قضاییه آغاز شد و هدف از اجرای آن این بود که مددکاران اجتماعی در کنار قضات خانواده حضور داشته باشند تا زوجین بتوانند تصمیم درستی بگیرند. به گفته وی، در سال های اخیر مشاوره پیش از طلاق توانسته است در ۴۰درصد موارد، سازش را جایگزین طلاق کند. موسوی چلک همچنین به نقش ریش سفیدان و بزرگان خانواده در این زمینه اشاره می کند و می گوید: متأسفانه با وجود این که در دین مبین اسلام هم در این باره تأکید زیادی شده است اما متأسفانه به دلیل تغییر ساختارهای خانواده جایگاه این افراد ضعیف تر شده است.

پیش به سوی مشاوره های ارزان

اما سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است هزینه های بالا و سرسام آور مشاوره باعث شده است برخی از زوجین، قید دریافت مشاوره را بزنند و عطایش را به لقایش ببخشند. دکترسلیمان عباسی در این باره به خراسان می گوید: در دین اسلام درباره مشکل طلاق احکام و راهکارهای خوبی ارائه شده است که یکی از آن ها مشورت با افراد متخصص است، اما متأسفانه به دلیل هزینه بالای مشاوره، برخی زوجین از دریافت مشاوره برای حل اختلافات خود امتناع می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحت پوشش بیمه در آمدن خدمات مشاوره ای می تواند به این موضوع کمک کند، می گوید: قبل از این که ما بخواهیم خدمات مشاوره ای اعم از مشاوره ازدواج یا طلاق را تحت پوشش بیمه ها در آوریم، بهتر است مراکز مشاوره ای در سایر شهرستان ها ایجاد کنیم و با پرداخت حق الزحمه به مشاوران، هزینه زوجینی را که قصد دریافت مشاوره دارند کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha