درمان‌های سرطان در طول سال‌های اخیر بسیار تغییر کرده است. افراد بیشتری از سرطان زنده مانده‌اند و این بدین معناست که بسیاری از زنان و مردان مبتلا به سرطان می‌توانند امیدوار به بهبود وضعیت زندگی و پدر و مادر شدن بعد از سرطان باشند.

آیا بعد از سرطان میتوان بچه‌دار شد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کانسر سنتر ابتلا به سرطان به این معنا نیست که نمی توانید بچه دار شوید .اکثر افراد مبتلا به سرطان، خیلی بیشتر در سنین بالاتر از سنی که قصد بچه دار شدن دارند، تشخیص سرطان را دریافت می کنند. میانگین سنی افراد در هنگام تشخیص سرطان 66 سال است. با این حال، نزدیک به 10 درصد از همه بیماران - بیش از 150000 نفر در سال - هنوز آنقدر جوان هستند که در زمان تشخیص، تصمیم دارند بچه دار شوند. بسیاری از این بیماران درمان هایی دریافت می کنند که ممکن است بر باروری آنها تأثیر بگذارد.

اینکه گفته شود سرطان دارید و ممکن است در اثر درمان قدرت باروری خود را از دست بدهید، می تواند ناراحت کننده باشد. خوشبختانه، گزینه های مختلفی برای حفظ باروری برای افراد مبتلا به سرطان که مایل به بچه دار شدن هستند، وجود دارد.

درمان سرطان چه تاثیری بر باروری دارد؟

احتمال آسیب باروری ناشی از درمان سرطان به عوامل مختلفی از جمله سن و وضعیت باروری در هنگام تشخیص، جنسیت، نوع و مرحله سرطان ، نوع درمان، طول مدت و دوز داروی درمان بستگی دارد.

برای مردان ، درمان سرطان ممکن است بر کمیت، سرعت و شکل طبیعی اسپرم تأثیر بگذارد. برای زنان ، درمان سرطان ممکن است به تخمک ها و اندام های تناسلی آسیب برساند یا بر تعادل هورمونی بدن تأثیر بگذارد.

موارد زیر برخی از راه هایی است که سرطان ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد:

  • خود سرطان: برخی از مردان مبتلا به سرطان هایی مانند سرطان بیضه و لنفوم هوچکین به دلیل اثرات مستقیم تومور نابارور می شوند.

  • جراحی: جراحی قسمت‌هایی از دستگاه تناسلی (به عنوان مثال، برداشتن تمام یا بخشی از تخمدان‌ها، رحم یا دهانه رحم زن، جراحی روی بیضه‌ها یا پروستات مرد) ممکن است باعث ناباروری شود. گاهی اوقات جراحی ممکن است باعث ایجاد اسکار در لوله های فالوپ شود که می تواند از حرکت تخمک برای رسیدن به اسپرم جلوگیری کند. برخی دیگر از انواع جراحی برای مردان (به عنوان مثال، برداشتن غدد لنفاوی در لگن) ممکن است به اعصاب آسیب برساند و مشکلاتی در انزال ایجاد کند.
  • شیمی درمانی: بسته به نوع و دوز داروهای مورد استفاده، شیمی درمانی ممکن است به تخمک زن یا اسپرم مرد آسیب برسد یا از بین برود، تولید اسپرم کاهش دهد یا تحرک اسپرم را محدود کند. همچنین ممکن است بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر بگذارد و باعث توقف تخمک گذاری یا یائسگی زودرس شود.
  • پرتودرمانی: بسته به دوز و محل، پرتودرمانی در ناحیه لگن ممکن است به تخمک‌های زن آسیب برساند یا از بین ببرد و باعث یائسگی زودرس شود یا به رحم آسیب برساند و حفظ بارداری را دشوار کند. برای مردان، تشعشع به بیضه یا نزدیک آن ممکن است به تولید اسپرم آسیب برساند. تابش به مغز (به عنوان مثال، غده هیپوفیز) ممکن است با تداخل در تولید طبیعی هورمون، بر باروری زنان و مردان و بر عرضه تخمک یا تعداد اسپرم تأثیر بگذارد.
  • سایر درمان‌ها: پیوند سلول‌های بنیادی ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد، زیرا این روش معمولاً شامل دوزهای بالای شیمی‌درمانی و گاهی پرتودرمانی است. هورمون درمانی گاهی اوقات می تواند بر باروری تأثیر بگذارد، اما معمولاً موقتی است.

گزینه های حفظ باروری

اگر می خواهید گزینه های خود را برای بچه دار شدن در آینده حفظ کنید، طیف وسیعی از گزینه های حفظ باروری وجود دارد که عبارتند از:

  • بانک های اسپرم
  • انجماد تخمک
  • هورمون درمانی
  • تخمک اهدایی
  • جراحی حفظ باروری
  • رحم جایگزین

گزینه‌های حفظ باروری ممکن است برای همه مناسب نباشد، و گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که فهرست نشده‌اند. برخی از گزینه‌ها ممکن است زمان‌بر و پرهزینه باشند و ممکن است چالش‌های دیگری را برای افراد مبتلا به سرطان ایجاد کنند، مانند تاخیر در درمان سرطان یا خطر رشد تومور.

تشکیل خانواده پس از درمان سرطان

بسیاری از بهبود یافتگان سرطان پس از درمان می توانند به طور طبیعی باردار شوند. مردانی که در نتیجه درمان سرطان عملکرد اسپرم خود را از دست می دهند، اغلب در نهایت باروری را به دست می آورند ولی در اکثر موارد برای زنان گاهی دشوارتر است.

اغلب به زنان توصیه می شود قبل از تلاش برای باردار شدن پس از پایان درمان ، شش ماه یا بیشتر صبر کنند، زیرا ممکن است تخمک ها در اثر قرار گرفتن در معرض پرتو درمانی و شیمی درمانی آسیب ببینند. برخی از پزشکان توصیه می کنند تا دو سال قبل از اقدام برای باردار شدن صبر کنید تا مطمئن شوید که سرطان عود نمی کند. همچنین، زنان اغلب در دوران بارداری نیاز به نظارت دقیق دارند.

نکاتی برای رسیدگی به نگرانی های باروری در طول مراقبت از سرطان

گفتن اینکه شما به سرطان مبتلا هستید و درمان مورد نیاز ممکن است بر توانایی شما برای داشتن فرزند تأثیر بگذارد می تواند برای شما ناراحت کننده باشد اما این مهم است که بفهمید شما در این راه تنها نیستید.

پیش از اقدام از خود سوال بپرسید

اگر در معرض خطر ناباروری هستید، از خود سؤالاتی بپرسید تا احساسات خود را در مورد فرزند داشتن بهتر درک کنید. آیا همیشه دوست داشتید بچه دار شوید؟ آیا مطمئن نیستید که چند فرزند می خواهید، اما میدانید که برایتان داشتن فرزند مهم است؟ چه احساسی نسبت به داشتن فرزندی دارید که از نظر ژنتیکی به شما مرتبط نیست؟ آیا تمایل به استفاده از اسپرم یا جنین اهدایی دارید؟

با پزشک خود روراست باشید

در صورت امکان، قبل از شروع درمان، در مورد نگرانی های مربوط به باروری با پزشک خود صحبت کنید. بپرسید که چگونه درمان سرطان ممکن است بر باروری شما تأثیر بگذارد. در مورد گزینه هایی برای محافظت از باروری خود قبل و در طول درمان اطلاعات کسب کنید. بپرسید که آیا می توان کاری برای کاهش اثرات درمان بر باروری انجام داد یا خیر.

با همسر خود ارتباط برقرار کنید

اگر ازدواج کرده اید، ممکن است شما و همسرتان هنوز آماده تشکیل خانواده نباشید. به همسرتان بگویید که چه احساسی نسبت به بچه دار شدن دارید و بپرسید که شریک زندگی تان چه احساسی دارد.

گزینه های حفظ باروری خود را جستجو کنید. در صورت امکان، قبل از درمان، در مورد گزینه های حفظ باروری خود بیاموزید. برای ارزیابی گزینه های باروری، ریسک ها و موفقیت های هر کدام را در نظر بگیرید. در حال حاضر، کاربردی ترین گزینه، بانک اسپرم برای مردان و فریز کردن تخمک برای زنان است. یادگیری در مورد همه گزینه های موجود می تواند به شما کمک کند تا در مورد انتخاب های خود احساس بهتری داشته باشید.

از آنچه برای شما مهم است محافظت کنید

اگر همیشه می خواستید بچه دار شوید، اجازه ندهید دیگران از جمله تیم پزشکی شما این تمایل را به حداقل برسانند. گاهی اوقات ناباروری مرتبط با سرطان آنطور که باید مورد بحث قرار نمی گیرد. با این حال، شما همچنان حق دارید از توانایی خود برای داشتن فرزند در آینده محافظت کنید.

چالش ها را در نظر بگیرید

هنگام تحقیق در مورد گزینه های حفظ باروری، به خاطر داشته باشید که بسیاری از این اقدامات گران هستند و ممکن است تحت پوشش بیمه درمانی نباشند. همچنین، برخی از گزینه ها زمان بر هستند و ممکن است نتوانید درمان را تا زمانی که نیاز دارید به تعویق بیندازید.

به دنبال منابع باشید

از پزشک خود در مورد منابع باروری و ارجاعات موجود، مانند متخصصان غدد ، بانک های اسپرم و تخمک و مراکز فرزندخواندگی سوال کنید. با یک مشاور باروری صحبت کنید یا به یک گروه پشتیبانی بپیوندید.

با خطرات بارداری آشنا شوید

با پزشک خود در مورد زمان مناسب برای شروع بارداری صحبت کنید. پزشک به شما توصیه خواهد کرد در طول درمان سرطان از بارداری خودداری کنید، زیرا برخی از درمان ها ممکن است باعث نقص مادرزادی یا آسیب به جنین در حال رشد شوند. همچنین، لازم باشد برای جلوگیری از سقط جنین یا زایمان زودرس، مدتی پس از درمان صبر کنید.

تسلیم نشو

اگر همیشه آرزوی داشتن فرزند را داشته‌اید و درمان را بدون انجام روش‌های حفظ باروری به پایان رسانده‌اید، به این معنی نیست که دیگرنمی‌توانید بچه دار شوید. اگر نمی توانید به طور طبیعی باردار شوید، ممکن است تصمیم بگیرید که به دنبال رحم جایگزین یا فرزندخواندگی باشید. بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن اینکه آیا می توانند فرزند داشته باشند یا خیر، فرزندخواندگی را انتخاب می کنند.

سؤالات دیگری که من باید در مورد باروری از پزشکم بپرسم چیست؟

اگر نگرانی در مورد باروری دارید با پزشک و تیم درمانگر خود در مود آن صحبت کنید. در این جا تعدادی از سؤالاتی که برای شروع به شما کمک خواهند کرد آورده شده است.

  • اگر من تصمیم به داشتن فرزند داشته باشم آیا سلول‌های سرطانی به او منتقل خواهد شد؟
  • چگونه درمان من بر توانایی‌ام بر باروری تأثیر می‌گذارد؟
  • آیا درمان سرطان نوعاً باعث ناباروری می‌شود؟
  • چگونه متوجه شوم که بعد از درمان نابارور هستم یا نه؟
  • آیا روشهایی وجود دارد که به من کمک کند تا در آینده باروری خود را حفظ کنم؟
  • بهترین روش برای حفظ باروری از نظر شما (پزشک) چیست؟
  • کدام روش برای من ایمن‌ترین روش است.
  • آیا می‌توان درمان من را تغییر داد و یا به تأخیر انداخت تا باروری من حفظ گردد؟
  • آیا روش‌های حفظ باروری بر بقای من در کل تأثیر می‌گذارد؟
  • چه مدت بعد از درمان سرطان باید صبر کنم، قبل از این که تلاشی برای حامله شدن بکنم؟
  • آیا حاملگی بعد از سرطان و درمان‌های آن برای من ایمن است؟
  • کجا می‌توانم مؤسسه‌هایی را که روشهایی برای حفظ باروری‌ام پیشنهاد می‌دهند بیابم؟

در مورد سرویس‌های سلامت روان چه؟

تفکر در مورد سرطان و یا باروری ممکن است باعث افسردگی و ناراحتی شما گردد. این نوع احساسات طبیعی است. متخصص سلامت و روان می‌تواند به شما کمک کند که با تشخیص سرطان و با احساساتتان در مورد باروری کنار آیید.

یک متخصص همچنین به شما برای کنار آمدن با احساس گناه، خشم از دست دادن و ناتوانی کمک می‌کند. درمانگر شما باید اثر سرطان بر باروری را درک کرده و به شما برای تفکر در مورد روش‌های پدر و مادر شدن کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رويا ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    73 7
    با سلام و ممنون از سايت مفيد تان خواهرم مدت ٦سال است كه ازدواج كرده و سال دم باردار شد كه جنين در سه ماهگى سقط شد ٦ماه بعد متوجه شد كه همسرش مبطلا به لوسمى از نوع خفيف است مدت ٤سال است كه قرص مصرف مى كند ،آيا خواهرم با اين شرائط مى تواند بار دار شود؟او نگران است ممكن است فرزندش نيز مبتلا شود ،ايا باردارى براى آنها توصيه مى شود خواهش مى كنم راهنمايي كنيد.
  • بهار ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    45 7
    باسلام دوستم دراواخر بارداری متوجه شد سرطان خون دارد واین. باعث شد در دوره اول شیمی درمانی که 12روز بعد از زایمان انجام شد دارفانی را وداع گفت.ایا ممکن است سرطان خدایی نکرده وارد خون بچه هم شده باشه البته بچه الان یک ماه دارد .