سلامت نیوز : یک متخصص مغز و اعصاب گفت: با توجه به این که نرخ سالمندی در جامعه رو به افزایش است سایر ریزفاکتورهای مرتبط به آلزایمر نیز بیشتر در افراد بروز می‌کند که این باعث افزایش شیوع بیماری آلزایمر شده و مشکلات جدی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.

دکتر فرشاد شریفی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: بر اساس آخرین مطالعه‌ای که در سال 2010 در سطح جهان انجام شد، تعداد افرادی که در ایران دچار آلزایمرهستند 240 تا 250 هزار نفر است که سالانه نیز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: نرخ سالمندی در جامعه در حال افزایش است و سایر ریزفاکتورهای مرتبط به آلزایمر نیز بیشتر در افراد بروز می‌کند این باعث افزایش شیوع بیماری آلزایمر می‌شود که مشکلات جدی را در جامعه ایجاد می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه گفت: با توجه به این که به نظر می‌رسد میزان شیوع دمانس نسبت به افراد جامعه چندان زیاد نیست اما این بیماری بار روانی زیادی را به خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌کند چرا که این افراد دچار اختلال عملکردی می‌شوند.

وی در این رابطه افزود: مراقبت از سالمندانی که دچار آلزایمر هستند هزینه‌های بالایی دربر دارد. به طور مثال در سال 2010، 604 میلیارد دلار در جهان برای بیماران آلزایمرهزینه شده است که معادل درآمد ناخالص ملی کشوری همچون ایران است.

شریفی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این هزینه برعهده خانواده‌هاست، ادامه داد: این هزینه بیشتر شامل هزینه‌های نگهداری بوده و هزینه‌های دارو و درمان چندان زیاد نیست.

وی تصریح کرد: در کشورهای در حال توسعه 70 درصد هزینه‌های نگهداری سالمندان مبتلا به بیماری‌های دمانس غیرمستقیم و تنها 30 درصد هزینه‌ها به صورت مستقیم برای بیماران صرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha