شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 87676

با مرور هزینه‌های درمانی دهان و دندان در كلینیك‌ها و مطب‌های دندانپزشكی و باتوجه به اینکه قیمت بسیاری از تجهیزات و مواد دندانپزشكی سر به فلك كشیده است ، قطعا شما هم به این نتیجه می‌رسید که بهترین روش، مراقبت‌ و پیشگیری از ابتلای دهان و دندان به بیماری است.

سلامت دهان و دندان به روش سنتی
سلامت نیوز : با مرور هزینه‌های درمانی دهان و دندان در كلینیك‌ها و مطب‌های دندانپزشكی و باتوجه به اینکه قیمت بسیاری از تجهیزات و مواد دندانپزشكی سر به فلك كشیده است ، قطعا شما هم به این نتیجه می‌رسید که بهترین روش، مراقبت‌  و پیشگیری از ابتلای دهان و دندان به بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ شاید خالی از لطف نباشد كه با ما سری به حجره عطاری‌ها بزنید و به رسم مردمان گذشته از گیاهان دارویی و مواد طبیعی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان استفاده كنید .

چوب مسواك

هزینه‌ جرم‌گیری دندان را پس‌انداز كنید

اگر به تازگی برای جرم‌گیری به مطب دندانپزشكی مراجعه كرده ‌باشید، می‌دانید كه هزینه یك جرم‌گیری ساده رقمی حدود 50 تا 100 هزار تومان برای شما تمام می‌شود در حالی كه به سادگی می‌توانید با صرف هزینه بسیار اندكی از نزدیك‌ترین عطاری به منزل‌تان اصیل‌ترین و موثر‌ترین مسواك چوبی را تهیه كنید. البته این به آن معنا نیست كه سه نوبت مسواك زدن روزانه را فراموش كنید. چوب مسواك از شاخه‌های درختی‌ به نام مسواك تهیه می‌شود كه نه تنها در جنوب ایران بلكه در كشورهای مصر و هند نیز به وفور یافت می‌شود. چوب این درخت علاوه بر آنكه اثر ضدمیكروبی دارد می‌تواند با كمك فلورایدی كه در ساقه‌هایش وجود دارد 

بسیاری از میكرو ارگانیسم‌های غیرهوازی را كه موجب پوسیدگی دندان می‌شود بردارد و یك جرم‌گیر بسیار عالی محسوب می‌شود. استفاده از چوب مسواك به صورت مستمر و طولانی یكی از بهترین روش‌هاست كه شما را برای همیشه از جرم‌گیری دندان نجات دهد. در برخی از منابع طب سنتی به این نكته اشاره شده كه غرغره كردن جوشانده چوب مسواك نیز می‌تواند در تقویت و ضدعفونی كردن دهان به ویژه لثه‌ها موثر باشد. تنها مراقب باشید  از چوب مسواك هر شب به آرامی برای جرم‌گیری و پاكسازی دندان‌ها استفاده كنید.

جفت بلوط

اگر نگران سستی دندان های‌تان هستید

 به هر عطاری كه سر بزنید و جفت بلوط بخواهید پوسته‌های نازك و قهوه‌ای رنگی را به شما نشان می‌دهد كه خاصیت قابض بودن آنها بسیار معروف است. این پوسته‌های نازك كه مانند ورقه‌ای مینیاتوری هستند همان پوستی است كه میان پوست سخت بلوط و مغز آن قرار می‌گیرد. حتی خودتان می‌توانید در فرصت‌هایی كه برای گشت‌وگذار به جنگل می‌روید بلوط جمع‌ كنید و جفت بلوط را جدا كنید. غرغره دهان با جوشانده‌ جفت بلوط اثرات بسیار معجزه‌آسایی در پیشگیری از سستی لثه‌ها و لق شدن دندان‌ها دارد. این جوشانده به دلیل خاصیت قابضی كه دارد می‌تواند به بهبود هرچه سریع‌تر آفت‌ها و زخم‌های دهانی نیز كمك كند و موجب كاهش میزان عفونت‌های موجود در دهان شود.

پوست‌ انار

برای شما كه لثه‌های‌تان خونریزی می‌كند

اگر هنگام مسواك زدن با خونریزی لثه‌ها مواجه می‌‌شوید، می‌توانید از یكی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین گیاهان دارویی برای این كار استفاده كنید. دارویی كه جدا  از بر آنكه می‌توانید از عطاری‌ها تهیه كنید به‌راحتی می‌توانید آن را در خانه تهیه كنید. پوست انار یكی از ارزان‌ترین داروهای گیاهی است كه بهترین تاثیرگذاری را در درمان خونریزی لثه‌ها دارد. استفاده از جوشانده پوست انار برای شست‌وشوی دهان و دندان‌ها بهترین روش برای بهبود سستی لثه‌ها و خونریزی آنها هنگام مسواك زدن است. در كنار پوست انار، گل درخت انار و همین‌طور آب طبیعی به دست آمده از دانه‌های سرخ انار نیز همین خاصیت را دارد و می‌تواند انواع عفونت‌ها و زخم‌های دهانی را ترمیم كند.

ختمی

سوزش ناشی از آفت را كاهش می‌دهد

آفت یا زخم‌های دهانی یكی از سخت‌ترین مشکلات دهان و دندان هستند. گاهی این سوزش و درد به حدی می‌رسد كه فرد توانایی نوشیدن یا خوردن غذا و خوراكی‌ها را از دست می‌دهد. شست‌وشوی دهان با عرق ختمی یا جوشانده به‌دست آمده از آن علاوه بر آنكه موجب خنك شدن فضای دهان و كاهش میزان سوزش زخم‌ها و آفت‌های دهانی می‌شود مانند یك مسكن قوی دردهای ناشی از بروز آفت و زخم‌ها را تسكین می‌دهد. علاوه بر جوشانده گل ختمی، جوشانده یا عرق تخم خرفه و گل پنیرك هم برای بهبود آفت و تسكین دردها و سوزنش ناشی از آن مناسب است.

گل میخك

لیدوکائین طبیعی

عرق گل میخك از آن دست داروهای گیاهی است كه پیشنهاد می‌كنیم حتما در خانه داشته باشید. اگر در موقعیتی نامناسب دندان‌درد سراغ‌تان آمد و امان‌تان را برید می‌توانید با غرغره كردن عرق گل‌میخك و نگه‌ داشتن آن در دهان تا حد زیادی شدت درد را كم كنید و به آرامش برسید. به جای استفاده از عرق گل میخك می‌توانید از عصاره یا جوشانده گل میخك هم استفاده كنید. گل میخك را خریداری كنید و هر زمان كه درد سراغ‌تان آمد دو قاشق از آن را با دو لیوان آب بجوشانید تا یك لیوان باقی بماند سپس با جوشانده باقی‌مانده و سرد شده دندان‌ها را خوب شست‌وشو دهید و برای دقایقی جوشانده را در دهان نگه دارید. البته این نكته را فراموش نكنید كه در اولین فرصت برای پیگیری علت دردتان با یك دندانپزشك مشورت كنید و دلیل درد را جویا شوید.

دانه رازیانه

برای دهان‌های بدبو

اگر موقع حرف زدن متوجه شدید كه دوستان‌تان یك گام به عقب برمی‌دارند، باید گوش به‌زنگ باشید كه یك جای كار می‌لنگد. شاید ایراد از دهان‌تان است كه بوی بدی می‌دهد. بوی بد دهان یا به دلیل عفونت‌های لثه ایجاد می‌شود یا به دلیل مصرف خوراكی‌های پرادویه و پیاز. در مورد اول بهتر است پیش از هر چیز علت عفونت لثه‌ها را در مراجعه به دندانپزشك جویا شوید و اگر راه‌حلی گیاهی برای آن وجود داشت آن را دنبال كنید. اما در مورد دوم به شما توصیه می‌كنیم كه در اولین فرصت از نزدیك‌ترین عطاری دانه‌های رازیانه یا انیسون تهیه كنید و بعد از هر وعده غذایی 2 تا 3 عدد از این دانه‌ها را در دهان بجوید. اما اگر اختلال در عملكرد دستگاه گوارش و كبد مشكل بوی دهان‌تان را موجب شده پیشنهاد می‌كنیم دمنوش رازیانه كه با دارچین معطر شده را روزانه میل كنید تا از شر این بوی بد رها شوید.

تخم گشنیز

با برفک خداحافظی کنید

یكی دیگر از گیاهان دارویی كه باید در آشپزخانه‌تان داشته باشید تخم گشنیز است. تخم گشنیز دارویی معجزه‌آسا برای درمان برفك‌های دهانی است و هم در بزرگسالان و هم در نوزادان موثر است. برای درمان برفك بزرگسالان علاوه بر آنكه می‌توان از عصاره‌های صنعتی تهیه شده از تخم گشنیز استفاده كرد، می‌توان جوشانده تخم گشنیز را پس از سرد شدن چندین بار غرغره كرد و این كار را چند روز متوالی تكرار كنید تا برفك دهان برطرف شود. اما در مورد نوزادان به دلیل حساسیت و توان اندك سیستم ایمنی آنها توصیه می‌شود حتما از عصاره صنعتی تهیه شده از تخم گشنیز كه در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های گیاهان دارویی فروخته می‌شود، استفاده كنید. برای استفاده از این عصاره كافی است یك قطره از آن را روی پنبه گوش‌پاك‌‌كن بریزید و آن را به آرامی روی برفك‌های دهانی نوزاد یا كودك بزنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha