معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه 24 میلیون نفر از جمعیت کشور کم تحرک هستند که این عامل زمینه ساز بروز بیماری ها است از مرگ سالانه 91 هزار نفر بر اثر سکته های قلبی خبر داد.

 24 میلیون نفر از جمعیت کشور کم تحرکند/زنگ خطر مرگ سالانه 91 هزار نفر بر اثر سکته قلبی شنیده نمی شود
سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه 24 میلیون نفر از جمعیت کشور کم تحرک هستند که این عامل زمینه ساز بروز بیماری ها است از مرگ سالانه 91 هزار نفر بر اثر سکته های قلبی خبر داد.

دکتر علی‌اکبر سیاری در چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت:« هرم جمعیتی کشور در بهترین شرایط قرار دارد. این شرایط شکوفایی جمعیتی از 10 سال قبل شروع شد و 30 سال فرصت داریم که شرایطی ایجاد کنیم که این جمعیت وارد بازار کار شود که البته 8 سال از این مدت گذشته است. به دلیل اینکه رشد ناخالص ملی منفی 5.8 بوده است نتوانسته ایم شرایط را برای این جمعیت فعال فراهم کنیم و نگرانیم قبل از اینکه توسعه اتفاق افتد بار سنگین سالمندی به کشور اضافه شود. »

وی با بیان اینکه بدترین حادثه در هر خانواده ای مرگ نابهنگام یکی از اعضای خانواده است، گفت:« سالانه 270 مادر باردار در کشور فوت می کنند که برای فوت مادری که بر اثر حاملگی فوت می کند زنگ خطرها به صدا در می آید و کمیته ای برای بررسی علت آن تشکیل می شود اما برای 380 هزار مرگی که 91 هزار مورد آن مربوط به سکته قلبی است هیچ زنگ خطری به صدا در نمی آید چرا که اولویت ها را تشخیص نداده ایم.»

معاون بهداشتی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد:« تخت های ICU و CCU در بیمارستان ها را به سرعت توسعه می دهیم اما بازار پیشگیری از بیماری ها راکد است چون درآمدی ندارد.»

وی ادامه داد:« آمار مرگ بر اثر حوادث در کشور رو به کاهش است اما باز هم رقم بالایی است و هر هفته 300 نفر در کشور بر اثر حوادث جان خود را از دست می دهند چرا که حوادث مانند سوء تغذیه حادثه ای خاموش است.»

دکتر سیاری با اشاره به استعمال دخانیات به عنوان یکی دیگر از عوامل خطر مرگ و میر در کشور است، گفت: حدود 10 درصد از جمعیت 64 تا 15 ساله یعنی چیزی حدود پنج میلیون نفر سیگار استعمال می کنند و سالانه 11 هزار مرگ مرتبط با سیگار در کشور داریم.»

وی گفت:« 24 میلیون نفر از جمعیت کشور کم تحرک هستند که بسیاری از بیماری ها نظیر دیابت، چاقی، فشارخون بر اثر کم تحرکی بروز می کند. مصرف میوه و سبزی در 88 درصد از مردم کمتر از میزان توصیه شده است که البته سبزی های موجود یا آلوده به فلزات سنگین اند یا از آب های آلوده آبیاری شده اند.»

دکتر سیاری با بیان اینکه بالاترین آمار دیابت در مردم یزد است، گفت:« متاسفانه هیچ برنامه ای به صورت فعال برای کنترل این مسئله وجود ندارد.»

وی همچنین به مرگ و میر 81 هزار نفر در کشور بر اثر ابتلا به فشار خون اشاره کرد و گفت:« هیچ برنامه مشخصی برای کنترل این بیماری در مردم نداریم. بسیاری از مردم از ابتلای خود به این بیماری بی خبر هستند در حالی که فشارخون بالا با مرگ زودرس در ارتباط است.»

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه قندخون و کلسترول بالا دو ریسک فاکتور مهم در مرگ و میر های جمعیت کشور هستند، خاطرنشان کرد:« 30 تا 35 هزار مرگ در کشور مرتبط با این دو ریسک فاکتور است که همت می طلبد بررسی شود چه باید کنیم تا این ریسک فاکتورها را کنترل و 10 سال به عمر مردم افزایش دهیم. متاسفانه برای هزاران نفری که 10 تا 20 سال زودتر فوت می کنند هیچ برنامه ای وجود ندارد.»

وی در پایان گفت:« عمده بار بیماری ها در کشور ناشی از سه عامل مشکلات تغذیه ای، فشارخون بالا و اضافه وزن است که این مشکل طی 20 سال گذشته افزایش یافته است و کارهایی که در این زمینه انجام شده، موثر نبوده است. لازم است سیستمی طراحی شود که با مشارکت مردم و بهره گیری از تجارب جهانی بتوانیم شیوه زندگی مردم را بهبود دهیم و عدم تحرک و تغذیه نامناسب و چاقی و فشارخون را کنترل کنیم. این کار به شرطی که دست به دست هم دهیم، شدنی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha