سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89355

از خود گذشتگی و صبر کلید رسیدن به اندامی متناسب بعد از زایمان است، درست مثل قبل از بارداری. اگر فکر می کنید حتی تصور داشتن اندام زیبا و متناسب بعد از زایمان، احمقانه است، سخت در اشتباهید. فقط کافی است که امیدوار باشید. در ادامه به نکاتی اساسی در مورد رسیدن به این هدف پرداخته می شود.

بعضی از خانم ها تصور می کنند که اگر بلافاصله بعد از زایمان از روی بستر برخواسته وبه طرف دستگاه ترید میل بروند، به موفقیت دست می یابند. همیشه به خاطر داشته باشید که شرایط زندگی بعد از زایمان به گونه ای نیست که بتوانید به سرعت وزن کم کنید. این حقیقت باعث می شود که زنان نسبت ظاهر خود کمی صبور تر باشند و بعلاوه احساس بهتری داشته باشند. ممکن است با دیدن بعضی از خانم ها که حتی بعد از زایمان اندام متناسبی دارند، دچار تردید شوید. در صورتی که باید بدانید که این گونه افراد ممکن است در طول بارداری دچار اضافه وزنی که اغلب زنان می شوند، نبوده اند و یا اینکه بعد از زایمان از یک رژیم فوق العاده سخت و البته احمقانه پیروی کرده اند که متخصصان کاملا با آن مخالف هستند. متخصصان هشدار می دهند که برای رسیدن به اندام متناسب بعد از زایمان به هیچ عنوان از رژیم های سخت خوراکی و برنامه های ورزشی شدید استفاده نکنید ، به خصوص اگر دوران بارداری سختی را سپری کرده اید یا به صورت سزارین زایمان کرده اید و از همه مهم تر اینکه بچه شیر می دهید. بدترین چیز از نظر متخصصان این است که زنان بخواهند برنامه ای کاملا سخت را به صورت سریع در پیش بگیرند و زود به هدف برسند.
بهترین زمان برای شروع برنامه : اگر چه اغلب زنان تصور می کنند که رژیم غذایی روشی سریع برای رسیدن به اندام متناسب است، متخصصان معتقدند که کاهش چشمگیر کالری دریافتی روشی صحیح نمی باشد ، به خصوص اگر بچه شیر می دهید. شما باید در این دوران (شیردهی) 1800 تا 2000 کالری دریافت کنید. اگر این مقدار کالری را کم کنید نه تنها باعث کاهش وزن شما نمی شود، بلکه نوزاد و کودک شما را دچار کم وزنی می کند. زیرا در این صورت نمی توانید شیر با کیفیتی به کودک خود بدهید. به نظر متخصصان بهتر است که تا 6 هفته بعد از زایمان حتی به فکر رژیم گرفتن نباشید. البته کاهش جزئی وزن در این زمان نرمال است ، اما اگر بخواهید غذای مصرفی خود را به صورت چشمگیر کاهش دهید ، کار صحیحی نیست ، زیرا شما نیازمند انرژی کافی برای شیردهی هستید.
یک خبر خوب: شیردهی باعث مصرف کالری می شود. این کار باعث می شود که اضافه وزن دوران بارداری کاهش چشمگیری پیدا کند.
اگر کودک خود را شیر نمی دهید، پیروی از رژیم غذایی بدون اشکال است، فقط به خاطر داشته باشید که هرگز بیشتر از نیم کیلوگرم وزن در هفته وزن کم نکنید.
اگر چه پیروی از رژیم غذایی بعد از زایمان ممنوع است ، ولی انجام تمرینات بدنی سبک بدون اشکال خواهد بود. به نظر متخصصان تمرینات بدنی نه تنها باعث برگشت وزن متناسب بدن می شود ، بلکه انرژی لازم را نیز فراهم می کند و مانع از بروز افسردگی های رایج بعد از زایمان است.
اما زمان مناسیب برای شروع تمرینات چه وقت است؟ در این رابطه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر دوران بارداری سختی را سپری کرده اید یا زایمان سختی داشته اید . اغلب متخصصان معتقدند که زمان شروع تمرینات وابسته به توان شخصی فرد است و البته رعایت حد تعادل در این زمینه مهم  است. تمرینات ورزشی باید احساس بهتری را برای شما به همراه داشته باشد ، نه اینک اوضاع را بدتر کند.
بهترین نوع تمرین بعد از زایمان پیاده روی است. به طور کلی برای شروع تمرین می توانید از فعالیت هایی که سه ماهه سوم بارداری می توانستید انجام دهید ، شروع کنید. سپس مقدار آن را درست مثل مقدار فعالیت در سه ماهه دوم ، اول و قبل از بارداری افزایش دهید. این روند باید در طول 4 الی 6 ماه ادامه یابد.بهترین تمرینات ، تمرینات قدرتی برای تقویت میانگاه یا نیمه وسط بدن است. زیرا اگر چه ممکن است در دوران بارداری این بخش از بدن قوی بوده باشد اما مطمئنا در دوران بارداری به دلیل ضعف و کشیدگی ، نیروی اولیه خود را ندارد وبه علاوه به مدت 9 ماه چیزی اضافه بر وزن را حمل می کرده است. تمریناتی مثل نشست و برخاست ملایم(در صورتی که سزارین نشده باشید)، منقبض کردن و سپس رها کردن بخش لگن و ... می تواند برای تقویت این بخش موثر باشد.
حرف آخر: آنچه از نظر متخصصان هشدار دهنده و قابل توجه است، این است که هر فعالیت بدنی که در پیش می گیرید، استرس فوق العاده بر مفاصل وارد نکند. تمریناتی مثل راه رفتن سریع، پریدن و دویدن از جمله تمرینات پر تنش بر مفاصل است. حداقل به مدت 6 تا 8 هفته بعد از زایمان از انجا این گونه تمرینات اجتناب کنید.
دلیل: در دوران بارداری هورمونی به نام رلکسن Relaxen در بدن تولید می شود که باعث ضعف و سستی مفاصل می شود و طبیعتا آسیب پذیری مفاصل را افزایش می دهد. این هورمون حداقل برای چند هفته بعد از زایمان در بدن باقی می ماند . بنابر این ایجاد فشار بر مفاصل در این زمان ، باعث بروز آسیب جدی به مفاصل می شود. به هر حال، هر نوع تمرینی که انجام می دهید، باید متوجه بروز بعضی از علائم خطر نیز باشید. علائمی نظیر:
1-    خونریزی شدید
2-    درد شکم و لگن
3-    نفس نفس زدن فوق العاده
4-    بروز خستگی حتی بعد از ورزش های ملایم
5-    درد ماهیچه ای که بیش از  2 روز ادامه یابد.

تهیه شده در گروه ترجمه سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha