چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9081

گروهی از دانشمندان آمریکایی با استفاده از میدانهای مغناطیسی یک روش جدید در عرصه سلول درمانی را ارائه کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان بیمارستان کودکان در فیلادلفیا که نتایج تحقیقات خود را در مجله "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمریکا" منتشر کرده اند، برای اولین بار امکان استفاده از میدانهای مغناطیسی و ذرات کوچک آهن را برای انتقال سلولهای سالم به نقاط هدف سلول درمانی در داخل رگهای خونی حیوانات زنده نشان دادند.

نتایج این تحقیقات می تواند راهی جدید به سوی ارائه روشهای نوین در درمان آسیبهای وارده به بافتها و اندامهای  انسان بگشاید.

این دانشمندان موفق شدند نانوذراتی از جنس اسید پلی اکتیک اشباع شده از اکسید آهن به قطر حدود 290 نانومتر را روی سلولهای آندوتلیال مستقر کنند.

سلولهای آندوتلیال به طور طبیعی دیواره های دخلی رگهای خونی را می پوشانند و اسید پلی اکتیک، نوعی پلیمر تجدیدپذیر زیستی است.

سپس این محققان با استفاده از یک میدان مغناطیسی خارجی، سلولها را به سمت این ذرات فولادی هدایت کردند و به صورت قالبهای کوچک وارد رگهای شاهرگی موشهای آزمایشگاهی کردند.

این میدان مغناطیسی مناطق محلی را ایجاد کرد که در آنها شدت نیروی مغناطیسی به حدی زیاد بود که می توانست نانوذرات و ذرات اکسید آهن را مغناطیسی کند و به این ترتیب جذب میان این ذرات و سلولهای هدف را افزایش دهد.

علاوه بر این، سلولهای آندوتلیال از نظر ژنتیکی برای تولید یک رنگ ویژه فلورسانت که می توانستند از طریق یک سیستم تصویرسازی حتی روی حیوانات زنده نیز حرکت این ذرات را نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha