تغذیه کودک با شیر مادر تا 6 ماهگی و توجه به عدم استفاده از گول ‌زنک، شیشه، بطری و شیرخشک برای رشد و سلامت کودکان ضروری است.

دکتر مینو عامری، متخصص تغذیه کودکان در گفتگو با مهر، از کاهش شاخص تغذیه کودکان با شیر مادر در کشور انتقاد کرد و گفت: این در حالی است که مادران 30 درصد کودکان زیر یک سال برای فرزندان خود از شیشه و پستانک و 15 درصد نیز از ابزارهای گول ‌زنک استفاده می کنند.

وی با اشاره به آموزش رعایت اصول شیردهی صحیح به مادران، تصریح کرد: وجود بیمارستانهای دوستدار کودک، تاثیر زیادی در ارتقاء فرهنگ تغذیه کودک با شیر مادر دارد.

این متخصص تغذیه کودکان در عین حال از عدم توجه بیمارستانهای دوستدار کودک به آموزش چنین مواردی انتقاد کرد و گفت: در سالهای اخیر این بیمارستانها در اجرای تمام شاخصهای صحیح شیردهی، نه تنها موفق نبوده اند، بلکه متأسفانه شاهد فراموشی رعایت چنین اصولی در این قبیل بیمارستانها هستیم.

عامری با اشاره به برخی اصول- بر اساس استاندارد - برای بیمارستانهای دوستدار کودک، تصریح کرد: ترویج تغذیه با شیر مادر، تقویت مهارت کارکنان برای آموزش شیردهی به مادران، وجود گروه‌های حامی برای راهنمایی مادران پس از مرخصی از بیمارستان و جدا نکردن مادر و نوزاد از همدیگر، از جمله مواردی است که یک بیمارستان دوستدار کودک باید بر رعایت آنها تاکید کند.

وی همچنین از تبلیغ انواع شیر خشک، به عنوان یکی دیگر از علل کاهش شیردهی مادران به کودکان، انتقاد کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha