رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، ساختار شبکه بهداشتی کشور در حوزه باروری را تشریح کرد.

ارایه خدمات باروری از سوی ۲۲هزار مراقب سلامت در شهرها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر صابر جباری در نشست خبری «هفته ملی جمعیت» که صبح شنبه، ۲۲ اردیبهشت ماه در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: وزارت بهداشت طی سال گذشته به عنوان برترین سازمان در حوزه جوانی جمعیت انتخاب شد.

وی درباره ساختار شبکه بهداشتی کشور در حوزه باروری گفت: ۳۲ هزار بهورز در مناطق روستایی و شهری به ارائه خدمات سلامت می‌پردازند. همچنین ۲۲ هزار مراقب‌ سلامت در حوزه شهری به ارائه خدمات باروری مشغول هستند. ۱۳ هزار و ۸۰۹ ماما از مجموع بهورزان و مراقبان سلامت در شبکه نظام سلامت حضور دارند.

رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت ادامه داد: ۱۰هزار و ۲۰۰ ماما در بلوک‌های زایمان مشغول به فعالیت هستند. همچنین ۲هزار و ۸۶ متخصص زنان در بخش دولتی و ۶هزار و ۶۸۹ نفر در بخش خصوصی مشغول به فعالیت هستند.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه طی دو سال اخیر ثبت ازدواج در کشور به میزان ۸.۷ درصد کاهش یافته است، افزود: نه تنها آمار مربوط به ثبت ازدواج در کشور کاهش یافته بلکه آمار مربوط به ثبت طلاق نیز روند کاهشی داشته است. طی سال‌های اخیر، سرشماری دقیقی برای احصای دقیق نرخ باروری انجام نشده اما براساس بررسی‌های وزارت بهداشت، نرخ باروری 1.6 بوده که تغییر چندانی نداشته است. ما در پنجره جمعیتی قرار داریم.

جباری درباره تعداد مراکز آموزشی حین ازدواج در کشور گفت: ۴۶۲ مرکز حین ازدواج در کشور فعالیت می‌کنند که به موضوعاتی مانند سلامت جنسی، باروری، پیشگیری از عوارض بارداری و موارد دیگر را به زوج‌های جوان آموزش می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ خدمت به صورت رایگان در مراکز بهداشتی و درمانی برای مادران باردار ارائه می‌شود، افزود: بررسی‌ها بیانگر این است که شاخص مراقبت‌های بهداشتی پیش از بارداری به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته است. هدف از افزایش مراقبت‌های بهداشتی پیش از بارداری این است که سلامت مادر و جنین را حفظ کنیم.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات معاونت فرهنگی این وزارتخانه درباره قانون جوانی جمعیت گفت: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نسبت به افزایش خوابگاه‌های متاهلی اقدام کرده است. در حال حاضر میزان خوابگاه‌های دانشجویی معادل یک هزار و ۱۰۲ خوابگاه است و پیش از این معادل ۸۰۷ مورد بود.

وی ادامه داد: اقدامات معاونت فرهنگی وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت محدود به افزایش خوابگاه‌های متاهلی نمی‌شود بلکه تعداد دانشجویانی که «وام ودیعه مسکن متاهلی» دریافت کرده‌اند از ۱۶۹۳ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۲۲هزار و ۳۷۵ نفر در سال گذشته رسیده است.

جباری با بیان اینکه میزان تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌های ژنتیکی افزایش نیافته است، افزود: میزان تولد نوزادان با اختلالات ژنتیکی به دلیل حذف غربالگری افزایش نیافته است. ما همچنین در راستای کرامت مادران اقدامات متعددی انجام داده‌ایم به نحوی که واژه «اختلالات بدو تولد» را جایگزین «اختلالات مادرزادی» کرده‌ایم. میزان غربالگری ۲۰۰هزار مورد کاهش یافته اما میزان تولد نوزادان با ناهنجاری ژنتیکی افزایش نیافته است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت درباره فریز تخمک زنان مجرد کمتر از ۳۰ سال گفت: فریز تخمک برای زنان مجرد زیر ۳۰ سال که مبتلا به بیماری از جمله سرطان هستند، انجام می‌شود و آیین‌نامه آن در حال تدوین است. براساس برنامه هفتم توسعه، وزارت بهداشت مکلف شده که برای دختران مجرد زیر 30 سال آیین‌نامه فریز تخمک را تدوین کند؛ این موضوع برای برخی از گروه‌ها از جمله افرادی که دچار سرطان هستند و شیمی درمانی می‌شوند و ممکن است در آینده امکان تولد فرزند نداشته باشند، قابل انجام است و هزینه‌های آن توسط بیمه باید پوشش داده شود تا افرادی که در شرایط جسمانی خاصی قرار دارند از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی درباره میزان تولد سوم و چهارم در کشور گفت: بیش از ۱۸۸ هزار تولد در زایمان سوم و بیش از ۶۳ هزار مورد برای زایمان چهارم ثبت شده است. همچنین میزان زایمان پنجم نیز بیش از ۲۰ هزار تولد در سال گذشته در کشور ثبت شده است.

جباری درباره صدور کارنامه جوانی جمعیت برای مراکز درمانی گفت: صدور کارنامه جوانی جمعیت جزو ابتکارات وزارت بهداشت به حساب می‌آید و به این منظور عملکرد بیمارستان‌ها در ۸ محور مورد بررسی قرار می‌گیرد. کارنامه عملکرد مراکز درمانی نهایی شده دانشگاه‌های برتر در زمینه قانون جوانی جمعیت به زودی معرفی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha