چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴

فردا روز جهانی فشار خون است؛ عارضه‌ای که یک نفر از 3 نفر در جهان را گرفتار خودش کرده، ولی خیلی‌ها از آن مطلع نیستند. بد نیست بدانید که اولین عامل مرگ‌ومیر در کشور ما بیماری‌های قلبی و عروقی‌اند.

خطر بی‌خبری از فشار خون بالا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، فشار خون با توجه به اینکه با سطح فشار خون بر دیواره‌های رگ‌ها ارتباط دارد، نقش مهمی در ایجاد یا عدم ایجاد این بیماری‌ها ایفا می‌کند و به قدری هم مهم بوده است که در سطح جهانی روزی را به این عنوان نامگذاری کرده‌اند. بد نیست نکته‌هایی طلایی درباره پرفشاری خون و البته پیشگیری از آن بدانیم.

دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق: عامل اصلی ابتلا به فشار خون بالا ارثی و ژنتیک است و این باور عمومی که به عنوان عامل نخست مصرف نمک زیاد فرد را به این عارضه مبتلا می‌کند، اشتباه است. علاوه بر ژنتیک، سبک تغذیه در ابتلا یا عدم ابتلا به این عارضه نقش مهمی دارد. این در حالی است که میزان مصرف نمک در ایران ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی است.

افرادی که فشار خون بالا را در ژن خود ندارند، نیاز نیست نگران این عارضه باشند؛ اما حتی همین افراد هم باید ۳نکته را رعایت کنند؛ مصرف کم نمک، تغذیه سالم و پرهیز از بی‌تحرکی.هرجای بدن که رگ داریم، فشار خون می‌تواند اثر بگذارد و آسیب بزند. ما در قلب، مغز، چشم‌ها، پاها و خیلی اعضای دیگر رگ‌هایی داریم و فشار خون بالا می‌تواند این اعضا را آسیب‌پذیر کند.



چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم؟


اگر فشار خون بالاتر از ۱۲ و به‌خصوص بالاتر از ۱۴ باشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا کنترل شود. باید 3 بار در 3 روز متفاوت فشار خون خود را اندازه بگیریم؛ آن هم صبح وقتی از خواب بیدار می‌شویم. در طول روز فرد فعالیت‌های مختلفی دارد؛ مثلا غذا می‌خورد و فشارش تغییر می‌کند و درنتیجه ممکن است فشار خون کاذب باشد؛ اما صبح چون هنوز فعالیت‌هایش را شروع نکرده، بهترین زمان برای اندازه‌گیری فشار خون است.



راه‌های پیشگیری


خطر بی‌خبری از فشار خون بالاافراد 40سال به بالا خیلی مراقب تغذیه و فعالیت بدنی خود باشند.
خطر بی‌خبری از فشار خون بالااز همان کودکی باید مراقب فشار خون بود؛ چون علامت خاصی ندارد.
خطر بی‌خبری از فشار خون بالاروزی حداقل 20 تا 30دقیقه پیاده‌روی داشته باشید.
خطر بی‌خبری از فشار خون بالاسیگار را ترک کنید.

خطر بی‌خبری از فشار خون بالا


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha