شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 371906

بارش‌های رگباری و سیل‌آسای باران در عصر روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه جاری در مشهد منجر به مسدود شدن برخی تقاطع‌ها، معابر و گرفتار شدن برخی خودروها در سیلاب شد. سیلاب وارد خانه‌های مردم شد و تاکنون ۷ کشته و ۱۲ مفقودی برجای گذاشته است.

سیل هم نتوانست مسوولان را بیدار کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، سازمان هواشناسی قبل از وقوع سیلاب بی‌سابقه در مشهد، هشدارهایی برای شمال و شرق استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی صادر کرده بود. با این حال مسوولان ذی‌ربط به هشدارهای هواشناسی توجهی نکردند و حتی برای برگزاری یک مراسم در محوطه آرامگاه فردوسی صندلی چیده بودند.

سیلاب‌های اخیر در برخی مناطق کشور نشان می‌دهد که قبل از وقوع سیلاب، مسوولان جهت پیشگیری از بحران تدابیر خاصی در نظر نمی‌گیرند و معمولا بعد از وقوع سیل است که ستاد بحران تشکیل می‌شود و به دنبال آن وزیر کشور برای بازدید وارد مناطق سیل‌زده می‌شود و سپس با مدیران استان نشست برگزار می‌کند.

در حالی که با توجه به سیلاب‌های اخیر و خسارت‌های ناشی از آن، این اقدامات باید قبل از وقوع حادثه صورت گیرد تا از خسارت‌های جانی و مالی جلوگیری شود، اما متاسفانه مسوولان همیشه بعد از حادثه می‌رسند. مصداق این بحث را از صحبت‌های نایب‌رییس شورای عالی استان‌ها می‌توان متوجه شد که با توجه به وقوع سیلاب در مشهد گفت: «اگر قصوری از سوی مدیریت شهری رخ داده باشد قطعا به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.»

یک منبع آگاه درباره عدم مدیریت مسوولان قبل از وقوع سیلاب در مشهد به «اعتماد» می‌گوید: «بارندگی‌های شدید روز چهارشنبه در مشهد طی بیست سال گذشته بی‌سابقه بود. نکته اساسی این است که به‌رغم اینکه هواشناسی از قبل هشدارهایی صادر کرده بود، استانداری، شهرداری و فرمانداری خراسان در خواب غفلت بودند و حتی روز چهارشنبه در محوطه آرامگاه فردوسی صندلی چیده بودند که مراسمی را برگزار کنند، ولی خب مراسم لغو شد، چون اصلا قابل برگزاری نبود.

استانداری خراسان نیز بعد از اینکه سیل آمد طی بیانیه‌ای اعلام کرد؛ ستاد بحران تشکیل شده و مردم از ترددهای غیر ضروری خودداری کنند. در صورتی که این موارد را با وجود هشدارهای هواشناسی که قبل از وقوع سیلاب صادر شده بود، می‌توانستند اطلاع‌رسانی کنند. حتی نیروهای آتش‌نشانی گفتند نسبت به اتفاقاتی که افتاده امکانات‌شان کم بوده و از طرفی حجم حادثه دیدگان به قدری زیاد بوده که نمی‌شده به همه آنها رسیدگی کنند. در حالی که این موارد قابل پیشگیری بود و مسوولان می‌توانستند از بروز خسارت‌ها جلوگیری کنند.

تا الان همان‌طور که اعلام شده؛ این سیل ۷ کشته بر جای گذاشته و ۱۲ نفر نیز مفقود شده‌اند، اما فعلا این آمار دقیق نیست. خسارت‌های مالی بسیار زیاد است، اما باز آمار قطعی نسبت به این خسارت‌ها اعلام نشده است. همچنین هنگام وقوع سیل مناطق زیادی در مشهد برق‌شان قطع شده بود که به نظر می‌رسد مسوولان از وقوع این حادثه غافل شده بودند.»

«محمداسماعیل شیخانی» ،سرپرست روابط عمومی شهرداری مشهد در مورد اقداماتی که انجام داده‌اند به «اعتماد» می‌گوید: «از چهارشنبه شب تا پنجشنبه شب همکاران ما ۲۴‌ساعته پای کار بودند. آبگرفتگی در میدان زیرگذر انقلاب زیاد بود که بازگشایی شد و با فعالیت نیروهای آتش‌نشانی و نیروهای خدمات شهری مسیرها بازگشایی شدند. میدان انقلاب، میدان حافظ و میدان جهاد نقاط محوری سیلاب روز چهارشنبه بود. در حال حاضر نیز معابر کانونی و محوری مشهد بازگشایی شدند.»

او در پاسخ به اینکه آیا در چنین مواقعی مدیریت قبل از بحران در مجموعه شهرداری وجود ندارد، می‌گوید: «این سوال را نمی‌توانم پاسخ دهم.» با این حال، سیلاب مشهد پایان عدم مدیریت بحران از سوی مسوولان نخواهد بود و امکان دارد سیلاب در مناطق دیگر با بی‌توجهی برخی مسوولان خسارت‌های جانی و مالی دیگری به بار آورد.

روز گذشته رییس سازمان امداد و نجات با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی در استان‌های شمالی، شمال شرقی و همچنین استان فارس گفت: «طبق پیش بینی سازمان هواشناسی، احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی در ۷ استان اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و مناطق مرکزی و شرقی استان فارس برای جمعه و شنبه وجود دارد.»

آمار مفقودشدگان سیلاب روز چهارشنبه در مشهد از سوی مسوولان با تناقض مواجه و اعلام شده است. تا جایی که سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی آمار مفقودشدگان را این‌گونه اعلام کرد: «۳ نفر مفقودی داریم که دو نفر در فریمان و یک نفر در مشهد هستند. در مجموع ۱۰ نفر فوتی و مفقودی داریم.» این در حالی است که مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی در مورد تعداد مفقودشدگان گفت: «از ظهر روز چهارشنبه تاکنون گزارش مفقود شدن ۱۲ نفر در استان بر اثر بارندگی و سیلاب دریافت شده است.»

حالا «اعتماد» برای اطلاع‌رسانی بیشتر به اخباری که خبرگزاری‌ها در مورد سیلاب منتشر کردند، پرداخته است. «احمد وحیدی»، وزیر کشور ۲۷ اردیبهشت‌ماه در حاشیه بازدید از منطقه سیل‌زده سیدی مشهد در جمع خبرنگاران گفت: «منطقه سیدی جزو بافت فرسوده محسوب می‌شود و سازه‌ها در این منطقه به صورت ناپایدار بوده است؛ به هر حال با توجه به اینکه ساختمان‌ها در این منطقه به روش مهندسی ساخته نشده دارای مشکلاتی است.

بارش باران در برخی محلات این منطقه مشکلاتی ایجاد و آب در برخی منازل نفوذ کرده است. همچنین مشکلات ناشی از سیل باعث آسیب به اموال مردم‌ شده است. در یکی از همین منازل متاسفانه یک خانم مسن و ۲ کودکی که کسی همراه‌ آنها نبوده و به دلیل وضع نامناسب منزل جان خود را از دست داده‌اند.»

مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد اعلام کرد: «از ابتدای بارش تا روز پنجشنبه ۲۲۰ مورد اعلام حادثه مرتبط با بارندگی داشتیم. میزان بارش در مشهد بسیار قابل توجه بود. در همین مدت کوتاه تقریبا ۳۸ میلی‌متر بارندگی داشتیم. این‌بارندگی موجب آب‌افتادگی در زیرگذر میدان جهاد، بلوار نماز و پل شهید عباسپور شد. شدت بارش بسیار زیاد بود و مشکل داشتیم، اما همکاران شهرداری مشغول بودند تا مشکل را برطرف کنند. در سطح استان در طرقبه شاندیز بارش قابل توجهی داشتیم که متاسفانه ۲ خودرو گرفتار شدند. تگرگ قابل توجهی در این مناطق داشتیم که محصولات کشاورزی را از بین برده است.

جاده انتهای سیدی دچار آب‌بردگی شد که با راهداری هماهنگ کردیم تا مرمت کنند. تعداد خودروهای گرفتار در زیر آب مشخص نیست و همچنان همکاران در حال جست‌وجو هستند. دو جنازه در سیلاب پل انقلاب پیدا شد. تعداد خودروهای گرفتار در زیر آب مشخص نیست و همچنان همکاران در حال جست‌وجو هستند. حدود ۱۰۰ غواص و نجاتگر سازمان آتش‌نشانی به همراه ۵۰ دستگاه خودرو در پل انقلاب درگیر عملیات بودند و همکاران ما بسیار درگیر هستند.»

«حمیدرضا کافی»، مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد نیز گفت: «۸۴ مورد آبگرفتگی در منازل، ۲۷ مورد محبوسی در آسانسور و ۷ مورد سقوط درخت روی خودرو به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی اعلام و منجر به عملیات شد. از ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۵۰۰ آتش‌نشان در ۵۶ ایستگاه آتش‌نشانی در سراسر مشهد به حال آماده باش درآمدند. همکاران آتش‌نشان تا ساعت ۵ صبح روز پنجشنبه در کنار نیروهای خدمات شهری در حال تخلیه آب و بازگشایی معابر سیلابی بودند و موفق شدند تقاطع انقلاب را که مهم‌ترین نقطه سیلابی روز چهارشنبه بود، بازگشایی کنند و برای لایروبی تحویل نیروهای خدمات شهری دهند.»

«جواد خدایی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز عنوان کرد: «بر اساس دستور استاندار خراسان رضوی تا روز یکشنبه کلیه مرخصی‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی لغو خواهد بود و تمامی مدیران باید در روز جمعه نیز در محل خدمت حاضر باشند. با تمهیدات لازم و آمادگی کامل، حوزه برق، آب، مخابرات و گاز متناسب با شرایط مدیریت شود و مجموعه‌های مرتبط با این سه حوزه با حداکثر توان باید پای کار باشند.»

«رضا عباسی»، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز گفت: «سیل روز چهارشنبه در استان خراسان رضوی تاکنون ۷ فوتی داشته که ۵ نفر آن در شهرستان مشهد و ۲ نفر در فریمان بوده است. برای ارایه آمار مفقودشدگان و کشته‌شدگان باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد، اینکه فوت شدن فردی را به سیل نسبت دهیم باید ابتدا توسط پزشکی قانونی تایید و اعلام شود. هر چند اجساد مفقود شده‌های شهر مشهد پیدا شده‌اند، اما باید توسط پزشک قانونی علت دقیق فوت محرز و اعلام شود. در شهرستان فریمان به دلیل آب افتادگی در سه روستا مردم به مناطق بالادست و منازل اقوام و بستگان‌شان انتقال داده شده‌اند.

در سطح شهرستان‌ها نیز در فریمان، سرخس، نیشابور، فیروزه، قوچان، درگز و کلات سیل شدید داشتیم که به بخش کشاورزی، ابنیه راه‌ها و تاسیسات آب و برق خسارت وارد شد، اما شرایط فعلا پایدار است و مشکل خاصی وجود ندارد. میزان خسارت در حال جمع‌بندی است که پس از جمع‌بندی برای اخذ اعتبارات پیگیر خواهیم شد.»

«حمید اکبری»، فرماندار فریمان در همین خصوص اعلام کرد: «از روز چهارشنبه و همزمان با آغاز بارش‌های شدید روستاهای احمدآباد، هدایت‌آباد و بزجانی و تعدادی دیگر از روستاها که در مسیر بودند درگیر سیلاب شده‌اند. تمامی نیروهای امدادی و خدمات‌رسان در حال خدمات‌‎رسانی به روستاهای خسارت دیده از سیلاب هستند.

در حال حاضر گاز شهر فرهادگرد و حدود ۵ تا ۶ روستا در سمت احمدآباد و هدایت‌آباد با قطع گاز مواجهند.» «علی صالحی»، فرماندار کلات نیز گفت: «با توجه به شرایط شهرستان مرخصی مدیران دستگاه‌های اجرایی از روز چهارشنبه تا روز دوشنبه لغو شده است. بر اساس تصمیمات ستاد مدیریت بحران، ورود مسافران و گردشگران به تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری و ییلاقی و بوم گردی‌ها به خصوص مناطق هدف گردشگری آبگرم، سد زاوین، اورتکند، قره سو، بابا رمضان و روستاهای گردشگری ممنوع است.»

«بابک محمودی»، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز عنوان کرد: «در مجموع از ۹۴ باب منزل مسکونی عملیات تخلیه آب انجام شد. عملیات تخلیه آب از ۵۰ منزل در روستای بیاس‌آباد خواف، ۹ منزل در روستای بوژمهران نیشابور، ۱۰ منزل در روستای یکه‌باغ درگز، ۲۰منزل در روستاهای فرده و حسن‌آباد و پنج منزل در شهر بینالود انجام شده است. نیروهای عملیاتی هلال احمر شش نفر را هم به مناطق امن منتقل کردند. همچنین ۲۰ دستگاه موتور پمپ و لجن‌کش به‌همراه قایق جیمنی به کارگیری شده است. جست‌وجو برای یافتن مفقودین احتمالی نیز در حال انجام است.»

«هادی امیدوار»، رییس پلیس راهور خراسان رضوی نیز در مورد تردد شهروندان در مشهد اعلام کرد: «محدوده میدان انقلاب مسیر غرب به شرق محدودیت تردد دارد و مسیر شرق به غرب بازگشایی شده است. بارش‌ها سنگین نیست و محدودیتی اعمال نمی‌کنیم.»

توضیح: آمار حادثه دیدگان بر اثر جاری شدن سیل در مشهد تا لحظه انتشار این گزارش ۷ کشته و ۱۲ مفقودی اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha