طبق آخرین اطلاعات به دست آمده؛ تاخیر تکامل در مغز کودکان عامل بیش فعالی در آنهاست که 85 درصد آن در 12 سالگی و 5 درصد آن در بزرگسالی جبران می‌شود.

دکتر « شکوفه رادفر » فوق تخصص اعصاب و روان کودکان و نوجوانان در گفت وگو با ایسنا، گفت: کودکان بیش فعال، بسیار لجباز، کم تمرکز و ناآرام بوده و نوبت را رعایت نمی‌کنند، به محرک‌ها مثل سر و صدا و بو بسیار حساسند، زیاد صحبت می‌كنند، تکالیفشان را به درستی انجام نمی‌دهند و در نوشتن تکالیف و مشق، اشتباهاتی حاکی از بی توجهی دارند، به راحتی سیر نمی‌شوند و به میزان کافی نمی‌خوابند.

دکتر رادفر افزود: کودکان بیش فعال معمولا ناملایمات و عدم تمرکز خود را بیشتر در این سن که فعالیت‌های آنها نمود بیشتری دارد، بروز می‌دهند.

وی درباره مراقبت و توجه بیشتر به این کودکان توصیه کرد: کودکان بیش فعال باید در کلاس، ردیف اول نشسته تا معلم توجه بیشتری به آنها داشته باشد. همچنین به این کودکان باید تکالیف کوتاهی (2 تا 3 سوال) داده شود. از سوی دیگر، باید به کودکان بیش فعال تاکید شود تا قبل از تعطیل شدن مدرسه وسایلشان را در کیفشان قرار دهند؛ زیرا که بی‌دقتی آنها باعث جاگذاشتن ابزار و وسایلشان نیز می‌شود.

وی در ادامه به مادران این کودکان توصیه کرد: باید در منزل به کودک بیش فعال خود تمریناتی همچون چه کسی زمان بیشتری آرام می‌نشیند و این كه در موقع نوشتن مشق در منزل مادر یک ربع انجام دادن مشق و بعد از آن پنج دقیقه استراحت را برای کودک مقرر کند و در زمان بروز ناملایمات وبی قراری‌های او تنبیه مناسب صورت گیرد اما از تنبیه و امر و نهی مستقیم پرهیز شود.

دکتر رادفر در خصوص علل به وجود آمدن بیش فعالی در کودکان گفت: عوامل ژنتیکی، روانی اجتماعی، ایجاد محدودیت‌، حوادث پراسترس و نقص مزاج را می‌توان از عوامل ایجاد این مشکل در کودکان برشمرد.

وی هشدار داد: چنانچه این کودکان درمان نشوند در بزرگسالی به دلیل این که همیشه در معرض تنبیه بوده‌اند، دچار مشکلات افسردگی و افت تحصیلی می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha