سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: نبود اعتبار و کمبود نیروی انسانی در بیمارستانهای دولتی، روند درمان را با کندی مواجه ساخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ حمیدرضا عزیزی‌ فارسانی با بیان اینکه هم اکنون بیمارستانها با درآمد حاصل از اعمال جراحی خود را اداره می‌کنند، گفت: اعتبار اختصاص داده شده به بیمارستانها به اندازه‌ای است که تنها کفاف نگهداری تجهیزات، تعمیرات و ساختمان‌ بیمارستانها را می‌دهد.

وی با انتقاد از اینکه کمبود اعتبار در بیمارستانهای دولتی ادامه فعالیت این مراکز را با مشکلاتی همراه کرده است، افزود: کمبود پول و اعتبار در بیمارستانهای دولتی منجر به بدهیهای زیاد این مراکز به پرسنل خود شده است به گونه‌ای که بیمارستانهای دولتی در پرداخت به موقع حقوق و کارانه نیروی انسانی خود با چالش مواجه شده‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ کمبود نیروی انسانی در بیمارستانهای دولتی را نیز جزو بزرگترین معضلات این مراکز خواند و ادامه داد: گاهی به دلیل نبود اعتبار فعالیت نیروی انسانی در بیمارستانهای دولتی کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که این افراد به سمت بیمارستانهای خصوصی سوق پیدا می‌کنند و همین عوامل باعث شده جای خالی نیروی انسانی در مناطق محروم به شدت احساس شود.

عزیزی‌ فارسانی تاکید کرد: نبود اعتبار در بیمارستانهای دولتی و کمبود نیروی انسانی تاثیر مستقیمی بر درمان بیماران دارد به گونه‌ای که روند درمان را با کندی مواجه ساخته است که در این شرایط نیز ممکن است وضعیت جسمانی بیماران نیز با بحران روبرو شود.

وی با تاکید بر اینکه تامین منابع مالی، تقویت پزشکان متخصص و جذب آنها در مناطق محروم باید جزو اولویتهای وزارت بهداشت باشد، تصریح کرد: بیمارستانهای دولتی باید تقویت شوند زیرا این مراکز علاوه بر کمبود اعتبار و نیروی انسانی با مشکلاتی از قبیل تجهیزات پزشکی از کار افتاده مواجه هستند به گونه‌ای که برای جایگزینی دستگاهی خراب و از کار افتاده، باید ماه‌ها صبر کرد تا نمونه دیگر آن وارد کشور شود.

عزیزی فارسانی با انتقاد از اینکه در لایحه بودجه سال 93 نگاه مثبتی به بیمارستان‌‌های دولتی نشده است،‌ گفت: امروزه اغلب درآمدهای بیمارستان‌های دولتی از عمل‌های جراحی و دستمزد حاصل از ارایه خدمات به بیماران به دست می‌آید و اندک بودجه‌ای که از سوی وزارت بهداشت به این مراکز اختصاص پیدا می‌کند نیز برای تعمیرات و نگهداری ساختمان‌ها صرف می‌شود.

وی یادآور شد: متاسفانه همین درآمدهای مذکور نیز صرف هزینه‌های جاری و حقوق پرسنل می‌شود بنابراین ارایه خدمات بهتر نیز در این میان مغفول می‌ماند.

عزیزی فارسانی درباره وضعیت بهداشتی بیمارستانهای دولتی، به عملکرد مدیریتی برخی از بیمارستانها انتقاد کرد وگفت: بدون‌ شک عفونتها ناشی از رعایت نکردن اصول ایمنی و بهداشتی است اما نمی‌توان عملکرد همه بیمارستانهای دولتی را از نظر بهداشتی زیر سئوال برد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بدیهی است عفونت در بیمارستانهای دولتی به دلیل ضد عفونی نکردن درست در این مراکز است که البته بحث عفونتهای بیمارستانی مشکل کلی همه بیمارستان‌های دولتی نیست و در اصل به مدیریت بیمارستان بستگی دارد که به وسیله نظارت دقیق خود بتواند از گسترش عفونت در فضای بیمارستان‌ جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha