سلامت نیوز : رئیس دفتر آموزش همگانی و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، برنامه‌های جدید این وزارتخانه را شامل آموزش خود مراقبتی به مردم، اجرای نظام آموزش به بیمار در بیمارستانها و ورود آموزشهای سلامت به کتابهای درسی دانش آموزان در مدارس، اعلام کرد.

شهرام رفیعی فر در گفت و گو با فارس گفت: در برنامه وزیر بهداشت به مجلس برای کسب رأی اعتماد،محورهایی درباره آموزش همگانی و ارتقای سلامت مردم وجود داشت و برنامه‌های جدید وزارت بهداشت هم در همین مسیر طراحی شده یا در حال تدوین است که به زودی عملیاتی می‌شود.

وی افزود:‌ اساس این برنامه‌ها افزایش توانمندی مردم برای خودمراقبتی است. باید به سمتی برویم که مردم با اصلاح سبک زندگی خود بتوانند خودشان از سلامتشان مراقبت کنند و اگر هم با بیماری مواجه شدند بتوانند با اقدامات به موقع از شدت بیماری بکاهند و از تشدید عوارض بیماری کم کنند.

رئیس دفتر آموزش همگانی و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: برای این کار یکی از اقدامات، آموزش به پزشکان و پرستاران برای صحبت کردن با بیماران و آموزش به آنها برای توانمندی در ارزیابی و خودمراقبتی خود است و در این مسیر می‌تواند تکیه اصلی بر آموزش به زنان و جوانان باشد.

وی گفت: آموزش به زنان از این نظر مهم است که آنها علاوه بر مراقبت از خود می‌توانند از همسران و فرزندانشان نیز مراقبت کند و آموزش به جوانان نیز به این علت مهم است که هر چه زودتر سبک زندگی خود را اصلاح کنند و از رفتارهای پر خطر جنسی و مصرف دخانیات و مواد اعتیاد آور پرهیز کنند یا رانندگی ایمن داشته باشند سالهای بیشتری را می‌توانند با سلامت زندگی کنند.

رفیعی فر ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت جامعه آموزش به کارکنان مشاغل مختلف برای مراقبت از خود در مقابل عوامل آسیب رسان شغلی است. این آموزش نیز با توجه به اینکه کارکنان آموزش دیده می‌توانند آموزشهای دریافت کرده را به خانواده و محیط زندگی خود منتقل کنند، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

وی گفت: البته صاحبان مشاغل نیز برای ارتقای سطح سلامت کارکنان خود باید همکاری کنند و آموزشهایی را فرا گیرند که وزارت بهداشت در این زمینه نیز برنامه‌هایی دارد.

رئیس دفتر آموزش همگانی و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تأکید کرد: سومین محور برنامه های جدید وزارت بهداشت اجرای نظام جامع آموزش بیماران است. آموزش حق بیمار است و در منشور حقوق بیماران نیز این مهم ذکر شده است زیرا بهترین فرد برای مراقبت ماهرانه از خود؛خود بیمار است.

 

وی افزود: بیمار در صورتی که آموزشهای لازم را برای حفاظت و مراقبت از خود دیده باشد،بهترین مراقبت برای خود خواهد بود. تلاش ما این است که نظام جامع آموزش بیمار را طراحی و آن را در تمام مراکز بهداشتی و درمانی کشور لازم الاجرا کنیم. بنابراین به زودی بسته‌های اموزش به بیمار متناسب با سن،جنس و نوع بیماری بیماران در وزارت بهداشت طراحی و ابلاغ می‌شود و تأکید این بسته‌ها بیشتر روی بیماریهای مزمن و غیر واگیر است که مدتها فرد را درگیر می‌کند.

رفیعی فر گفت:‌ برنامه دیگر اجرای نظام آموزش سلامت در مدارس و همه مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان است. تلاش ما این است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش سبک زندگی سالم ایرانی- اسلامی را وارد کتابهای درسی رسمی دانش آموزان کنیم و به صورت تدریجی آموزشهای لازم را برای داشتن یک زندگی سالم به نسل آینده بیاموزیم.

وی گفت: اهمیت این برنامه این است که امکانات آموزشی در مدارس موجود است و زمینه آموزش نیز وجود دارد ضمن اینکه اولیای مدارس و والدین را نیز درگیر می‌شوند به شکل فراگیر می‌توانیم از این طریق آموزشهای خودمراقبتی و داشتن سبک زندگی سالم را در سراسر کشور به مردم ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: آخرین محور برنامه‌های آموزش سلامت وزارت بهداشت در دوره جدید آموزش به عموم مردم از طریق رسانه‌هاست، همه معتقدیم زیستن سالم حق مردم است بنابراین مردم باید توان و دانش لازم را برای مراقبت از خود و داشتن زندگی سالم داشته باشند. این کار همکاری همه مردم، مسئولان، صاحبان صنایع و تاجران را می طلبد.

وی گفت: یکی از معضلاتی که هم اکنون با آن مواجه هستیم،تبلیغات کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت است که در برخی رسانه‌ها و حتی رسانه ملی دیده می‌شود باید با هشدار به صاحبان این رسانه‌ها همه را آگاه کنیم که نباید مواد، کالاها و خدماتی تبلیغ شود که برای سلامت مردم مضر است و به جای آن باید کالاها و خدمات مفید برای سلامت مردم به صورت گسترده تبلیغ شود.

رفیعی فر ادامه داد: 8 سال پیش که بنده در وزارت بهداشت مسئولیت داشتم تمام این برنامه‌ها تدوین شده بود و حتی در قانون برنامه توسعه چهارم هم لحاظ شد اما طی 8 سال گذشته متأسفانه تمام این برنامه‌ها مورد غفلت واقع شد و اجرا نشد. امیدواریم که در دوره جدید بتوانیم این برنامه‌ها را اجرا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha