سلامت نیوز : حساسیت تزریق خون مطابق با گروه خونی فرد تا آنجاست که فقط ۵ میلی‌گرم خون نابجا ممکن است به مرگ بیمار منجر شود. رئیس آزمایشگاه مرجع و انجماد خون سازمان انتقال خون می‌گوید: طی ۴ سال اخیر، ۱۰ گروه خونی بسیار نادر در کشور شناسایی شده است.

مصطفی مقدم در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: هنگام بیماری، تصادف یا جراحی که افراد نیاز به تزریق خون دارند خون گیرنده و دهنده را در آزمایشگاه در مجاورت یکدیگر قرار می‌دهیم تا خون مناسب به بیمار تزریق شود اما در برخی موارد 3 تا 4 آنتی‌ژن گروه‌های خونی متداول A, B,O,AB خون فرد وجود ندارد که به راحتی نمی‌توان هر خونی را به او تزریق کرد.

احتمال مرگ فقط با تزریق 5 میلی لیتر خون نابجا

وی ادامه داد: در صورت تزریق خون غیرمرتبط به بدن فرد ممکن است حالت لختگی در رگ ایجاد شده یا گلبول قرمز خون تزریق شده به سرعت از بین برود که حتی امکان مرگ بیمار فقط با تزریق 5 میلی‌لیتر خون ناسازگار نیز وجود دارد.

رئیس آزمایشگاه مرجع و انجماد خون سازمان انتقال خون تصریح کرد: حتی در برخی موارد که افراد مشکلات کلیوی دارند تزریق خون نابجا موجب از کار انداختن کلیه‌ها به دیالیز نیاز می شود یا بیمار به کما می‌رود و این موارد حساسیت تزریق خون مناسب به بیمار را دو چندان می‌کند.

سقط مکرر یکی از علامت‌های خون نادر

به گفته مقدم حتی علت برخی از سقط ‌های مکرر در بانوان وجود خون نادر در این افراد است که خود از آن اطلاعی ندارند اما فقط با انجام یک آزمایش خون ساده می‌توان این مشکل را حل کرد.

وی در پاسخ به اینکه از چه زمانی تشخیص خون نادر امکانپذیر شده گفت: از سال 89 به صورت پیشرفته و اختصاصی روی گروه‌های خاص در سازمان انتقال خون کار را شروع کرده ایم که از مجموع 20 هزار نمونه‌ای که به آزمایشگاه مرجع ارجاع داده شده تاکنون 800 اهدا کننده خون نادر در سامانه انتقال خون به ثبت رسیده است.

شناسایی 10 گروه خون نادر در کشور/41 نفر خون بمبئی دارند

مقدم در توضیح اینکه چه افرادی دارای خون نادر محسوب می‌شوند گفت: افرادی که گروه خونی آنها بین 5 تا 10 هزار نفر جمعیت در یک نفر وجود داشته باشد دارای خون نادر و آنهایی که نوع گروه خونی آنها یک نفر در بین 2 میلیون جمعیت وجود داشته باشد دارای گروه خونی بسیار نادر هستند.

رئیس آزمایشگاه مرجع و انجماد خون سازمان انتقال خون افزود: تاکنون 10 گروه خونی بسیار نادر در کشور شناسایی شده که گروه خون بمبئی، --D ، چلانو، kpb از جمله آنها هستند و به عنوان مثال تاکنون 41 نفر در کشور با گروه خونی بمبئی شناسایی شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha