سلامت نیوز : یک متخصص اطفال گفت: طبق آمار کودکان حدود 10 تا 20 درصد دندان ‌قروچه دارند. این عارضه در کودکان معمولا در زمان رویش‌ دندان‌های شیری و زمان رویش دندان‌های دائمی بیشتر دیده می‌شود و پس از آن بهبود می‌یابد.

دکتر اکبر کوشانفر در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه 10 تا 20 درصد افراد هنگام خواب دندان‌ها را روی هم می‌سایند و فشار می‌دهند، گفت: این مشکل درسنین 20 تا 40 سالگی شایع‌تر است.

وی در ادامه افزود: معمولاً این حالت هنگام خواب رخ می‌دهد بسیاری افراد درمورد آن آگاهی ندارند و فقط ممکن ‌است بعضی صبح‌ها از درد فکین یا دندان‌ها شکایت داشته باشند.

کوشانفر گفت: دندان قروچه که هنگام خواب رخ می‌دهد معمولا به صورت فشار دندان‌ها روی هم یا سائیدن آنها به هم است اما گاهی دندان قروچه در طول روز هنگام بیداری هم رخ می‌دهد که معمولاً واکنش‌ به تحریک خاص است مثلاً موقع عصبانی‌ شدن و هیجان که معمولاً فرد دندان‌ها را روی‌ هم فشار ‌می‌دهد.

این متخصص اطفال یادآور شد: هنوز درمان اصلی و قاطع برای آن پیدا نشده و علت دقیق ‌آن نیز تشخیص داده نشده‌ است. عده‌ای از متخصصان معتقدند دندان قروچه ارثی بوده ولی هنوز ژنی برای آن پیدا نشده است. در بسیاری از موارد دندان‌ قروچه هیچ‌ علامتی ندارد و فرد دیگر یا همسر وی متوجه آن می‌شود.

وی گفت: نوع اولیه این عارضه زمانی است که علت مشخصی برای بروز آن وجود ندارد. نوع ثانویه زمانی است که دندان ‌قروچه با اختلالاتی مانند اختلالات روانی (هیجان، اضطراب، افسردگی)، یا مصرف داروهای ضد افسردگی یا بعضی بیماریها مانند پارکینسون یا اختلالات تنفسی، آپنه هنگام خواب که تنفس سختی دارند خروپف می‌کنند یا درخواب حرف می‌زنند ایجاد می‌شود.

کوشانفر ادامه داد: در نوع ثانویه معمولا پس‌ از درمان اختلالات زمینه‌ای مشکل دندان ‌قروچه حل می‌شود البته دربعضی موارد دندان ‌قروچه به یک عادت تبدیل می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طبق آمار کودکان نیز حدود 10 تا 20 درصد دندان‌قروچه دارند. دندان‌قروچه درکودکان معمولاً در زمان رویش‌ دندان‌های شیری و زمان رویش دندان‌های دائمی بیشتر دیده می‌شود و بعد از آن بهبود می‌یابد.

کوشانفر خاطرنشان کرد: از مشخص‌ترین ارتباط میان دندان قروچه انسداد راه‌های تنفسی فوقانی در کودکانی‌ است که لوزه‌ سوم متورم و بزرگ دارند که باعث انسداد راه های تنفسی فوقانی و تنفس دهانی است و بعد ‌از عمل لوزه‌ها، دندان‌ قروچه‌ کودک بهبود می‌یابد.

اضطراب روزانه از علل دندان قروچه

وی گفت: دندان‌قروچه‌ کودکان با اضطراب روزانه همراه است و اغلب در‌مرحله‌ای که هنوز خواب‌ کودکان عمیق نشده رخ می‌دهد، در این موارد که کودکان در روز که استرس و هیجان داشته‌اند، حمایت عاطفی والدین نیز مؤثر است، در مواردی که هیجان زیاد باشد داروهای ضد‌اضطراب نیز بر اساس صلاحدید پزشک تجویز می‌شود.

این متخصص اطفال تصریح کرد: مشخص شده افرادی که اختلالات رفتاری دارند، مانند ناخن جویدن یا علل دیگر مانند مصرف نوشابه‌های کافئین‌دار مانند کولاها، قهوه، شکلات، مصرف الکل، مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و سیگار کشیدن نزد کودکان باعث می‌شود تا آنها بیشتر از دیگران درمعرض دندان قروچه قرار گیرند.

استفاده از گارد دهانی به کاهش دندان قروچه کمک می‌کند

کوشانفر گفت: گارد دهانی یک وسیله‌ پلاستیکی است که توسط دندان‌ پزشک تجویز می شود. این وسیله‌ پلاستیکی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد تا از سایش دندان جلوگیری شود، این وسایل فقط از صدمه‌ دندان‌ها به مفصل گیجگاهی فکی جلوگیری می‌کند. در بیشتر موارد دندان قروچه توسط همین محافظ‌ها رفع می‌شوند. این گاردها هنگام خواب شبانه در دهان قرارمی‌گیرند.

وی گفت: در کودکان می‌توان با ماساژ، خواندن قصه یا موسیقی آرام آنها را آرام کرد و در رژیم ‌غذایی کودک نیز مایعات به ‌قدر‌ کافی درنظر گرفت چون کم‌آبی کودک دندان‌ قروچه را تشدید می‌کند.

این متخصص اطفال تاکید کرد: کودکان از نوشیدن نوشابه‌های گازدار و کافئین‌دار پرهیز کنند و مداد را در دهان نگذارند و فشار ندهند، حتی جویدن آدامس را هم کنار بگذارند چون انجام این کارها به عضلات فک امکان می‌دهد تا به فشار‌دادن عادت کنند و درطول روز دندان‌های خود را فشار ندهند.

کوشانفر در پایان گفت: مصرف بعضی مکمل‌ها نیز برای رفع دندان ‌قروچه توصیه می‌شود، بررسی و اندازه‌گیری منیزیم، کلسیم و ویتامین D، نیز در کودکان توصیه می‌شود تا در صورت کمبود درمان انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha