سرپرست کلینیک سلامت خانواده با اشاره به این كه كشور نیازمند تشكیل شورای عالی خانواده است، بر اجباری شدن مشاوره‌های قبل ازدواج همانند سایر آزمایشهای ضروری تاكید كرد.

دكتر سید كاظم فروتن عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه مشاوره‌های قبل از ازدواج برای شروع عملی زندگی سالم و پرنشاط بسیار حائز اهمیت است، گفت: با توجه به سیر صعودی آمار طلاق در کشور، اهمیت مشاوره‌های خانواده به مراتب بیشتر از آزمایش‌های تالاسمی است؛ زیرا در صورت بروز مشكل در زندگی، هزینه پنهان و آشکار فراوانی به جامعه تحمیل می‌شود که بسیار بیشتر از هزینه یک بیمار مبتلا به تالاسمی خواهد بود.

وی با بیان این كه زن و شوهری كه طلاق می‌گیرند، ‌دچار ضربات شدید روحی و روانی در زندگی می‌شوند، اظهاركرد: چنین افرادی به دنبال طلاق، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و درباره ازدواج دوم به شدت نگران بوده و ممکن است خود را سربار اجتماع تلقی‌ كنند.

وی ادامه داد: كاهش بازدهی كاری، ‌اجتماعی و فرهنگی و صدمات جبران ناپذیر در تربیت فرزند از جمله سایر پیامدهای طلاق به شمار می‌رود.

باید از تعصبات غلط در طرح مسائل جنسی جلوگیری كرد

وی همچنین با تاكید بر این كه در رابطه با مسائل جنسی باید علمی برخورد كرد، تصریح كرد: جامعه ما به دلایل متعدد و متفاوت، تاکنون رویکردی عالمانه به این موضوع نداشته است و برخورد احساسی در نگرش به مسائل جنسی، مشكلات را بیشتر از گذشته خواهد كرد. همچنین باید از تعصبات غلط در طرح مسائل جنسی جلوگیری بعمل آورد.

مشکلات جنسی انحراف جنسی نیست

نگاه اسلام به غریزه جنسی، نگاه نفی سلب و خشونت نیست

سرپرست كلینیك سلامت خانواده خاطرنشان كرد: مسئولان باید در بعد تربیتی، روانشناسی، روان‌پزشكی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی مسائل جنسی به طورعلمی برخورد كنند و در تمامی كشورها نیز با این گونه مسائل با دید علمی نگاه می‌كنند. زیرا مشکلات جنسی، انحراف جنسی نیست بلكه در صورت آموزش غلط ، امكان انحراف وجود دارد.

وی با بیان این كه مسائل جنسی نیاز بشریت بوده كه از زمان باستان وجود داشته است، افزود: بر اساس آموزه‌های دینی ما هیچ نهادی نزد خداوند محبوبتر از نهاد خانواده نیست و آنچه جامعه را به سمت آرامش می‌برد، تشکیل خانواده است. نگاه اسلام هم به غریزه جنسی نگاه نفی سلب و خشونت نیست بلکه بر ارضاء صحیح آن تاكید شده است. به همین علت نباید به علت نداشتن برنامه‌ریزی برای کاهش مشکلات جنسی، صورت مسئله را به كلی پاك كرد.

صحبت از سلامت جنسی در كشور به صورت ضدارزش درآمده است

سلامت جنسی در خانواده‌ها، سلامت خانواده‌ها و جامعه را به دنبال دارد

وی تصریح كرد: به علت حساسیت و گستردگی مسائل جنسی و نقش اساسی آن در قوام خانواده باید شرایط مناسب را برای نگاه مثبت به مسائل سلامت جنسی فراهم كرد. زیرا صحبت از سلامت جنسی در كشور به صورت ضدارزش درآمده است. این درحالیست كه آموزه‌های دینی با فرهنگ ما در نگرش به سلامت جنسی کاملاً متفاوت است؛ بنابراین هر اندازه سلامت جنسی در افراد سالم ارتقا یابد، كانون خانواده از استحكام بیشتری برخوردار خواهد بود.

فروتن با تاكید بر این كه به مسائل جنسی صرفاً نباید به عنوان یك بیماری یا اختلال جنسی و روحی نگاه كرد، اضافه كرد: سلامت جنسی در خانواده‌ها، سلامت خانواده‌ها و جامعه را به دنبال دارد كه در كشور به آن توجه لازم نشده است.

تعداد افراد متخصص برای آموزش و یا درمان اختلالات جنسی در كشور بسیار کم است

ایجاد رشته تخصصی خانواده و سلامت جنسی ضروری است

وی با بیان این كه تعداد افراد متخصص برای آموزش و یا درمان اختلالات جنسی در كشور بسیار کم است، یاد آور شد: بسیاری از افرادی كه در رابطه با مسائل جنسی در كشور فعالیت می‌كنند، اطلاعاتی از درمان و یا نگرش صحیح به نحوه برخورد با مشکلات جنسی ندارند. بنابراین وظیفه وزارت علوم و وزارت بهداشت است که با ایجاد رشته تخصصی خانواده و سلامت جنسی، افراد خاصی را برای این مشکل جدی ولی به ظاهر پنهان جامعه، تربیت كنند. زیرا این موضوع با بنیاد خانواده در ارتباط است و انجام کارهای نسنجیده و غیرعلمی و نیز ورود افراد با اطلاعات محدود و یا بدون تهعد لازم ممکن است نه تنها به تشدید اختلالات دامن بزند بلکه در برخی موارد مفسده انگیز هم باشد.

50 درصد طلاق‌هایی كه در دادگاه خانواده به دلایل دیگر صورت می‌گیرد، ریشه در مسائل جنسی دارد

خانواده‌هایی كه در مسائل جنسی دچار مشكل هستند، والدین در تربیت فرزندانشان ناموفق‌تر بوده‌اند

سرپرست كلینیك سلامت خانواده تصریح كرد: بر اساس برخی تحقیقات، حداقل 50 درصد طلاق‌هایی كه در دادگاه خانواده به دلایل دیگر صورت می‌گیرد، ریشه در مسائل جنسی دارد و به تجربه ثابت شده در خانواده‌هایی كه مسائل جنسی در زوج‌ها برطرف شده، احتمال فروكش كردن مشكلات در خانواده‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: در خانواده‌هایی كه مسائل جنسی، زناشویی و ارتباطات عاطفی زن و شوهر مناسب نیست، والدین در تربیت فرزندانشان ناموفق بوده‌اند و عمده این فرزندان مستعد انحرافات فرهنگی و اخلاقی می‌باشند.

كاهش آمار طلاق در یك استان، نشان از كار بنیادی است

كشور نیازمند تشكیل شورای عالی خانواده است

وی خاطرنشان كرد: چنانچه آمار طلاق در استانی كاهش یابد، نشان از كار بنیادی در زمینه كاهش طلاق در آن استان است. بنابراین قوام و فرهنگ خانواده در آن استان در حال شكل گیری و رشد است كه به دنبال آن نابهنجاری و آسیب‌های اجتماعی نیز در آن استان كاهش خواهد یافت.

مسئولان باید زمینه‌های مشاوره‌های رایگان بعد از ازدواج را فراهم كنند

سرپرست كلینیك سلامت خانواده با تاكید بر این كه در كشور باید شورای عالی خانواده تشكیل شود، گفت: این شورای عالی باید در خصوص مسائل تربیتی و فرهنگی خانواده و از جمله مسائل مرتبط با سلامت جنسی و ارتقاء آن بحث و برنامه ریزی كند تا خلا موجود در این زمینه در جامعه برطرف شود. همچنین لازم است شرح وظایف وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که به نحوی فعالیت آنها مرتبط با این موضوع است، مشخص و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha