چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 102266
سلامت نیوز : مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از این است که 90 درصد مردم کشور کمبود کلسیم دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسین چمنی ظهر امروز در همایش تغذیه سالم، خانواده با نشاط در استان بوشهر با اشاره به نقش غیرقابل انکار شیر در سبد غذایی خانوارهای ایرانی اظهار داشت: از هر سه زن ایرانی زیر 50 سال یک زن دچار پوکی استخوان و کودکان نیز با 5.7 دندان پوسیده وارد مدرسه می‌شوند.

وی یادآور شد: براساس آمارها میزان افراد دچار پوکی استخوان کشور در جمعیت بالای 50 سال از 3.15 درصد در سال 80به 9.33 درصد در سال 90 رسیده و این بیانگر سوء تغذیه در کشور است.

چمنی گفت: هم اکنون ایران در یک دوره گذر جمعیتی قرار دارد و به سرعت وارد جمعیت میان سالی و طی 40 سال آینده جمعیت کشور به جمعیتی سالمند تبدیل می‌‎شود به همین دلیل باید به تغذیه صحیح و مناسب توجه کرد.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران یادآور شد: هم اکنون هشت درصد جمعیت کشور معادل شش میلیون نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند که 60 درصد هزینه‌های درمانی را این جمعیت متقبل می‌شوند.

وی اضافه کرد: با این روند تغذیه سالمندان کشور ایران 20 سال زودتر از سالمندان کشورهای توسعه یافته زمین‌گیر می‌شوند و بر این اساس اگر دستگاههای ذیربط برنامه ریزی مناسبی نداشته باشند با چالش مواجه می‌شویم.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: دولت و مردم باید نسبت به اصلاح الگوی مصرف توجه داشته باشند و سیاست دولت باید به سمت افزایش سرانه مصرف شیر تدوین شود.

چمنی بیان کرد: طی دو سال اخیر بدلیل افزایش مکرر قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی که ناشی از افزایش هزینه‌های تمام شده تولید بود عده زیادی از مردم از مصرف شیر دور شدند و کسانیکه قبلا شیر کم مصرف می‌کردند در این شرایط مصرف آنها کمتر از گذشته شده است. هرچند طرح شیر مدرسه امسال با تاخیر انجام شده ولی والدین باید برای کودکان خود در این خصوص سرمایه گذاری کنند.

چمنی یادآور شد: اگر شیر در دوره کودکی و جوانی به اندازه کافی مصرف نشود در دوره میانسالی و سالمندی ما را زمین گیر می‌کند. با توجه به خوردنیهای متنوع با ارزش غذایی پایین در جامعه باید برای مصرف شیر و سایر مواد لبنی در بین کودکان و نوجوانان فرهنگی سازی شود.با توجه به اینکه کلسیم مورد نیاز بدن تنها از شیر و مواد لبنی باید تامین شود اگر این نیاز از طریق غذای روزانه تامین نشود افراد به سرعت با پوکی استخوان رو به رو می‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه سلامتی مهمترین سرمایه انسانی است، اضافه کرد: با وجود اهمیت شیر در سبد غذایی ولی این ماده امروز جایگاه مطلوبی در بین خانواده‌های ایرانی ندارد.

چمنی بیان کرد: آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از این است که 90 درصد مردم کشور کمبود کلسیم دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha