سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گزارشی از تمام حاشیه‌های کاری و عملکرد یک‌ماهه‌ خود در دانشگاه علوم پزشکی تهران را ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گزارشی از فعالیت‌های یک ماهه خود را ارائه کرد.

 شورای عالی سنجش

با ابلاغ وزیر بهداشت بنده به عنوان نماینده ایشان از مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی در شورای عالی سنجش معرفی شدم و در اولین جلسه این شورا که مسئول سیاستگذاری نحوه پذیرش دانشجو از دیپلم است شرکت کردم.

مهمترین نکات این جلسه تصمیم تأثیر قطعی 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور و بررسی برگزاری بیش از یک آزمون در سال بود. البته من هم در مورد لزوم توجه به ارزیابی مناسب خصوصیات شخصیتی داوطلبان حرفه های خاصی چون گروه پزشکی و حقوق که پایبندی به تعهدات حرفه ای در آن نقش برجسته ای را ایفا می کند توضیحاتی دادم که به نظر می رسید برای برخی حضار جلسه تازه بود. به هر حال ما باید آمادگی لازم را برای پذیرش دانشجو از مسیری متفاوت با آنچه امروز وجود دارد ایجاد کنیم.

عضویت وابسته فرهنگستان علوم پزشکی

طبق اساسنامه فرهنگستان علوم پزشکی کشور، انتصاب اعضای وابسته به پیشنهاد رئیس یا 5 نفر از اعضا و تأیید مجمع عمومی فرهنگستان صورت می پذیرد. انتصاب اینجانب به عضویت وابسته فرهنگستان علوم پزشکی در آذر تصویب شد.

بر حسب اطلاع این موضوع از ماه ها قبل در دستور بوده است و به همین جهت تصویب آن با انتصاب بنده به ریاست دانشگاه مرتبط نیست اما چه خوب بود این کار در موقع خود صورت می‌گرفت تا شائبه ارتباط این دو انتصاب با هم که به طور طبیعی ممکن است در ذهن افراد شکل بگیرد، پیش نمی آمد. به هر حال امیدوارم این انتصاب از جهت عضویت یک نفر دیگر از دانشگاه ما در فرهنگستان مفید واقع گردد.

 انتخاب رئیس دانشکده و مدیر گروه

در هفته آخر آذر دستورالعمل انتخاب رئیس دانشکده پس از طی مسیری طولانی نهایی شد و به تصویب هیئت رئیسه رسید. شاید برخی فکر کنند که این همه زمان برای تهیه چنین دستورالعملی لازم نباشد و می توان کار را خیلی ساده تر به انجام رساند.

تصور من و همکارانی که در این فرآیند مشارکت داشتند این است که برای موضوعی با این اهمیت ضروری است که علاوه بر مداقه هرچه بیشتر و دیدن زوایای مختلف، از نظرات همکاران نیز حداکثر استفاده بشود و متنی تهیه شود که بتواند در بلند مدت مورد استفاده قرار گیرد.

خوشبختانه آنچه امروز در دست ماست چنین ماهیتی دارد و فکر می کنم مبنای خوبی برای آینده باشد.

در همین هفته بر اساس دستورالعمل نهایی نظرخواهی از 4 دانشکده شروع شد که در اوائل دی به نتیجه خواهد رسید و به دنبال آن برای دانشکده پزشکی نیز که وسعت و پیچیدگی بیشتری دارد اقدام خواهد شد.

همین کار برای چگونگی انتخاب مدیران گروه های آموزشی نیز در جریان است که اکنون در مرحله نظرخواهی از دانشگاه است.

نقش مدیران گروه در ساماندهی و ارتقاء همه فعالیتهای دانشگاه بسیار تعیین کننده است و به همین جهت روش کار در این مورد اهمیت ویژه ای دارد. امیدوارم اجرای این دستورالعمل پس از نهایی شدن، باعث تحرکی جدید در بدنه گروه های آموزشی شود. البته روشن است که انتخاب صحیح مدیر گروه مرحله اول است و پس از آن اجرای برنامه ها و نظارت بر آن باید عملیاتی شود. در واقع این جزیی از یکسری فعالیت برای ارتقای عملکرد گروه‌ها است و هر چند به تنهایی گام مهمی است اما مسلماً حل کننده همه مشکلات نخواهد بود. بدون شک هر یک از  این اقدامات در مسیر ارتقاء دانشگاه تنها با کمک و همراهی شما دانشگاهیان محترم میسر می گردد.

برنامه چهارساله

پس از بیان عناوین اصلی برنامه چهارساله دانشگاه علوم پزشکی تهران در شورای دانشگاه، معاونان اولویتهای اصلی 4 سال آینده را طی دو جلسه 4 ساعته ارائه کردند و به تفصیل در باره آنها بحث شد.

این برنامه که اکنون در درست بررسی است تا به هیئت امنای دانشگاه ارائه شود، چارچوب کلی حرکت ما را در این دوره تعیین می کند و مبنای تخصیص منابع خواهد بود. تأکید اصلی در همه حوزه ها بر ارتقاء کیفیت است و این بدون تردید کاری دشوار است. نشان دادن اثربخشی و ایجاد انگیزه برای اجرای برنامه هایی که ماهیت کمی ندارند و نتایج آن به راحتی قابل گزارش نیست، خود موضوعی مهم است. به هرحال این وظیفه ماست که باید تمهیدات لازم را برای آن فراهم آوریم.

اخبار کوتاه

انتصاب سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران در هفته گذشته یکی از اخبار مهم وزارت بهداشت بود. امیدوارم تعامل سازنده ما با این دانشگاه در مسیر مشترکی که باید طی کنیم عوارض انتزاع را به حداقل برساند. بنده همراه با آقای دکتر منصوری در مراسم معارفه آقای دکتر حاج میر اسماعیل شرکت کردیم و این انتصاب را به او تبریک گفتیم.

همچنین در دانشگاه آقای دکتر علیرضا فلاح به سمت مشاور رئیس و سرپرست دفتر حراست منصوب شدند که با توجه به شناخت اینجانب از او انتظار می رود انتخاب مناسبی برای پیشبرد اهداف دانشگاه باشد. لازم می دانم از زحمات جناب آقای اسکندری در این مسئولیت سپاسگزاری کنم، او در مسئولیت جدید هم بدون شک منشأ اثرات مثبت خواهد بود.

چهارمین جلسه شورای عالی بازنگری دوره پزشکی عمومی هم در هفته پایانی آذر  برگزار شد که به علت ناهماهنگی در اخبار انعکاس نداشت. گرچه این برنامه ظاهراً مربوط به دانشکده پزشکی است اما یک برنامه بسیار سنگین در بخش آموزش دانشگاه محسوب می شود.

شروع و تداوم برنامه پزشکی 90 که با دو مسئله مهم ادغام و انتزاع هم روبرو شد، کار بسیار ارزشمندی است که به همت دوستان من در دانشکده پزشکی اجرا شده و صرفنظر از نتایج آن برای بهبود روش آموزش دانشجویان، از جهت فرآیند اجرای یک بازنگری اساسی هم اقدامی درخور تحسین است.

اولین گروه دانشجویانی که با این برنامه آموزش دیده اند امسال آزمون علوم پایه را پشت سر خواهند گذاشت. برای موفقیت این عزیزان دعا می کنم.

 حاشیه ها

در یک ماه گذشته توفیق داشتم که به طور جداگانه ناهاری را در خدمت آقای دکتر منصوری و آقای دکتر لاریجانی باشم. این فرصت بسیار خوبی بود که به طور غیر رسمی با این بزرگواران مذاکره کنم و از نظرات ارزشمند ایشان استفاده کنم. ان شاءالله این برنامه را در آینده ادامه خواهم داد و از نظرات بزرگان دانشگاه استفاده خواهم کرد.

در پنجشنبه آخر ماه به اتفاق آقای دکتر بیگلر بازدیدی از ساختمان قدیم وزارت بهداشت در خیابان حافظ داشتیم. دو طبقه اول این ساختمان به معاونت های بهداشت و درمان دانشگاه ما اختصاص یافته که به همت همکاران معاونت توسعه به خوبی بازسازی شده و در روزهای آینده آماده نقل و انتقال خواهد شد.

علت بازدید من نگرانی های کارکنان این دو معاونت در مورد نحوه آماده سازی ساختمان بود، اکنون با اطمینان می توانم عرض کنم با طراحی مناسب، این دو طبقه بهتر از طبقات بالای همین ساختمان که توسط دو دانشگاه دیگر شهر تهران استفاده می شود، آماده شده است و فضایی بسیار مطلوب در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت.

در این ماه اولین مورد پیوند در نارسایی حاد کبد توسط گروه ما انجام شد و خوشبختانه خانم جوانی که در کما به اتاق عمل منتقل شد، امروز با شرائط عمومی خوب و بدون عارضه از بیمارستان مرخص می شود و دوباره تنها فرزند خود را در آغوش خواهد گرفت. برای من این پیوند با بیش از 220 پیوند کبد قبلی متفاوت بود و احساس بسیار خوشایندی ایجاد کرد.

متأسفانه امکانات ما برای پذیرش روتین این بیماران کافی نیست و نمی توانیم همه نیازمندان به پیوند را تحت درمان قرار دهیم. این محدودیتی است که در مورد بسیاری از عرصه های خدمات در بیمارستان های دانشگاه وجود دارد و ما علیرغم وجود توانایی علمی و افراد مسئولیت پذیر، قادر به ارائه همه خدمات مورد نیاز نیستیم. محدودیت، واقعیتی عالم گیر است اما ما نشان داده ایم که می توانیم بر آن غلبه کنیم و شاهد آن عدم اعزام بیمارانی است که در کمتر از 20 سال گذشته به دلایل مختلف و با هزینه ارزی فراوان برای درمان به خارج از کشور می رفتند. امیدوارم در آینده نیز با همت والای اساتید و تأمین منابع ضروری علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمت، نیازهای جدید درمانی را به خوبی برآورده کنیم.

سخن آخر

در آغاز فصل سرما که با شب یلدای سنتی ایرانیان همراه است، لازم می دانم توجه همه دانشگاهیان را به موضوع مهم "صرفه جویی" جلب کنم.

در این فصل منابع زیادی برای تأمین انرژی مورد نیاز گرمای ساختمان ها در تمام واحدها مصرف می شود. این وظیفه همه ماست که نسبت به مصرف بهینه آن و جلوگیری از اسراف حساسیت به خرج دهیم.

این موضوع هم به مسئولان واحدها بر می گردد که در تنظیم میزان حرارت مورد نیاز دقت به خرج دهند و هم به تک تک ما در محیط مربوط است که در حفظ ذخایر ارزشمند ملی بکوشیم.

باز کردن پنجره در زمستان برای تنظیم حرارت محیط و روشن بودن دائمی چراغ ها در زمانی که نیازی به آن نیست، مواردی هستند که همه ما بطور روزمره با آن برخورد داریم. درخواست من از همه دانشگاهیان این است که به این موضوع مهم همان مقدار که در منازل خود توجه دارند، اهتمام نمایند و بدانند که با یک حرکت عمومی می توانیم بیش از 20 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشیم که در واقع به نوعی خلق منابع جدید برای دانشگاه است.

از وقتی که برای خواندن این گزارش صرف کردید، سپاسگزارم. من به خدمت در محیط دانشگاه که فضایی سالم است می بالم و آنچه در توان دارم برای حفظ و ارتقاء این مجموعه به کار خواهم بست.

 دکتر علی جعفریان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha