پتاسیم ماده معدنی است که وجودش برای ادامه فعالیت اندام مختلف بدن - قلب، کلیه ها و ... - ضروری است اما چرا مردم مکمل پتاسیم مصرف می کنند؟

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه ؛ اکثر افرادی که از رژیم غذایی سالم پیروی می کنند، پتاسیم مورد نیاز بدن شان را از مواد غذایی تامین می کنند. با این وجود، تعداد زیادی از شهروندان آمریکا چنین نیستند و به احتمال زیاد از کمبود پتاسیم رنج می برند. کمبود پتاسیم سبب ابتلا به  فشار خون بالا، بیماری های قلب و عروق، آرتروز، سرطان، نارسایی دستگاه گوارش، ناباروری و بروز سکته مغزی می شود. 

پزشکان، برخی اوقات، برای افرادی که با کمبود این ماده معدنی دست و پنجه نرم می کنند، مکمل پتاسیم تجویز می کنند تا از بروز بیماری های مختلف پیشگیری کنند. 

کمبود پتاسیم در افرادی با مشخصات زیر بروز می کند:

- داروهای مختلف مانند قرص های ضد بارداری مصرف می کنند.

- مشاغل سخت دارند.
- ورزشکاران
- مبتلایان به بیماری های دستگاه گوارش 
- مبتلایان به نارسایی تغذیه
- سیگاری ها
- معتادان به مواد مخدر و الکل 


چه میزان پتاسیم باید مصرف کنید؟


انستیتو مطالعات دارویی آمریکا دوز مناسب مصرف مکمل پتاسیم را مشخص کرده است. میزان دریافت ماده معدنی پتاسیم از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل باید به اندازه ای باشد که تندرستی بدن حفظ شود. 


سازمان غذا و داروی آمریکا شرکت های تولید مواد غذایی را ملزم کرده با حک کردن برچسب های مخصوص بر روی بسته بندی ها خریداران را از مقادیر پتاسیم و سدیم محصولات شان آگاه کنند. هر چه میزان سدیم مواد غذایی بسته بندی شده کم باشد، احتمال بروز سکته مغزی و ابتلا به فشار خون بالا کم تر است.          

به خاطر داشته باشید، مکمل پتاسیم را همراه یک لیوان آب یا آب میوه مصرف کنید. میزان دقیقی برای مصرف مکمل پتاسیم وجود ندارد، با این وجود، مصرف دوزهای بسیار بالای پتاسیم می تواند مرگبار باشد.

مواد غذایی سرشار از پتاسیم 


مواد غذایی حاوی پتاسیم عبارتند از:

- موز

- آواکادو
- آجیل - مانند بادام و بادام زمینی -
- مرکبات
- سبزیجات برگ سبز
- شیر
- سیب زمینی 

خطرات مصرف مکمل پتاسیم 

عوارض جانبی

در دوزهای کم، پتاسیم بی خطر است و تنها ممکن است سبب بروز ناراحتی معده شود. برخی از افراد ممکن است به مکمل های پتاسیم حساسیت داشته باشند.تداخلمصرف مکمل پتاسیم همراه داروهای کنترل فشار خون، قند خون و بیماری قلبی خطرناک است. پیش از مصرف این مکمل با پزشک تان مشورت کنید.  اخطارافراد مبتلا به نارسایی کلیه، دیابت، بیماری قلب و عروق، نارسایی دستگاه گوارش و ... باید با اجازه پزشک مکمل پتاسیم مصرف کنند.مصرف بیش از اندازه

علایم و نشانه های مصرف بیش از اندازه مکمل پتاسیم عبارتند از: سردرگمی و گیجی، کاهش فشار خون، ضربان قلب غیر نامنظم، احساس خستگی و کما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha