سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1028

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به معضل انگ زدن به بیماری ایدز در کشور ، گفت: انگ زدن به بیماری ایدز که ناشی از عدم آگهی مردم می شود ، منجر به عدم انجام فعالیت درست شده و برنامه ریزی های پیشگیری در زمینه این بیماری را با مشکل مواجه می کند.

اطلاعات انتقال ایدز نباید سانسور شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر ، دکتر مینو محرز افزود: سرعت ویروس ایدز بسیار زیاد است و ما در زمینه این بیماری کند عمل کرده ایم ، به همین علت روند این بیماری در کشور رو به افزایش است.

وی اظهار داشت: یکی از عوامل پیشگیری و کنترل بیماری ایدز آموزش است که در همه جای دنیا به عنوان موثرترین راه است چون هنوز دارو و یا واکسن موثری برای این بیماری کشف نشده است بنابراین کشورهایی که توانسته اند این بیماری را کنترل کنند از آموزش های مستمر و موثر استفاده کرده و نگرش درستی به این بیماری داشته و حقایق بیماری ایدز را بدون سانسور عنوان کرده اند.

محرز با اشاره به اینکه رابطه رفتارهای پرخطر با ابتلا به ایدز ثابت شده و تنها حربه دنیا در مورد ویروس ایدز آموزش است ، گفت: آمار ثبت شده در مورد مبتلایان به این بیماری در کشور 14 هزار و 90 مورد و آمار تخمینی در مورد مبتلایان به این بیماری 70 هزار مورد است.

وی با تاکید بر اینکه واقعیت ها در مورد راههای انتقال به ایدز در رسانه ها نباید سانسور شود ، گفت: باید مسائل اخلاقی پزشکی و رسانه ای در مورد بیماریها به ویژه ایدز رعایت شود تا برنامه های پیشگیری از این بیماری با مشکل مواجه نشود.

محرز ، هدف از درمان بیماران ایدز را کاهش بستری شدن آنان ذکر کرد و گفت: 80 درصد تختهای بستری بیمارستانها در کشورهای آفریقایی را بیماران مبتلا به ایدز اشغال کرده اند اما میزان بستری در تهران بخش مربوط به این بیماری در بیمارستان امام خمینی به طور متوسط 2 تا 3 نفر است که اغلب بیماران ارجاع داده شده از زندانها هستند.

دبیر علمی اولین کنفرانس رسانه های گروهی در زمینه ایدز با بیان اینکه اغلب بیماران مبتلا به ایدز به صورت سرپایی مداوا می شوند ، گفت: هم اکنون یک هزار پرونده در مورد بیماران ثبت شده در مرکز تحقیقات ایدز ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد که حدود 600 نفر از این افراد به صورت مداوم با این مرکز در تماس هستند.

وی افزود: بیشترین راه انتقال از میان تعداد مبتلایان به ایدز ثبت شده در کشور ، از راه استفاده از سرنگ مشترک توسط معتادان در داخل و خارج از زندان ها بوده اما طرح اپیدمولوژی این بیماری در حال تغییر به سمت تماس جنسی است به گونه ای که میزان انتقال از طریق تماس جنسی حدود 20 درصد است.

محرز تصریح کرد: هم اکنون 95 درصد مبتلایان به این بیماری در کشور را مردان و فقط 5 درصد را زنان تشکیل می دهند اما این میزان در کشورهای آفریقایی 50 درصد مردان و 50 درصد زنان است.

وی با بیان اینکه آموزش در مورد کنترل بیماری ایدز در مدارس مدت کمی است که شروع شده اما روند آن کند شده است ، گفت: در صورتی که آموزش به نوجوانان در مدارس به تنهایی صورت گیرد باعث ایجاد اختلاف در خانواده ها می شود بنابراین آموزش ها برای بزرگسالان هم در رسانه های گروهی ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: 76 درصد مردم در مورد بیماری ایدز را از طریق تلویزیون مطلع شده اند و 80 درصد مردم برای اولین بار ایدز را از تلویزیون شنیده اند بنابراین تلویزیون می تواند موثرترین رسانه در این زمینه باشد در صورتی که میزان آگاهی ارائه شده از این رسانه بسیار کم است.

وی از ایجاد باشگاه یاران مثبت در زمینه ایدز با کمک انجمن تنظیم خانواده خبر داد و گفت: در این باشگاه تعداد کمی از بیماران مبتلا بخ این بیماری عضو هستند و کلاس های آموزشی نظیر زبان انگلیسی ، رایانه ، خطاطی به این بیماران آموزش داده می شود که البته مدرسان آن نیز افراد مبتلا به این بیماری هستند که این امر می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی این بیماران و رفع انگ زدایی این بیماری کمک کند.

محرز با بیان اینکه ایدز مشکل پزشکی نیست ، بلکه مشکل اجتماعی است ، گفت: باید در این زمینه جهانی فکر کنیم. امکانات مناسب در کشور نسبت به بسیاری از کشورها نظیر کشورهای آفریقایی و برنامه های پیشگیری و کنترل وجود دارد که فقط باید اجرا شود که البته یک وزارتخانه در این مورد نمی تواند به تنهایی عمل کند.

وی گفت: تعداد مبتلایان به ایدز در میان کودکان رو به افزایش است و این به افزایش تعداد مبتلایان زن به این بیماری مربوط می شود. احتمال انتقال ایدز به کودک از طریق مادر حدود 7/0 درصد است که با شناسایی مادران مبتلا به این بیماری و مصرف داروهای می تواند میزان ابتلای بیماری به کودکان را کاهش دهد.

محرز گفت: 60 مرکز مشاوره رفتاری در کشور و حتی در زندان ها وجود دارد که بیماران و افرادی که رفتار پرخطر داشته اند با مراجعه به این مراکز مورد مشاوره رفتاری قرار می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha