چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
سلامت نیوز: رییس نوزدهمین کنگره انجمن بین‌المللی تحقیقات دندانپزشکی گفت: متاسفانه درمان ایمپلنت در کشور ما جای بسیاری از درمان‌های محافظه‌کارانه‌ را گرفته است در حالی که معمولا آخرین راه درمان دندان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سپیده بانوا در حاشیه نوزدهمین کنگره انجمن بین‌المللی تحقیقات دندانپزشکی و در جمع خبرنگاران، گفت: اساس دانش و درمان‌های دندانپزشکی تحقیقات است و اگر تحقیقات جدید صورت نگیرد، دانش تولید نخواهد شد و این در درمان تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه اساتید توانمند در حوزه دانش در کشور داریم، عنوان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل وجود تحریم‌های ایجاد شده پژوهش‌ها ضعیف شده‌اند و تجهیزات مناسب برای انجام تحقیقات کمیاب و یا پرهزینه است بنابراین دسترسی به آن دشوار است.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران ادامه داد: تحریم‌ها باعث عدم پذیرش مقالات اساتید ایرانی در مجلات معتبر دنیا شده است که اکنون با ایجاد تحولاتی که صورت گرفته است، روزنه‌های امیدی در زمینه پژوهش‌ و دندانپزشکی هم دیده می‌شود که گام‌هایی برای ارائه درمان‌های بهتر برداریم.

وی با تاکید بر اهمیت دندانپزشکی پیشگیری در سلامت دهان و دندان جامعه گفت: تلاش ما بر این است که دندان سالم بماند و قبل از از بین رفتن آن، با برداشت یک مرحله‌ای از پوسیدگی جلوگیری کنیم که برای اولین بار به این شکل در ایران انجام می‌شود.

بانوا افزود: برداشت یک مرحله‌ای پوسیدگی برای حفظ حیات عصب دندان‌ برای اولین بار در ایران انجام می‌شود و در دنیا نیز این اقدام درمانی به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود.

این متخصص جراحی ترمیمی در تشریح این روش درمانی، اظهار کرد: اگر دندانی دچار پوسیدگی عمیق باشد و بعد از مراجعه و بررسی تاثیر رادیوگرافی معمولا دندانپزشکان تشخیص درمان ریشه می‌دهند در حالی که می‌توان حیات آن دندان را با استفاده از این روش حفظ کرد تا از تخریب پالپ جلوگیری کرد.

وی افزود: در این روش از مواد CEM و MTA برای جلوگیری از تخریب پالپ استفاده می‌شود و تاکنون نیز ملاقات زیادی در این خصوص به چاپ رسیده است.

بانوا با بیان اینکه در کشور ما به درمان بیش از پیشگیری اهمیت می‌دهند، افزود: در کل دنیا از روش‌های این چنینی استقبال می‌شود اما در کشور ما بیشتر به سمت درمان‌هایی چون کاشت ایمپلنت می‌روند در حالی که باید آخرین درمان و بعد از درمان‌های محافظه‌کارانه باشد.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر تلاش می‌کنیم این روش‌ها را به دندانپزشکان عمومی آموزش دهیم چرا که در کشور ما به دلیل عدم رعایت بهداشت دهانی،‌ پوسیدگی دندانی بسیار بالاست و با استفاده از این نوع روش می‌توان هزینه‌های درمانی را کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha