چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان گفت: عدم ثبت ازدواج دائم جرم بوده و تا یک سال حبس در پی دارد.

جریمه ثبت نکردن ازدواج دائم

سلامت نیوز: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان گفت: عدم ثبت ازدواج دائم جرم بوده و تا یک سال حبس در پی دارد.

حمید خالقی امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضعیت مبهم و بسیار اسفناک فرزندان ازدواج‌های با اتباع بیگانه در کرمان اظهار داشت: به لحاظ اینکه این فرزندان شهروند ایران محسوب نمی‌شوند و همچنین تا سن 18 سالگی نمی‌توانند تابعیت کشور جمهوری اسلامی را بپذیرند و بی‌هویت از منظر نداشتن شناسنامه هستند، این افراد مجهول‌الهویه محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تبعات این ازدواج‌ها به واسطه عدم امکان تحصیل، خدمات بیمه، درمان و یارانه، بسترساز بسیاری از معضلات و بی‌انضباطی‌های اجتماعی بوده و رشد آمار جرائم در این اقشار  را در پی دارد.

 خالقی بیان داشت: تحصیل این فرزندان امکان‌پذیر نیست و البته به تبع ازدواج فرزندان آنها نیز در آینده در هاله‌ای از ابهام قرار دارند، چون فرزندان نیز شناسنامه ندارند.

 وی تصریح کرد: البته فرزندان این افراد از منظر عدم بهره‌مندی از حقوق شهروندی از بیمه خدمات درمانی و  یارانه نیز محروم هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: ازدواج با اتباع بیگانه معضلی است که تبعات زیاد و ماندگاری را برای کشور به بار می‌آورد.

 خالقی افزود: ازدواج با اتباع بیگانه در صورت عدم وجود منع شرعی، موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است که در صورت اجازه دولت از تبعات آن چندان کاسته نمی‌شود.

 وی عمده ازدواج با اتباع بیگانه را ازدواج زنان و دختران ایرانی با مردان افغان ذکر کرد و ابراز داشت: بخش کثیری از این ازدواج‌ها ثبت نمی‌شود و به دلیل ثبت نشدن، پیگیری بسیاری از مسائل حقوقی آن با دشواری‌های زیادی همراه است.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان عنوان کرد: عدم ثبت ازدواج دائم جرم بوده  و تا یک سال حبس در پی دارد.

 این مقام قضائی عدم امکان مطالبه زوجه از حق و حقوق خود مثل نفقه و مهریه از جمله تبعات این نوع ازدواج‌ها دانست و اذعان داشت: به لحاظ عدم ثبت این ازدواج‌ها به صورت معمول امکان مطالبه حق و حقوق زوج بسیار مشکل است.

 خالقی اظهار داشت: همچنین مسائل دیگری مثل اصرار زوج به زوجه به خروج زوجه و مهاجرت به کشور متبوع و همچنین ترک کشور توسط زوج به کشور خود و عدم بازگشت از دیگر مسائل مبتلابه ازدواج با اتباع بیگانه است.

 معاون اجتماعی دادگستری استان کرمان تفاوت فرهنگی زیاد را در ازدواج با اتباع بیگانه از دیگر معضلات این ازدواج ها برشمرد و خاطرنشان کرد: تفاوت فرهنگی زیاد از همان ابتدا عامل بسیاری از اختلافات در اینگونه ازدواج‌هاست که خود زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات بعدی است.

 وی گفت: اکثراً این فرزندان از نعمت پدر نیز محروم می شوند، چون اکثر مواقع پدر این فرزندان پس از یک دوره زمانی منزل را ترک و بی‌خیر به کشور خود باز می‌گردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha